CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor  (läst 12410 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vismund

Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« skrivet: oktober 10, 2013, 08:58:40:40 »
Hej alla!

Vi har ägnat denna och förra sommar en åt att påbörja ett poolbygge av lindrigt enkel karaktär. Läget är högt och otillgängligt för all typ av maskinell utrustning (skotkärra och spade har använts flitigt), vi har behövt spränga och kila bort många kubikmeter berg (återigen manuell hantering och bortfraktning) och som en liten bonus så var vi dessutom tvugna att riva ner och bygga upp hela stödmuren på ca 2x12m som stöttar upp hela suterräng-läget där poolen ska placeras...... det kommer bli bra......

Fråga 1.
Nu står vi inför att lasta ner några kubikmeter makadam i gropen (skottkärrehelvetet igen......), som kommer ligga delvis på berg och delvis på större sprängsten som i sin tur vilar på berg. Detta ska sedan paddas innan platta gjuts. Detta berg är inte helt platt, vilket innebär att djupet på makadamet på några små områden kommer vara obefintligt, dvs berget kommer toucha betongplattan. Innebär detta något problem, förutsatt att dräneringen runt dessa små ytor fungerar bra? vi jagar varje centimeter i höjd här, därav inget mer makadam än nödvändigt. Detta får oss också att välja bort isolering.

Fråga 2.
Poolen kommer bli av Thermo-konstruktion och jag har stött på dubbla budskap kring hur denna ska armeras vertikalt, eftersom att poolen kommer att bli fristående så hävdar vissa att det måste gjutas in L-böjda armeringsjärn i plattan som sticker upp i väggarna, samtidigt som jag ser att många andra har borrat ner armeringsjärn i plattan efter att den har gjutits. Vad säger ni, den sistnämnda metoden gör ju plattgjutandet mycket enklare?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #1 skrivet: oktober 10, 2013, 10:25:09:09 »
1.  Jag skulle inte vilja ha en bottenplatta som vilar på berg på några få punkter - då är du nästan garanterad sprickor eftersom övrigt makadam kommer sätta sig lite. Det normala är ju dock att lägga 10cm cellplast mellan makadam och bottenplatta och då är ju inte detta ett problem längre.

2. Poolstores anvisning är tydlig på den punkten - gjut in L-formade järn om du har fristående väggar. Jag gjorde det ändå (inga fria väggar) och vet inte om jag ser det som ett stort problem. Gjorde jag det igen skulle jag dock vara mer noga med att vibrera betongen runt järnen eftersom man inte kommer åt med slodan där. Här blev det lite ojämt precis där friggoblocken placeras vilket skapade lite merarbete på första skiftet. MEN,   kolla min byggtråd så ser du vägen runt detta också. Inte krångligt när man väl kommit på det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad psau

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2013, 10:26:00:00 »
Hej låter som ett uppfostrande projekt :-)

Funderat på en motorskottkärra, när man lastar skottkärran liteeee mer än överfull är det skönt att få drag framåt...

1. Problemet med berg och dessförhållande till övrig mark är att när berget inte rör sig sätter sig övrig mark/jord något, det som kommer hända är att där plattan har kontakt med berg står den fast medan runt omkring sjunker det något vilket ger risk för sprickbildning i plattan. Har man gjort ett riktigt underarbete i övrigt brukar det inte vara ngt problem men när plattan hänger på klacken/berget så riskerar du sprickor. Vanligtvis lägger man plattan på 100-200mm 16-32makk som plattan kan "flyta på". Tyvärr inte det svaret du ville ha :-( Det är rätt många kilo som kommer göra sitt bästa för att trycka samman marken under din platta visserligen en utbredd last men ändå.

2. Skillnaden i styrkan på infästningen mellan ingjuten bockad armering kontra en inborrad dito är enorm men eftersom det är ett skjuv skydd och inte dragande last så brukar det räcka med inborrad armering. om du borrar tänk på att inte borra för djupt armeringen vill vara omsluten med minst 20mm betong runt om för att inte börja rosta. Skulle jag göra en fristående pool skulle jag gjuta in armering i plattan...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad MathiasS

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2013, 12:06:41:41 »
En annan sak att fundera på är måtten på poolen. Över 7-8m väggar behövs kontreforer även på en Thermopool när man inte motfyller.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Vismund

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2013, 10:57:33:33 »
Tack för svaren!

Den del av "poolytan" som ligger på sprängsten utgör ungefär 1/3 av totala ytan längs långsidan, det är här berget börjar luta neråt. Så sprängstenen vilar trots allt på berg även här. Kan verkligen sättningarna bli så stora på denna del? Måtten är endast 3x6m så ytterliggare stöd räknar jag med att slippa.

Utloggad MathiasS

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #5 skrivet: oktober 11, 2013, 13:37:13:13 »
...men tex 10cm isolering, går det verkligen inte att hantera uppåt? Jobbigt att gräva nedåt förstår jag, men kanske möjligt att justera höjden på altaner etc?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #6 skrivet: oktober 12, 2013, 15:26:02:02 »
Mmm, det känns som att berget skulle kunna suga rätt bra med energi från poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad sukram

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #7 skrivet: oktober 26, 2013, 08:14:36:36 »
Hej. När jag hittade ditt inlägg så läste jag det med stort intresse då du beskriver förutsättningar som nästan exakt överenstämmer med mina, det som skiljer är att jag har kilat bort så mycket så att jag kommer att få plats med isolering under plattan.

Fråga 1. Det svar jag har fått är att makadam i princip inte sätter sig, det ska inte ens behövas paddas! Vid paddning sjunker den men det beror på att stenarna krossas vid vibrering. Jag kommer inte att padda.

Fråga 2. Jag kommer att gjuta med L-järn för att det i sammanhanget är ett litet jobb men borde ge ett säkrare resultat.

Blir nyfiken på hur du kommer åt med betongbil? Själv har jag 40 meter höjdskillnad och nästan 100 meter sträcka från närmaste ställe som betongbil kan stå på. De offerter jag fått har inte varit så lockande.

Hoppas du fortsätter lägga ut information. Själv har jag haft en lång startsträcka med massor av problem, bl a med bygglov till hus som skall uppföras i anslutning till polen men nu är det bara tekniskt samråd kvar....:-)




Utloggad Kojak

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #8 skrivet: oktober 26, 2013, 09:59:55:55 »
Givetvis så krossas inte makadamet det är sten inte frigolit vi talar om, det kommer att sätta sig. Vad det gäller betongbil, så var inte rädd för att gjuta själv, jag gjorde det med 3st bekanta tog ca 4-5 timmar.

Utloggad MathiasS

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #9 skrivet: oktober 26, 2013, 12:28:35:35 »
Platta och väggar till en 8x4 thermopool blandar man inte själv på 4-5 timmar......

Makadam är svårt att komprimera men visst sätter det sig lite, 10% skulle jag uppskatta, när jag paddade 10-15cm åt gången med en 90kilos padda.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag