VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Filterproblem??  (läst 23808 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beppo

Re:Filterproblem??
« Svar #10 skrivet: april 21, 2005, 21:22:22:22 »
Ja, jättegärna! Jag har i of s ett pahlen-filter, men principerna borde väl vara desamma!

Jag har samma problem med filtret året runt, så det kan inte vara det att man slarvat vid säsongsavslutningen(tror jag)

Synd att man inte hittade detta eminenta forum förrän nu ( Har ju haft huset och poolen i två år nu.....)
Viskan spa Lindö

Poolgiganten

Utloggad Janne

Re:Filterproblem??
« Svar #11 skrivet: april 21, 2005, 21:28:48:48 »
4 mail skickade till din hotmail adress.  :)
Lycka till.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Beppo

Re:Filterproblem??
« Svar #12 skrivet: april 21, 2005, 21:30:15:15 »
Jag får ta bort fdom löpande då..... Det blev fullt efter första mailet...... ::)
Viskan spa Lindö

Utloggad Janne

Re:Filterproblem??
« Svar #13 skrivet: april 21, 2005, 21:31:34:34 »
Hehe du har fel på din email adress.
Kan du skriva rätt på din profil?

Alla mailen kom tillbaks :o

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Beppo

Re:Filterproblem??
« Svar #14 skrivet: april 21, 2005, 21:33:24:24 »
Nej då, det blev fullt i lådan bara.... rymmer bara 1MB.... :-(
Men jag har fått två st hittils, så de andra två kan du testa att skicka nu, då jag kopierat dom till HDDn!
Tack så mycket förresten!
Viskan spa Lindö

Utloggad Beppo

Re:Filterproblem??
« Svar #15 skrivet: april 21, 2005, 21:45:14:14 »
Kom på ett annat problem, som jag inte har nämnt tidigare: Nämligen att efter backspoolning så indikerar tryckmätaren ett visst tryck , alltid ungefär samma som efter varje backspolning. När man sedan kör filterringen som vanligt SJUNKER trycket?!?!?
Backspolningen i sig funkar också lite mystikst då jag inte tycker att det kommer speciellt grumligt vatten ur filtret.... Vid rinsen så grumlar det till en stund, men inte farligt. När man suger upp flockade "mjölkpariklar" från poolbotten så ser det smutsigt ut, men jag har fått för mig att man ska se ngt liknande även vid backspolning, eller har jag fel?
Viskan spa Lindö

Utloggad Janne

Re:Filterproblem??
« Svar #16 skrivet: april 21, 2005, 21:47:42:42 »
Ok no problem :-)

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Filterproblem??
« Svar #17 skrivet: april 25, 2005, 10:44:23:23 »
Låter som om det är något fel på centralventilen eller nån tätning där.

Det skulle även kunna vara felkopplat redan från början... har du kollat det?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Beppo

Re:Filterproblem??
« Svar #18 skrivet: april 25, 2005, 15:00:12:12 »
Nej, jag kan inte kolla, då jag inte har ngn bruksanvisning....... Så jag vet inte exakt hur det ska vara....
Men på de otydliga bilder man kan se på internet så varkar det sitta rätt, men då ser man ju bara utsidan. Undrar var man kan få tag på en bruksanvisning.

För det verkar ju som du säger som om filtret inte funkar som det ska. Det verkar ju helsjukt att få in skit i poolen bara för att man stängt av pumpoen en stund och sedanm starar den igen...... Och vid backspoolning så är istort sett alltid siktglaset klart...
Viskan spa Lindö

Utloggad Beppo

Re:Filterproblem??
« Svar #19 skrivet: maj 10, 2005, 17:13:14:14 »
En annan grej jag tänkte på. Jag har ju även problem med att färgen i poolen kritar sig, så det kan ju även vara sånt som grumlar vattnet. MEN: nu till den stora frågan: Varför renar inte filtert bort detta??? För avstannar man cirkulationen så dröjer det inte länge förrän vattnet är kristallklart och det ligger fint "damm" på poolbotten, som inte är det minsta problem att suga upp utan att det grumlar upp. Borde inte detta fastna i filtret då partiklarna är tillräckligt stora för att rätt snabbt sjunka till botten.
grumlet kan även vara klorrester, då grumlet blir mer och mer om jag har en tablett i breddavloppet, men håller sig klart om jag inte har ngn tablett där efter rensugningen.

ALla ideér mottages tacksamt!!!

/B
Viskan spa Lindö

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag