VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Betongpool med mosaikbeklädnad  (läst 28205 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
Betongpool med mosaikbeklädnad
« skrivet: juli 22, 2018, 21:11:58:58 »
Då var det dags! Nu har markschakten påbörjats för vår pool. Förhoppningsvis är vi klara med poolen till nästa sommar och kanske kan den bli lika varm och solig som sommaren 2018.

Mått
Poolen kommer vara ca 4x10,25x1,5 m
Stommens material: massiv betong så klart😀
Beklädnad: Mosaik
Var: Västerås

Mer fakta kommer när projektet växer fram.

Nu är detta inte första betongpoolen jag har projekterat, det har blivit ett antal under mina år som konstruktör, samtliga åt proffspoolbyggare/entreprenörer. Men detta är faktiskt den första betongpoolen som jag bygger utomhus åt mig själv, vilket ändå känns spännande. Så nu hoppas jag verkligen att jag lyckas med detta ”lilla” privata projekt😂
« Senast ändrad: december 24, 2018, 12:20:27:27 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Poolgiganten

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad i Västerås
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2018, 21:17:11:11 »
Ca 60 ton schaktmassor har körts iväg och ytterligare 40-50 ton ligger kvar på det som var gräsmatta på vår lilla tomt.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2018, 22:03:28:28 »
Inte mycket kvar när arbetsmån urschaktats.

Frugan undrar om det blir något kvar att gå på...
« Senast ändrad: juli 24, 2018, 22:09:36:36 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2018, 22:04:41:41 »
Jord tar plats. Imorgon skall 7-8 lass iväg. Hoppas lastbilsscaffisen håller sitt ord för nu är det torrt i marken och tempen pendlar mellan 28och 35 grader på min innergård.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad Erica

SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2018, 22:26:38:38 »
Det ser nästan farligt nära ut med grävningen... nu är det visserligen torrt f.n. men jag hoppas att ni har koll så att inte huset plötsligt ligger där poolen skall bli ! Hur nära skall poolen komma i för hållande till huset ? Det måste ju finnas utrymme att gå emellan vid t.ex. dammsugning och är det väldigt nära kan det ju bli problem.

Vi har en bekant i USA som har hus och pool väldigt tätt ihop. Går man ut i trädgården där så finns det risk att det blir en scen som i Hollywood-komedier, att man ovetandes plötsligt hamnar i poolen. Dessutom skvätter det ju upp rejält på huset när deras barn badar.

Materialvalet till poolen låter ju helt rätt. Lite mera jobb men mindre underhåll och lätt att hålla rent. Enda risken skulle väl vara om man kan få problem med att mosaikbitar kan frysa loss vintertid.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2018, 00:05:20:20 »
Ja Erica, jag hoppas att det fungerar med 2m mot poolhuset (vänster) och 2m mot garaget (höger) till poolkanten. Att något av husen skulle halka ner i schaktgropen håller jag för osannolikt😂 Huvudbyggnaden har källare och garaget och poolhuset har kraftig platta på mark med stor utbredning och låg vikt.

Svårt att förklara men poolen kommer vara över mark med ca 450 mm på 2,5 sidor och ligga i nivå med pooldäcket/ marksten på övriga sidor. Mot huvudbyggnaden, som kommer att stå något i sned vinkel mot poolen, så varierar gångytans mått från ca 1,2m, vid den nedre trappan, till ca 3,5m från anslutande konstruktion/fasadliv i norr. Den nedre trappan leder ner, till min inomhuspool och relax i källaren.  Där blir det ca 1,2m fram till trappan från poolkanten men totalt ca 5 meter till källarvåningens fasadliv, inklusive trappan, från poolens insida. Nedanför trappan finns en blivande uteplats och ett glasparti till relaxen, som man kommer kunna gå upp från till det kommande pooldäcket.

Vid den större centrala trappan som leder till husets entre kommer finnas ett räcke liknande det som syns på bilderna för att hindra att man druttar i poolen på väg nedför trappan.

Det kanske ser lite ut med utrymme, bilderna luras lite tror jag. Faktum är att jag skulle vilja schakta mer, men det är inte möjligt pga en fjärrvärmekulvert och ledningsgrav mellan garaget och poolen. Jag har tagit till ca 850 mm schaktmån från poolens insida till schaktbottens kant, utom vid fjärrvärmekulverten som jag inte kan flytta.
« Senast ändrad: juli 25, 2018, 13:37:56:56 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad largab

SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2018, 08:29:17:17 »
Angående gropen och dess kanter. Jag skulle, vis av erfarenhet,  täcka de vertikala grävytorna samt marken runtikring med presenning. Om det börjar regna kraftigt så kommer det bli jobbiga ras.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #7 skrivet: juli 25, 2018, 11:56:15:15 »
Tack largab!
Jo, så är tanken och jag är också vis av erfarenhet med schakter. Nu är det 34 grader här i skuggan, sol utan ett moln i sikte, men det kommer troligen 5-6 mm på söndag.
Den förra schakten var för utbyggnad av huvudbyggnaden, då schaktades bort 500m3 lerjord under gamla huset och för utbyggnaden av källaren som dränerades, nu är det bara 95-100m3. I eftemiddag kommer det läggas ut geotextil, även upp på kanterna och presening som hänger ned till schaktbotten. En dräneringsbrunn med pump och dränrör är på plats innan kvällen och om lastbilschaffisen orkar även lagret med makadam, vi får se vad som hinns med i värmen....  <sol>.
« Senast ändrad: juli 25, 2018, 12:06:13:13 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #8 skrivet: juli 25, 2018, 12:01:53:53 »
Det här är troligen den 15:e eller 16:e mindre betongpoolen jag har projekterat. De flesta har varit åt proffessionella poolbyggare och oftast 10-25m i längd. Förutom pooler har jag projekterat ett antal badhus/simhallar med bassänger av större mått, alltid av betong
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad Erica

SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #9 skrivet: juli 25, 2018, 12:55:49:49 »
Ja i nuläget är ju marken på de flesta håll hård som betong, men skulle vädret slå om så kan det ändra sig snabbt.

Ja jag kan se att du behöver ett skyddsräcke vid trappnedfarten. Det är lätt att barn eller feststämda personer har lite för bråttom och då kan det bli överraskningsbad annars. Familjen jag nämnde i USA har haft några gånger då barn eller vuxna sprungit ut genom vad som ser ut som en dörr till trädgården och sedan hamnat rakt i poolen. Eftersom detta är i ett varmt klimat så brukar de inte täcka över poolen. Nu är simkunnigheten som tur är god där så det har inte blivit några allvarliga tillbud, men man kan ju inte lita på att alla är simkunniga.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan