VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Backspolning (dränering pumphus)  (läst 10764 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Backspolning (dränering pumphus)
« Svar #10 skrivet: november 28, 2006, 13:38:57:57 »
Hej,

Tror att pumpen och flödet är en viktig faktor i snacket kring avlopp. Backspolning verkar ge
lite motstånd så jag tror man kan räkna med pumpens kapacitet. I mitt fall 16M3/h eller 4,44 liter per sekund. Detta måste ledningen/brunnen och alla delar svälja (det fixade inte min röris och jag).

Lägger man en slang på gräset så blir det ju en liten annan femma. Bidda har lagt ett rör i häcken som det är en massa hål i för att sprida vattnet. Kändes tilltalande tycker jag då blir det inga pölar på gräsmattan.

Det finns ju tusen varianter så vi blir väl saliga på våra egna idéer i slutändan :)

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Backspolning (dränering pumphus)
« Svar #11 skrivet: november 28, 2006, 21:19:16:16 »
...... Bidda har lagt ett rör i häcken som det är en massa hål i för att sprida vattnet. Kändes tilltalande tycker jag då blir det inga pölar på gräsmattan. ........

Fungerer fint spre hullene litt utover, få til å begynne med og fler og fler.

Utloggad henkeblom

SV: Backspolning (dränering pumphus)
« Svar #12 skrivet: november 29, 2006, 06:22:04:04 »
Tack för svaren..

Även om jag ska ha en golvbrunn på samma slinga så borde ju vattnet från backspolningen gå raka vägen för dom 2 golvbrunnar jag ska ha kommer att vara kopplade via 45 grader T-rör och åt fel håll så att säga...vattnet måste gå tillbaka 180 grader nästan för att gå via ledningen till golvbrunn.
 
Jag blev att tänka på det när Housedad skrev om sin luftning.
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Backspolning (dränering pumphus)
« Svar #13 skrivet: november 29, 2006, 14:24:03:03 »
Hej igen,

Information: mitt rörsystem är räknat från anslutningen till avloppen inne i bostadshuset ca 1,5 meter 50 mm rör sen ca 30-35 meter 70mm rör hela vägen upp genom den gjutna plattan i pumphuset.

I pumphuset satte jag också en golvbrunn vilket jag och röris tyckte var en bra idé, denna ansluter precis under plattan med 45 graders T som även minskar till 35 mm som leder upp till golvbrunnen.

Ca 5 meter från pumphuset på ca 50 cm djup i marken sitter en 70 mm T koppling som sticker av till luftningen i dräneringsbrunnen. Problemet för mig tror jag är strypningen till 50 mm inne vid källargenomföringen. Ledningen fylls och sen går det bakåt upp i dräneringsbrunnen och golvbrunnen i pumphuset.

Om din "huvudledning" som går förbi brunnarna bara sväljer tillräckligt bör det inte blir problem.
Om den inte svälje spelar det ingen roll vilket håll 45 gradarna sitter åt...
Rent praktiskt tror  jag man får chansa och sedan testa. Skall du bila och dra nya rör kanske man skall vänta med att gjuta igen tills dess man kunnat testa det hela och kollat att det funkar.

Hilsen

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Backspolning (dränering pumphus)
« Svar #14 skrivet: november 29, 2006, 15:34:04:04 »
Kolla svar på tråd om "Vad jobbigt (Drännering till dagvatten)".
Det jag har skrivet där gäller faktiskt denna tråd också.
Man får inte koppla backspolningen till dagvattnet!
Ello O0
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad henkeblom

SV: Backspolning (dränering pumphus)
« Svar #15 skrivet: november 30, 2006, 06:43:10:10 »
kopplar på avlopp och det var ju OK, så nu blev jag lugn..
Och ja, jag ska bila så jag måste väl lugna med..faktiskt så kan jag ev gå med 110 hela vägen och då lär det ju svälja..

//H
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan