CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: När stänger ni värmen  (läst 13558 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

När stänger ni värmen
« skrivet: augusti 20, 2010, 08:59:20:20 »
När på året brukar ni slå ifrån värmen ?? , skåne

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: När stänger ni värmen
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2010, 09:59:25:25 »
Beror lite på vädret bl.a. Förra året stängde vi i slutet på september. Ganska trevligt att bada på kvällarna med belysning tänd. Kräver ju dock att man har annat att värma med än enbart solen som inte ger mycket i september.

Område: Uppland

Utloggad nyburjare

SV: När stänger ni värmen
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2010, 12:08:59:59 »
Beror lite på vädret bl.a. Förra året stängde vi i slutet på september. Ganska trevligt att bada på kvällarna med belysning tänd. Kräver ju dock att man har annat att värma med än enbart solen som inte ger mycket i september.

Område: Uppland

jo vädret får ju avgöra lite, har en luftvärmepump, den går ju alltid nu när det inte längre är så varmt, badar inte så jättemkt ny, blir ju skönt att slippa höra den, man gör väl så att man helt enkelt stänger värmepumpen precis när man känner för det, och låter bara filtret gå tills lufttempen börjar gå under 10 grader, därefter vintervala ?

Utloggad Janne

SV: När stänger ni värmen
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2010, 12:14:42:42 »
Har vår fortfarande på, men vädert bestämmer.
Snart dax och gå offline.

Område: Skåne

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: När stänger ni värmen
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2010, 15:21:05:05 »
Stänger aldrig av värmen, +38,5C i mitt SPA hela året >rulla<
SPA Hydropool self-cleaning 775

Utloggad cg_joh

SV: När stänger ni värmen
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2010, 15:55:27:27 »
jo vädret får ju avgöra lite, har en luftvärmepump, den går ju alltid nu när det inte längre är så varmt, badar inte så jättemkt ny, blir ju skönt att slippa höra den, man gör väl så att man helt enkelt stänger värmepumpen precis när man känner för det, och låter bara filtret gå tills lufttempen börjar gå under 10 grader, därefter vintervala ?

Låt filtret gå till dess VATTEN-temperaturen understiger 10 grader för att undvika algtillväxt.

MVH

Utloggad nyburjare

SV: När stänger ni värmen
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2010, 16:48:01:01 »
jo vädret får ju avgöra lite, har en luftvärmepump, den går ju alltid nu när det inte längre är så varmt, badar inte så jättemkt ny, blir ju skönt att slippa höra den, man gör väl så att man helt enkelt stänger värmepumpen precis när man känner för det, och låter bara filtret gå tills lufttempen börjar gå under 10 grader, därefter vintervala ?

Låt filtret gå till dess VATTEN-temperaturen understiger 10 grader för att undvika algtillväxt.

MVH

jepp, skrev så.. låta bara filtret gå... inte värmepumpen

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: När stänger ni värmen
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2010, 13:04:28:28 »
Vi stänger nog av ikväll, eller imorgon. Piteå.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: När stänger ni värmen
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2010, 14:17:18:18 »
Hej slutet av september om inga dramatiska väder förändringar.
Såpass varmt i luft inga större problem hålla värme med vp.
idag 28-29 <sol>. Har kört till siste oktober en gång
då värme kom tillbaka för ett par år sen.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: När stänger ni värmen
« Svar #9 skrivet: augusti 21, 2010, 16:31:57:57 »
Vi har fortfarande 30 grader tack vare pooltaket, vp´n går max 1 timma på morgonen, så vi stänger väl inte ännu... Älvängen, 3 mil norr om Gbg
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad Fia

SV: När stänger ni värmen
« Svar #10 skrivet: augusti 21, 2010, 17:57:24:24 »
Vi har nog redan gett upp. Nästa vecka ska det bli dåligt väder o veckan därefter ska vi bort en vecka.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nyburjare

SV: När stänger ni värmen
« Svar #11 skrivet: augusti 21, 2010, 22:41:51:51 »
Tack för alla svar , idag var det ju perfekt badväder men precis som Fia skriver, det ser att att vända nu.

Men jag tänker väl rätt nu när jag skall stänga ? att jag först slår ifrån filterpumpen sen stänger de båda kranarna till värmepumpen och istället öppnar den som sitter innan dessa "by.pass " ? så att vattnet inte längre går till värmaren utan bara till filtret, sen skall jag väl vid värmaren öppna de båda kranarna så att allt restvatten i denna rinner ut .

Sen låter jag den vara igång som vanligt dvs med filtrering fast utan värme, och bara inväntar att vattentempen är under 10 grader för att då utföra övriga stäningsmoment ?


Utloggad cg_joh

SV: När stänger ni värmen
« Svar #12 skrivet: augusti 21, 2010, 22:58:44:44 »
Tack för alla svar , idag var det ju perfekt badväder men precis som Fia skriver, det ser att att vända nu.

Men jag tänker väl rätt nu när jag skall stänga ? att jag först slår ifrån filterpumpen sen stänger de båda kranarna till värmepumpen och istället öppnar den som sitter innan dessa "by.pass " ? så att vattnet inte längre går till värmaren utan bara till filtret, sen skall jag väl vid värmaren öppna de båda kranarna så att allt restvatten i denna rinner ut .

Sen låter jag den vara igång som vanligt dvs med filtrering fast utan värme, och bara inväntar att vattentempen är under 10 grader för att då utföra övriga stäningsmoment ?



Ja det är helt riktigt. Stäng av värmen, öppna bypassen helt så att vattnet inte paserar VP:n. Var noga med att tömma VP:n på vatten. Förutom att öppna så att vattnet kan rinna ur den, vika också något LITE på den för att verkligen tömma den på vatten. Brukar inte vara några problem.

Väl mött nästa badsäsong.

Utloggad gringo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: När stänger ni värmen
« Svar #13 skrivet: augusti 22, 2010, 10:59:21:21 »
Vädersidorna är ju inte direkt att lita på har sol idag (Piteå) trots att det har lovats regn ändå tills i morrn..
Har pooltak med värmepump 28 grader pumpen går ca 4-5 timmar varannan dag.
Vatten tempen går inte ner fort..
Första året med pool så avvaktar lite till med stängning..
Brukar vara fina dagar i slutet av Aug början av Sep..
Bor i Hortlax utanför Piteå
Svenskapoolfabrikens 8*4 rostfri stomme
carrera liner, värmepump, halvrund trapp, classik C tak.
Poolen ska byggas sommaren -10(Poolen byggd nu dax för området runt poolen)

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: När stänger ni värmen
« Svar #14 skrivet: augusti 22, 2010, 21:14:52:52 »
Första året med pool så avvaktar lite till med stängning..
Brukar vara fina dagar i slutet av Aug början av Sep..

Precis som jag resonerar... Vi vill dra ut lite på badandet eftersom vi kom igång sent på sommaren.

Nattemperaturerna  (13 - 15 grader senaste veckan)  sänker tyvärr vattentemperaturen för mig.

Idag badade vi ändå i 25-gradigt vatten  :)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad DaJo

SV: När stänger ni värmen
« Svar #15 skrivet: augusti 22, 2010, 21:41:31:31 »
Hållt ca 30° i sommar men nu när det verkar bli sämre framöver har jag idag höjt tempen på värmepumpen till 33°... O0

Kallt ute och 33-34° i poolen, mycket skönare än så blir det inte  ;D  :D

Kommer nog stänga av som vanligt, dvs slutet på september...typ...

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad Racing

SV: När stänger ni värmen
« Svar #16 skrivet: augusti 25, 2010, 10:17:58:58 »
Kör fortfarande på 28 grader  O0 men ingen badar i den här höststormen.
Får kolla om det blir bättre i september  <sol> annars känns det nog som det är dags att stänga av värmen.
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: När stänger ni värmen
« Svar #17 skrivet: augusti 27, 2010, 09:06:13:13 »
Jag har stängt och satt på flera gånger den här säsongen :-\ Men efter har läst om era erfarenheter så blir det nog ett annat scenario nästa säsong. Vi skall invänta nästa helg och om det bara blir lite sol så skall vi bada en sista gång, kosta va det kosta vill :) Men om det är lika grått så ger vi nog upp. Det skall ju vara gott o bada också och då behöver man lite strålingsvärme och inte bara varmt i vattnet.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Patrik_S

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: När stänger ni värmen
« Svar #18 skrivet: augusti 29, 2010, 21:44:15:15 »
Förra året körde vi till julhelgen,  28grader.
I år har vi inte bestämt ännu det beror på vintern. Med pooltak så kan man ju bada oavsett väder.
Har hela reningsanläggningen och värmeväxlare i pannrummet i källaren så vi behöver inte göra någonting annat än att sänka värmen vintertid.
Kanske vi kör hela vintern. Älmhult
Glasfiberpool 6,5*3,1m Saltvatten. ph justerare. pooltak.

Utloggad nyburjare

SV: När stänger ni värmen
« Svar #19 skrivet: augusti 30, 2010, 08:55:32:32 »
Tack för alla svar , idag var det ju perfekt badväder men precis som Fia skriver, det ser att att vända nu.

Men jag tänker väl rätt nu när jag skall stänga ? att jag först slår ifrån filterpumpen sen stänger de båda kranarna till värmepumpen och istället öppnar den som sitter innan dessa "by.pass " ? så att vattnet inte längre går till värmaren utan bara till filtret, sen skall jag väl vid värmaren öppna de båda kranarna så att allt restvatten i denna rinner ut .

Sen låter jag den vara igång som vanligt dvs med filtrering fast utan värme, och bara inväntar att vattentempen är under 10 grader för att då utföra övriga stäningsmoment ?



Ja det är helt riktigt. Stäng av värmen, öppna bypassen helt så att vattnet inte paserar VP:n. Var noga med att tömma VP:n på vatten. Förutom att öppna så att vattnet kan rinna ur den, vika också något LITE på den för att verkligen tömma den på vatten. Brukar inte vara några problem.

Väl mött nästa badsäsong.


Kollade med poolfirman, dom rek att jag bara skall dra ut elsladden till värmepumpen, men inte stänga av vattenflödet, att denna må bättre att att vattnet fortsätter att gå igenom tills det det är dax att på riktigt stänga ner ner poolen.....

Rättade till citatet.
Fia
« Senast ändrad: augusti 30, 2010, 09:25:45:45 av Fia »

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: När stänger ni värmen
« Svar #20 skrivet: augusti 30, 2010, 12:10:29:29 »
Hej.
Låter förståndigt.
Algerna, liksom nästan allt annat grönt i naturen, slutar/börjar växa vid cirka +10 grader.
Nedanför denna temp kan du stänga pumpen och låta poolen gå i sitt vinteride.
Så gjorde jag på den tiden jag hade utepool. Det funkade utmärkt. Numera finns den inomhus, alltid +30 grader.
Mvh/Lars (f.d bonde)

Utloggad poolbygget

SV: När stänger ni värmen
« Svar #21 skrivet: augusti 31, 2010, 11:01:45:45 »
Vi kör nog någon vecka till, nästa vecka ser ganska lovande ut men sedan är det nog dags att avveckla badverksamheten.

Rubinpool Åttan 5*7,7m med Pahléns fjärrvärme.
http://poolbygget.blogspot.com

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: När stänger ni värmen
« Svar #22 skrivet: september 03, 2010, 07:20:27:27 »
I natt har det varit ordentligt med frost här, vi stängde av för ett par veckor sedan, och i morgon kommer vi att "vintra" anläggningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad OAS

SV: När stänger ni värmen
« Svar #23 skrivet: september 03, 2010, 11:14:58:58 »
Hejsan

Vi ska vintertäcka till helgen, flera minus varje natt i VästerDalarna.

Hälsningar Ola
J & F Storpool 7,3 x 3,6 x 1,32 + 12m2 solvärmare (utan automatik)

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: När stänger ni värmen
« Svar #24 skrivet: september 03, 2010, 15:37:13:13 »
Vi håller ut lite till. Visserligen var det bara 3 grader i luften inatt men dagarna är fortfarande sköna. Pooltemperaturen sjunker från 25 till 23,5 grader på natten men med lite hjälp kommer den snart upp i 25 igen. Just nu har vi 3 badare i poolen. O0
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: När stänger ni värmen
« Svar #25 skrivet: september 03, 2010, 15:44:38:38 »
Vi har ju precis startat upp värmepumpen, så vi kör nog nån vecka till. 28 grader i badet just nu.  8)
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag