CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur länge köra pump/Vp?  (läst 9647 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zolkoo

  • LOL
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höllviken
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • PP-Pool Niveco, 7.3x3.5 första säsong 2011
    • Visa profil
Hur länge köra pump/Vp?
« skrivet: april 12, 2011, 07:16:40:40 »
Hej.

Ny här på poolforum (grymmt bra....).

Vi har en Niveco, 7.3x3.5x1.5 Brilix pump och Brilix TPH100 VP. igår visade VP 15 grader på inkommande vatten.

Har kört VP ett par timmar om dagen nu när våren kommit till skåne (bor Syd Väst om Malmö).

Fråga: Hur mycket ska jag köra cirkulationen med pump/filter / dag?

 Hur länge ska jag köra VP / dag om det ligger på 10 - 15 grader?

Kanske inte rätt tråd att lägga på men jag provar :)

Ha det gott!

/Johan H.
PP-Pool Niveco, 7.3x3.5 - Värmepump - Brilix TPH100 första säsongen blir 2011 om allt funkar:) - pool.zolkoo.com

Poolgiganten

Utloggad Mr2T

Hur länge köra pump/Vp?
« Svar #1 skrivet: april 12, 2011, 07:59:04:04 »
Hej.

Ny här på poolforum (grymmt bra....).

Vi har en Niveco, 7.3x3.5x1.5 Brilix pump och Brilix TPH100 VP. igår visade VP 15 grader på inkommande vatten.

Har kört VP ett par timmar om dagen nu när våren kommit till skåne (bor Syd Väst om Malmö).

Fråga: Hur mycket ska jag köra cirkulationen med pump/filter / dag?

 Hur länge ska jag köra VP / dag om det ligger på 10 - 15 grader?

Kanske inte rätt tråd att lägga på men jag provar :)


Beror på vad du har för värmepump och vid vilken temperatur den är avsedd för att arbeta i.
Min går från +5 grader men COP-värdet är ingen höjdare så det tar låång tid att få nån värme att snacka om vid så låga utetemperaturer. Vill du ha varmt i poolen inom rimlig framtid så får du köra den dygnet runt, som i mitt fall, dygnet runt när det inte understiger +5 grader på natten. Ju varmare ute, ju bättre COP och ju fortare går det helt enkelt. Men över lag rekommenderar man att köra 24h cykler.

« Senast ändrad: april 13, 2011, 19:01:18:18 av Mr2T »
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
Hur länge köra pump/Vp?
« Svar #2 skrivet: april 12, 2011, 10:24:17:17 »
hej
detta är kopierat ifrån Folkpools hemsida, där kan du erhålla all info angående poolens skötsel.

Hur lång måste pumpens filtercykel vara?
Sommar säsong

Normalt på en privat villapool behöver poolvattnet filtreras tre till fyra gånger per dygn. Dvs. om man har en pump som pumpar 16 kbm/h måste då pumpen gå i 2,5 timmar för att omsätta poolens vattenvolym en gång (exempel taget på en 4x8 m pool). Detta måste ske 3-4 gånger alltså 4 x 2,5 = 10 timmar/dygn. Folkpool rekomenderar att pumpen går mellan 08:00-20:00, dvs. under den tid då man vanligtvis använder poolen.
Under vår och höst

Vår och höst kan man behöva ha pumpen på kontinuerlig drift om man vill värma vattnet även under natten.

//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
Hur länge köra pump/Vp?
« Svar #3 skrivet: april 12, 2011, 10:28:57:57 »
hej igen
glömde skriva om VP, den klarar av att höja tempen på poolen med C:a 1 - 1,5 grader/dygn dvs om den går 24 timmar, t.ex om du idag har 15 grader så tar det ungefär 7-10 dagar att få upp tempen till 25 grader, sen när den väl är uppvärmd så krävs det inte så mycket//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad zolkoo

  • LOL
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höllviken
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • PP-Pool Niveco, 7.3x3.5 första säsong 2011
    • Visa profil
SV: Hur länge köra pump/Vp?
« Svar #4 skrivet: april 13, 2011, 13:35:10:10 »
Tack för de snabba svaren!

Ska se till att pumpa på ordentligt nu, om vädret blir lite bättre. Kallt igår och idag, men de lovar lite mer sol till helgen....

Återkommer med besked hur det funkar.

Ha det bra..

/Johan H.
PP-Pool Niveco, 7.3x3.5 - Värmepump - Brilix TPH100 första säsongen blir 2011 om allt funkar:) - pool.zolkoo.com

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Hur länge köra pump/Vp?
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2011, 21:01:46:46 »
Trådkapning,

ska man förstå det som att det blir billigare att låta den gå dygnet runt tills vattnet är uppe i den tempen man vill ha och sen bara låta den gå typ 8-20 för att hålla tempen?

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur länge köra pump/Vp?
« Svar #6 skrivet: maj 08, 2011, 10:15:36:36 »
Trådkapning,

ska man förstå det som att det blir billigare att låta den gå dygnet runt tills vattnet är uppe i den tempen man vill ha och sen bara låta den gå typ 8-20 för att hålla tempen?

Mvh Niklas

Nä, snarare tvärtom, VP:n går "tungt" när det är kallare ute. Vill man pressa upp tempen när det är kallare ute så kostar det betydligt mer i pengar (och tid förstås) jämfört med när det är varmare ute.
Sen igen om du stänger av VP till natten så faller ju tempen på vattnet så får du börja om från ruta ett igen på morgonen så om du vill få upp tempen på vattnet nu är det bara 24/7 som gäller tyvärr...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad poolbygget

SV: Hur länge köra pump/Vp?
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2011, 10:09:39:39 »
Vi kör också 24/7 just nu för att för upp temperaturen till badbar nivå men måste säga att det surt att låta pumpen gå dygnet runt då strömmen för att driva pumpen kostar mer än värmen..

Men men vad gör man inte för ett dopp  ;)
Rubinpool Åttan 5*7,7m med Pahléns fjärrvärme.
http://poolbygget.blogspot.com

Utloggad Mr2T

SV: Hur länge köra pump/Vp?
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2011, 21:12:24:24 »
Det är nog hugget som stucket. Jag tappar cirka 2 grader på natten när allt är avstängt. Och jag värmer upp ungefär 2-3-4-grader om solen visar sig per dag. Med andra ord, det jag tappar på natten med allt Off, får jag upp igen under dagen med allt On. Hade jag däremot kört On på nätterna också så hade jag inte tappat de där 2 graderna... och sedan värmt upp 2-3-4 grader till under dagen... ni fattar.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Hur länge köra pump/Vp?
« Svar #9 skrivet: maj 10, 2011, 21:57:52:52 »
Nu har jag kört sedan i fredags då hade jag ca 10 grader. Har kört VP mellan 9 på morgonen och 21 på kvällen och haft allt avstängt under natten. Nu har jag 20,5 grader. Tappar ca 1 grad på natten.

Vill inte köra VP på natten då den står lite dumt till mot grannen. Men det verkar ju fungera ändå. Kanske blir svårare när man kommer upp i 25 grader.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag