CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor  (läst 12460 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kojak

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #10 skrivet: oktober 26, 2013, 19:17:43:43 »
Nej möjligtvis inte väggarna men plattan är inga problem med tre man. Men han får väl köra väggarna dagen efter.

Poolgiganten

Utloggad sukram

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #11 skrivet: oktober 27, 2013, 08:32:55:55 »
Att gjuta 5 kubik på 5 timmar är riktigt bra gjort. Hade ni  2 stora blandare då? Vilken blandning körde ni på?
Hur lång tid tog väggarna ?

Utloggad MathiasS

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #12 skrivet: oktober 27, 2013, 11:25:52:52 »
Ja med en vanlig tombola funkar det ju inte.

5000 liter, 100 liter per gång, 10 minuter blandning. Det ger

50 omgångar a 10 minuter, 500 minuter, drygt 8 timmar. Med två blandare skulle det funka.

Det går åt 3/4 säck 25kg till varje omgång cirka 40 säckar a 40kr styck 1600 spänn, grus, 300, ballast 300kr, 2200kr.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kojak

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #13 skrivet: oktober 27, 2013, 12:46:23:23 »
Jag har stålväggspool så enbart en platta gjöts. 3,2kbm var det. Givetvis gick den inte 10 min per blandning, ingen anledning att överdriva. En man sköter blandaren och skyfflar i cement, sand samt grus. Tippar ned det i en skottkärra som näste man tippar ned till han i gropen, och bra att ha en fjärde som är allt i allo. Blandaren stannar aldrig utan går hela tiden och vad det gäller blandningen så kommer jag inte ihåg riktigt men står på säcken, men man skyfflar i med spade. Tror att plattan kostade mig under 3500:-. Vad det gäller väggar så fyllde jag upp runt med magerbetong, vilket kanske kan motsvara att gjuta thermopool vägg. Det tog dock ett par dagar, då jag var tvungen att fylla på med vatten i poolen samtidigt som jag fyllde på med magerbetong på utsidan.

Jag tror att många blir rädda och tror att det tar en vecka att gjuta en platta själv och istället tar dit betongbil för 30 000:- men så är inte fallet, utan är ni åtminstone 3 pers så är det inga problem men räkna med en hel dag. Sen kan du ta en platta öl och njuta av de 25 000:- du sparat.

Utloggad MathiasS

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #14 skrivet: oktober 27, 2013, 15:47:39:39 »
Här kostade 4 kubik 7ksek till plattan. Men det kan ju vara trevligt att spara 3500kr också.

Hade jag en blandare som fixade några hundra liter per omgång skulle jag nog kunna tänka mig att blanda dessa mängder själv också....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kojak

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #15 skrivet: oktober 27, 2013, 18:11:19:19 »
Nu vet jag inte var här är, men i Stockholmsområdet så är väl 7000:- vad chauffören tar för att sätta sig i bilen. Det är en massa struntkostnader som de tar, bla för att det skall pumpas, antal meter slang det behövs för att pumpa betong, listan kan göras lång. Fick du det för 7000:- grattis, du borde bli mellanhand och pumpa ut betong i övriga Sverige.

Utloggad MathiasS

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #16 skrivet: oktober 27, 2013, 19:38:56:56 »
Här är i stockholm och det vara satans mycket dyrare än när jag köpte betong senast. Ungefär samma pris från 3-4 olika, minns inte exakt längre. Det kan ha varit så att det tillkommer några minuters lossningskostnad efter de 15-20minuter som ingick, minns inte riktigt hur lång tid det tog. Eftersom rännan inte räckte fick det mesta dumpas i en hög så det gick rätt fort. Står nog i byggtråden om man är väldigt intresserad.

Jag gissar att utanför stockholm går det att få fatt i betongen till helt andra, bättre, priser.

För väggarna blev det mycket dyrare för där användes separat pump.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Vismund

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #17 skrivet: januari 19, 2014, 00:02:39:39 »
Liten uppdatering!

Jag gick på makadammet med en vibrostamp för säkerhets skull och fick allt klart för gjutning. Inför gjutningen så blev det affär på all utrustning med Poolstore. Vi valde även att ta hjälp av Poolstore's partners för gjutning och montering av poolen, så nu händer det grejer med bra fart. De gör allt, fån plattgjutning till montering av maskinrum och även linermontering. Lite snö och kyla är inget hinder heller :)

Utloggad MathiasS

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #18 skrivet: januari 19, 2014, 18:24:40:40 »
Ser bra ut! Badklart i maj!

Noterar att breddavloppet är högt monterat precis som jag gjort - blir fint med vattennivån högt i poolen.

Vad har hänt under slangarna från belysningsarmaturerna? Ser sprättat ut hela vägen från plattan.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Vismund

SV: Poolprojektet från helvetet och ett par frågor
« Svar #19 skrivet: januari 20, 2014, 19:42:47:47 »
Ser bra ut! Badklart i maj!

Noterar att breddavloppet är högt monterat precis som jag gjort - blir fint med vattennivån högt i poolen.

Vad har hänt under slangarna från belysningsarmaturerna? Ser sprättat ut hela vägen från plattan.

Ser lite konstigt ut på bild, men det är bara fogskummet som runnit ner.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag