CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa  (läst 50410 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25° i vattnet

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #70 skrivet: augusti 30, 2020, 23:21:48:48 »
har du fleecematta eller något annat som barriär som hindrar mjukgöraren att vandra från linern till plaststommen ?
Jag såg ingen på byggbilderna tidigare i tråden, har du ingen så är det inte något underligt med att linern tagit slut efter 7 år, det är inte linern utan monteringen som gjort att den tagit slut i förtid tyvärr

Poolgiganten

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #71 skrivet: augusti 31, 2020, 08:12:12:12 »
Nej, det fanns inte i instruktionen när jag gjorde det. Kan lägga till matta mellan nu när jag lossar linern.

Kommer limma på en lång liner bit och fästa i den. Något man skall tänka på?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #72 skrivet: augusti 31, 2020, 09:16:16:16 »
För mig har det fungerat väldigt dåligt att limma på gamla linern, testa gärna någon liten bit innan du går på och limmar hela stycket är mitt råd.
Jag skulle nog försöka limma även bakåt så att linern inte kan "tryckas nedåt" när ni kliver upp och ned ur poolen.
Vecken på väggarna fick vi efter bara något år, trampande barnfötter "kavlade" linern nedåt på väggarna.
Att det kunde hända kanske berodde på hög temp och låg PH också, men vecken kom i princip bara där ungarna hängde mest på poolkanten och spjärnade mot väggen med fötterna.
Vår liner höll dock i 17 år innan den gav upp helt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad 25° i vattnet

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #73 skrivet: augusti 31, 2020, 12:31:15:15 »
Spelar tyvärr ingen roll med fleece matta nu, det mesta av mjukgöraren har redan vandrat över och linern blivit förstörd
Håller med Rickard , att limma den skadan som uppstått är väldigt svårt , du måste göra en rejäl överlapp på hela biten under trappen på bilden och skruva trapplisten i den nya linerbiten
För bra och hållbart resultat som vara , så skulle jag rekommendera linerbyte och att sätta fleecematta på väggarna

Utloggad 25° i vattnet

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #74 skrivet: augusti 31, 2020, 12:33:16:16 »
Glömde:
Använd Plastigum 77 och gör riktigt rent innan du limmar

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #75 skrivet: augusti 31, 2020, 14:18:46:46 »
Jag har matta bakom runt om förutom underkant trappa. Får allt prova att limma. Mtp att liner kostar 25k så är det värt att testa.

Tack så jättemycket för svar.

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #76 skrivet: augusti 31, 2020, 14:38:18:18 »
En annan lärdom såhär 7 år senare. Jag använde ju plastelement som stomme med 5 cm isolering och grus bakom. Problemet är att vattentrycket till slut vinner över isoleringen och det gör att man ser formen genom linern. Men det är å andra sidan bara jag som ser det :)

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #77 skrivet: september 08, 2020, 15:13:10:10 »
Pratade med poolstore och dom trodde att de berodde på för varmt och felaktiga värden. Inte direkt nöjd med det svaret då jag vet att jag har koll.
Hade varit intressant att se hur vanlig detta är.


Har nu klippt ut en lång remsa och försökt limma på mot den gamla duken under och fästa in igen mot trappan. Men det fäster mycket dåligt med vanligt lagningslim.

Utloggad MathiasS

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #78 skrivet: september 08, 2020, 16:26:04:04 »
Är det rätt uppfattat att linern gått i två delar bakom listen på trappan?

Kan iaf säga att temperatur inte är problemet. Vi har väl liner från samma rulle med duk nästan och här har det varit 31 grader i 8 år utan att linern blivit spröd.

Bakom listen finns ju inget annat än en skumtejp mot trappan.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #79 skrivet: september 08, 2020, 20:26:56:56 »
Ja den har sträckts ut och dragits av från listkanten, av vattentrycket. Det kan inte bero på felmontering då infästning i överkant är styrande och så skär man ut efter listen monterats.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag