Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: CyA vs klor  (läst 6094 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: CyA vs klor
« Svar #10 skrivet: juli 11, 2020, 10:28:59:59 »
Vi har nyss bytt vatten i SPA-badet.
Däremot i Poolen har vi inte bytt vatten på 3 år, bara backspolat när det funnits behov.
Vintertid tömmer eller täcker vi aldrig poolen, så alla snö som kommer blir till vatten som bräddar över när snön smälter.
Vi behöver även pumpa ned nivån efter perioder med mycket regn, som nu när vi på 2 veckor fått 145 mm regn här.
CYA-halten verkar i alla fall konstigt nog vara mer eller mindre obefintlig, kanske beror det på att vi BARA kört med Bayrol Varitab, och att de innehåller inget eller lite CYA?
Förklaring till våra keminivåer:
Klor är hög, det beror på att vi har så varmt (33 grader) i vattnet att puckarna löser upp sig fort, med så hög temp behövs dessutom hög klorhalt för att inte få problem med vattnet, det lukat INGET klor alls från vårt vatten trots detta, eller kanske tack vare att vi inte har något bundet klor alls.
Ph är låg, det beror på att jag inte haft några stickor alls denna säsong så jag har helt enkelt inte haft någon koll på vattenkvalitén, har tillsatt ett kilo höj ph idag, vi får väl se var det hamnar. (Har inte mer än så hemma)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: CyA vs klor
« Svar #11 skrivet: juli 11, 2020, 10:36:37:37 »
Senaste tidens regn...
Bra för potatisen.  :D
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: CyA vs klor
« Svar #12 skrivet: juli 11, 2020, 11:20:37:37 »
Vi lägger pucken i en plastburk med hål i som ErikN beskrev för länge sedan. Två st 8 mm hål på vardera sidan passar för vårt flöde så att en puck räcker en vecka. 32-33 grader i vattnet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: CyA vs klor
« Svar #13 skrivet: juli 11, 2020, 11:51:34:34 »
jag brukar tillsätta en puck var 4-5 dag för att hålla nivån på ca 2.0, men i brist på teststickor så har jag inte velat chansa i år, har lagt i en ny så snart den gamla varit slut efter 2-3 dagar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: CyA vs klor
« Svar #14 skrivet: juli 12, 2020, 21:26:19:19 »
Vi har nyss bytt vatten i SPA-badet.
Däremot i Poolen har vi inte bytt vatten på 3 år, bara backspolat när det funnits behov.
Vintertid tömmer eller täcker vi aldrig poolen, så alla snö som kommer blir till vatten som bräddar över när snön smälter.
Vi behöver även pumpa ned nivån efter perioder med mycket regn, som nu när vi på 2 veckor fått 145 mm regn här.
CYA-halten verkar i alla fall konstigt nog vara mer eller mindre obefintlig, kanske beror det på att vi BARA kört med Bayrol Varitab, och att de innehåller inget eller lite CYA?
Förklaring till våra keminivåer:
Klor är hög, det beror på att vi har så varmt (33 grader) i vattnet att puckarna löser upp sig fort, med så hög temp behövs dessutom hög klorhalt för att inte få problem med vattnet, det lukat INGET klor alls från vårt vatten trots detta, eller kanske tack vare att vi inte har något bundet klor alls.
Ph är låg, det beror på att jag inte haft några stickor alls denna säsong så jag har helt enkelt inte haft någon koll på vattenkvalitén, har tillsatt ett kilo höj ph idag, vi får väl se var det hamnar. (Har inte mer än så hemma)

Hej,

Dina puckar genererar i mer CYA än andra puckar. Anledningen är att de också innehåller spaklor.
57% triklor (10 ppm FC genererar i 6 ppm CYA).
35% diklor (10 ppm FC genererar i 9 ppm CYA).
4,9% borsyra. Anledningen är att vid 5 massprocent behövs en annan farosymbol.

Vidare är CYA en mycket stabil molekyl/jon. Har du den i vattnet är den kvar nästa år.

Så uti från din beskrivning verkar obefintlig CYA vara konstig?

Ofta är det så om man har en hög nivå av CYA så visar stickor fel och andra mätmetoder fel.

Tror att ditt klara vatten beror på borsyran.

Jag har en egen kommentar om detta. Allt som jag kan kan någon bättre. För min del känns detta bra. Vilket betyder för min egen del att allt beror inte på mig. Det finns alltid någon som kan mer än mig.


Det är därför forum finns. Att hjälpas åt.
Roger




« Senast ändrad: juli 12, 2020, 22:13:13:13 av Roger. »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: CyA vs klor
« Svar #15 skrivet: juli 13, 2020, 08:13:02:02 »
Vi renoverade ju vår pool för 3 år sedan, så då var allt vatten nytt.
Jag har ingen aning om hur hög halt man kan förvänta sig mot bakgrund av vår situation, men det vore mycket märkligt om just CYA-mätvärdet inte skulle stämma, alla ändra mätningar tycker jag känns rimliga i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Plums

SV: CyA vs klor
« Svar #16 skrivet: juli 13, 2020, 10:08:33:33 »
Du har nog ett väldigt bra "naturligt" vattenbyte med regn på sommaren och snö på vintern så ditt vatten byts nog ut naturligt på ett par säsonger - regn, snö och backspolningar.

Utloggad butthead

SV: CyA vs klor
« Svar #17 skrivet: juli 13, 2020, 10:14:25:25 »
Det här var ju väldigt intressant. På tre år med klor innehållande Cya så har du noll i Cya? Hur går det ihop? Antingen har ditt klor inte Cya, eller så stämmer inte mätningen, eller är Cya så galet högt att mätningen blir fel. Alla alternativ låter ju märkliga.
 
Om man vänder på det. Är du nöjd med noll i Cya, eller skulle du vilja ha ett mätvärde på några tiotal?



5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: CyA vs klor
« Svar #18 skrivet: juli 13, 2020, 15:02:20:20 »
Ursprungsfrågan handlade om man hade koll på hur CYA påverkar desinfektionen i sitt vatten.

För att ha koll på sitt vatten är det viktigt att mätningarna blir rätt.

Stickor är bra på att ge indikation enligt mig. Har man haft pool i många år brukar det räcka med stickor. Man har lärt sig sitt vatten.

Vill man ha mer koll så finns det mycket bättre mätningar.
Även det bästa instrumentet för mätning av kemikalien kan visa fel. Ibland är det felaktiga instruktioner.

Vidare är alla tester kalibrerade för 20-25 grader. Andra temperaturer ger fel mätvärden.

Har tidigare länkat till artiklar på området. 7,5%-metoden är ett sätt att ha koll på desinfektion då klor och CYA finns närvarande.  Butthead verkar ha koll på detta. Vidare Michelin.

Jag tycker att dina värden är konstiga. Du borde ha högre värden av CYA än dina mätstickor visar. Annars har du bytt ut 100% av ditt vatten. Gissar på att stickorna visar fel värden. Ska försöka förklara varför?

Dina Varitabs innehåller;
57% triklor. Samma som i alla veckbopuckar.
35% diklor. Samma som i spaklor eller snabbklor.
4,9% borsyra. (Kallas ibland för borax).

Normala veckopuckar innehåller 90% klor. Snabbklor innehåller 57% klor.
Vilket betyder att Varitabs innehåller 72% klor. Alltså mindre än vanliga veckopuckar.

Jag skrev tidigare att dessa puckar genererar i mer CYA än andra puckar.
Ex.
Vanliga veckopuckar med 90% klor genererar av sin vikt 55% CYA. Alltså 110g.

Om motsvarande snabbklor på 200g skulle tillsättas bildas 50% CYA. Alltså 100g.

I ditt fall betyder det att 98g CYA bildas. Men eftersom det innehåller mindre klor än vanliga puckar behövs dessa tillsättas oftare. Vilket betyder mer CYA.

I en pool som är på 45 kubikmeter innebär det att varje puck genererar i 2.2 ppm CYA.

Antag att en puck tillsätts var femte dag i tre månader. Vidare ingen backspolning. Kommer detta generera i 40 ppm CYA. På tre år blir det mer.

Nu leker vi med tanken att du startade med din pool för tre år sedans med nytt vatten. Alltså har du fått 40 ppm CYA under tre månader. Din öppna pool med snö och regn gör att du behöver tömma ur vatten. Som ex. 50%. Alltså har du 20% CYA nästa vår du startar poolen. Efter tre år på samma sätt bör din pool ha en CYA på 70 ppm. Om inte borde den ligga över 100 ppm.

Så min slutsats är att allt vatten har bytts ut på något sätt eller stickorna visar fel. Kan bara hålla med Butthead om skalan på CYA.

Vidare är min erfarenhet att stickor alltid visar för lågt värde.
 
Så bit i det sura äpplet och köp en pool-lab-1.0. Den har bra noggrannhet på cya.

Blandade till en lösning som borde ge 100 ppm CYA. Instrumentet visade 98 ppm. Mitt poolvatten som jag inte haft CYA på 5 år visade på 2 ppm.

Är jag intresserad av ett värde mäter jag på olika sätt. Har aldrig hänt att värdena blir lika beroende på metod.

Idag börjar de mest kunniga på området närma sig en maxhalt av CYA på 13 ppm.
En sak som stör mig med stickor är dessa OK-intervall.
Roger
 O0

Utloggad Plums

SV: CyA vs klor
« Svar #19 skrivet: juli 13, 2020, 15:24:59:59 »
Antag att 70% av vattnet byts ut

Slutet År 1: 40 ppm x 0,3 = 12
Slutet År 2: 52 ppm x 0,3 = 15,6
Slutet år 3: 55,6 påm x 0,3 = 16,68 ppm

... så med en sen start i åt finns inte mycket CYA i richards pool. VSB

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan