VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med grannar  (läst 25319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

SV: Problem med grannar
« Svar #10 skrivet: juni 18, 2010, 10:53:22:22 »
Jag kör på ett tag så får vi se om gnället fortsätter. Ett alternativ kan ju vara att bygga ett litet "bullerplank" på två sidor om pumpen, borde låsa in en del ljud till.

Men vänta, jag hör något, grannen är ute och klipper gräs, det hörs ända hit, måste ut...  ;D

Poolgiganten

Utloggad merry

SV: Problem med grannar
« Svar #11 skrivet: juni 18, 2010, 15:47:10:10 »
Har också fått lite gliringar från grannarna och kan till viss del förstå dom. Köpte denna "tysta" Fairland värmepump av Miami pool och både jag och grannarna tycker den låter som ett gammalt kylskåp. Har varit runt och kollat andra pumpar men ingen låter så mycket som denna. Så ni som funderat på den här pumpen bör fundera en gång till. Kvarstår nu att ev. bygga buller plank eller flytta pumpen 10 meter med nya slangdragning under pooldäck som följd. Har timer så pumpen går mellan 07.30 och 19.00. Tur att det varit ganska soligt på slutet så vi kunnat köra med solfångarna.
Byggt en Octovia 3,6 x 6,6 värmer med solfångare samt värmepump Brilix THP 100

Utloggad tomomia

SV: Problem med grannar
« Svar #12 skrivet: juni 19, 2010, 09:38:15:15 »
Hej!
Vi har också en GullbergJansson. Köpte den för att den skulle vara tystast, den var dock lite dyrare än den andra vi valde mot men ville ha en tyst pump så vi betalade hellre lite extra. Kan tyvärr inte säga att det var värt pengarna. Den låter väldigt mycket, har också fått kommentarer från grannar. Ringde till företaget som vi köpt pumpen av och de skulle be nån servicekille komma och kolla på den. Behövdes kanske bytas några bussningar enligt dem. Ingen har dock varit här ännu, antagligen högsäsong för servicekillarna. Tycker ändå att det är trist att betala så mycket pengar och sen låter den iallafall så mycket. Inga problem med värmningen som tur är iallafall.
M.

Utloggad Daphne

SV: Problem med grannar
« Svar #13 skrivet: juni 19, 2010, 21:01:51:51 »
Hej,
Jag har precis som merry en Fairland, som skulle vara tyst enl. återförsäljarens broschyr. Tyvärr upplever jag den som väldigt högljudd precis som merry skriver, den låter som ett väldigt gammalt kylskåp. En av våra grannar tyckte att den var väldigt högljudd så vi byggde ett litet "bullerplank" mot deras sida och de var nöjda med det.
Vad man ska tänka på att det är endast i uppvärmningsfasen som den går oavbrutet, när vattnet kommit upp i önskad temp så går den inte speciellt många timmar per dag. Vi har timern inställd så att den får gå mellan 09.00-18.00 men dagar när solen hjälper till att värma luft och vatten går den kanske max 3 timmar mellan 09-12 sedan stannar den och allt är frid och fröjd. kallare dagar går den längre men oftast är ingen ute om vädret är dåligt och då är det inget problem det heller.
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Problem med grannar
« Svar #14 skrivet: juni 19, 2010, 21:14:59:59 »
Kan ni inte göra som min jobbarkompis som var hemma hos oss förra året.

När han insåg att vi kopplat in poolen till husets vanliga värmesystem med sin tysTa CTC VP (Som han hade exakt densamma) så åktE han hem och på 3 dagar hade han sålt sin PoolVP  (som poolförsäljaren lurat på honom).

Nu har dom inga klagande grannar längre. :D

O den gamla VP sålde dom på blocket...

Utloggad pool09

SV: Problem med grannar
« Svar #15 skrivet: juni 20, 2010, 16:52:53:53 »
Vi är ju 4 s i kvarteret som har likadana pumpar, de andra har inte fått några klagomål, jag ska gå och lyssna om deras låter som min.

Oavsett hur ska jag sätta timern, det behöver ju inte vara 7-18, kan börja 9-18, även om jag har rätt att köra den dygnet runt. Ett bullerplank blir det nog också, stör ju inte mig för jag ser aldrig det, kan det sen glädja dom har jag verkligen gjort vad jag kan.


Utloggad DaJo

SV: Problem med grannar
« Svar #16 skrivet: juni 20, 2010, 19:57:28:28 »
hmmm...om värmepumpen står ute med fri ljudutbredning minskar ljudnivån med 6 dBa vid varje avståndsfördubbling.

Tex om pumpen låter 50 dBa vid 1 meters avstånd borde det bli så här:

2 meter 44 dBa
4 meter 38 dBa
8 meter 32 dBa

Så om tomtgränsen är 18 meter bort o grannarna fortfarande klagar så kan man ju undra vad det egentligen är dom vill... <dontkn> :-\

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad pool09

SV: Problem med grannar
« Svar #17 skrivet: juni 21, 2010, 10:12:47:47 »
Tack för det Danne, har sökt en likande tabell för att kunna "räkna ut" hur mycket det låter vid tomtgränsen. Alla andra grannar runtomkring tycker det är ett icke-problem.

Och det tycker ju jag också...

Är det inte helt vindstilla och knäpptyst ute lär de inte höra den, men jag ska bygga ett ljudisolerande plank i alla fall.


Utloggad merry

SV: Problem med grannar
« Svar #18 skrivet: juni 21, 2010, 10:18:39:39 »
Någon som har bilder på byggt "buller staket" ?. Ni andra som också har Fairland värmepumpar vad säger Miami pool om denna "tysta" pump eller gör dom som som i vårat fall inte svarar eller säger att dom inte har några tekniker i närheten och eftersom alla mässor nu är slut för säsongen så finns det ingen som åka förbi och lyssna
Byggt en Octovia 3,6 x 6,6 värmer med solfångare samt värmepump Brilix THP 100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan