Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad skall jag tänka på vid bygge av pool  (läst 7141 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerk

Vad skall jag tänka på vid bygge av pool
« skrivet: november 02, 2007, 08:27:37:37 »
Hej
Vi skall bygga en hus grund med dorotherm och tänkte passa på att göra en pool ca 2,5 x 5m. Min fråga är nu vilka öppningar i dorothermväggarna måste finnas för att rening samt cirkulation skall gå att installera. Vi kommer börja snart och jag vill kunna göra klart poolen i sommar därför vore det skönt att veta att gjutningen går att göra nu utan att man för en delen glömmer något viktigt.

Poolgiganten

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad skall jag tänka på vid bygge av pool
« Svar #1 skrivet: november 02, 2007, 14:05:31:31 »
Hej !
Min första tanke är att göra den lite större. Jag har 6*3 och en meter till på längden hade inte varit fel. Men det är upp till dig.

Sen inför gjutningen ska du ha monterat följande:
- Inloppsrör som ska sitta rakt igenom väggen på ena kortsidan, 400mm ner från överkant pool.
- Bräddavlopp http://www.pahlen.com/images/utrustning/PB55-05S.pdf som ska sitta på motsatta kortsida.
- Poolbelysning (om du vill ha det) som ska sitta 800mm från överkant pool på en sida så att den inte kan blända dem som sitter vi poolen. Dvs från huset är vanligast.
Sen kan du fixa resten efter gjutningen.
Lycka till !!
/Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Pea

SV: Vad skall jag tänka på vid bygge av pool
« Svar #2 skrivet: november 02, 2007, 18:20:17:17 »
om det får plats så är en bra storlek 8*4 m. det är skönt att kunna ta några simtag och att kunna bada mer än 2 i taget.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad pooleraren

SV: Vad skall jag tänka på vid bygge av pool
« Svar #3 skrivet: november 02, 2007, 18:27:57:57 »
Hej! Bygg större om det finns plats! 2,5x5,0 blir inte mycket till bad speciellt om det finns barn i bilden, men det är ju bara vad jag tycker...lycka till!!

Utloggad jerk

SV: Vad skall jag tänka på vid bygge av pool
« Svar #4 skrivet: april 15, 2008, 19:14:32:32 »
Hej igen
Tack för tipsen. Kanon med dom olika måtten. Nu är det igång och vi har grävt bort jord i en bergs skreva och det får tyvärr bara plats 3.6*6.4 i ytterkant mellan berget. Vi har även lagt ut ca 20 cm singel som jag packat samt 5 cm jackon isolering som jag tänkt gjuta platta på. Är jag på rätt väg??!!

Vi skulle vilja ha en trapp i ena gaveln men hur fäster man en sådan i sundolitt (Doroterm) blocken

Vidare funderar vi på att dra in pumpen och filter till garaget som ligger i källaren ca 2.4 m under vattennivån. Funkar det ???

Utloggad Fia

SV: Vad skall jag tänka på vid bygge av pool
« Svar #5 skrivet: april 15, 2008, 19:44:11:11 »
Att ha filtret där är perfekt! Du slipper höra pumpen o pumpen ska helst vara under vatten nivån, fallhöjd från pool till pump. Har du avlopp i garaget? Är bra att ha det när du ska backspola.

Detta hittade jag angående bygge med Doroterm
http://www.poolstore.se/default.asp?gotoUrl=/dorotherm.htm
« Senast ändrad: april 15, 2008, 19:47:50:50 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad jerk

SV: Vad skall jag tänka på vid bygge av pool
« Svar #6 skrivet: april 15, 2008, 19:46:57:57 »
Jag har golvbrunn i garaget men kan ansluta till avloppet men då måste jag igenom en betonvägg

Utloggad Fia

SV: Vad skall jag tänka på vid bygge av pool
« Svar #7 skrivet: april 15, 2008, 19:49:53:53 »
Kan du fixa en fast installation för backspolningen så är det ju kanon.
Hittade en länk om doroterm, se förra inlägget.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad jerk

SV: Vad skall jag tänka på vid bygge av pool
« Svar #8 skrivet: april 15, 2008, 21:20:27:27 »
Jag får bila ett litet hål i väggen för avloppet. Tack för länken,jag såg den inte när jag läste inlägget första gången. Jag skulle kunna gjuta en trapp istället för att köpa en men då blir trappen att vila på berg och poolens konstruktion på packad singel och det känns inte så bra. Sedan undrar jag om man skulle kunna gjuta en trapp och köpa standard liner och sedan svetsa liner i trappen på plats eller finns det något bättre sätt.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Vad skall jag tänka på vid bygge av pool
« Svar #9 skrivet: april 16, 2008, 00:11:53:53 »
Det är nog svårt att svetsa i standardliner eftersom den är betydligt tunnare än den liner som de poollinersvetsare vi var i kontakt med. Standard är nog 0,5-0,75 mm och en som man svetsar brukar vara på 1,5 mm. Tror inte att det är där som den stora prisskillnaden ligger.

Gör bara ett räkneexempel med skillnaden att använda en påplatsensvetsad liner jämfört med en trappa och måttillverkad liner. Vi kom fram till att kostnaden var rätt lika mellan de alternativen och den epoxiliknande plast vi hade som tredje alternativ, men med en svetsad så kunde vi välja mönster vilket ger liv och djup samt bygga trappan precis som vi ville ha den.

Titta runt på forumet ordenligt, jag lärde mig massor av andra kloka människor här inne och det finns mängder av idéer, smarta lösningar och åsikter  O0
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag