CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frågor från en amatör (poolbygge)  (läst 11615 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MarcusA

SV: Frågor från en amatör (poolbygge)
« Svar #20 skrivet: juni 30, 2016, 15:01:47:47 »
Engan: vad kul! Något där vi kommer landa också tror jag. Sen är frågan vad markarbetena kommer kosta, gräva lite och gjuta platta samt VVS-are som ska koppla in.. Hoppas klara mig på 200000 :)

Dimi: vi har inte ens satt första spadtaget än ;) att lufta huset lär väl inte vara billigt va? ;) fast antog att du var ironisk ;)

Poolgiganten

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Frågor från en amatör (poolbygge)
« Svar #21 skrivet: juni 30, 2016, 15:09:32:32 »
Engan: vad kul! Något där vi kommer landa också tror jag. Sen är frågan vad markarbetena kommer kosta, gräva lite och gjuta platta samt VVS-are som ska koppla in.. Hoppas klara mig på 200000 :)

Dimi: vi har inte ens satt första spadtaget än ;) att lufta huset lär väl inte vara billigt va? ;) fast antog att du var ironisk ;)
Varför ska du gjuta en platta??

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Frågor från en amatör (poolbygge)
« Svar #22 skrivet: juni 30, 2016, 15:21:49:49 »
Vi byggde vår pool i samband med att vi byggde ut och förlängde vårt enplanshus. Tanken var att ha poolen i nivå med golvet i huset men det blev en missuppfattning mellan mig och grävaren. Vi upptäckte detta väldigt sent så det fick bli ett litet trappsteg upp till poolen.

Man ser inte hela trädäcket på bilden och sedan har vi även en stor stenterass längre bort längs med husfasaden.
« Senast ändrad: juni 30, 2016, 18:33:48:48 av Rickard »
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad MarcusA

SV: Frågor från en amatör (poolbygge)
« Svar #23 skrivet: juli 01, 2016, 18:06:51:51 »
Fint!!

Utloggad Plums

SV: Frågor från en amatör (poolbygge)
« Svar #24 skrivet: juli 01, 2016, 23:42:35:35 »
Svenska poolfabriken ingår i samma koncern som (ägs av) poolkungen. De har ungefär samma utbud av stommar (de samarbetar såklart runt produkterna). Jag har upplevt att närhet till leverantören är ett stort plus så mitt råd är att köpa av den som är närmast, om allt annat är lika.

Utloggad MarcusA

SV: Frågor från en amatör (poolbygge)
« Svar #25 skrivet: juli 06, 2016, 22:11:30:30 »
Tror ni att 200 000 räcker för att anlägga min pool? Vad är det som kan göra att det spräcks? Själva paketet kostar ca 130 000, montera gör vi själva.

Utloggad Coolg8

SV: Frågor från en amatör (poolbygge)
« Svar #26 skrivet: juli 07, 2016, 00:06:31:31 »
Hej
Håller precis på att bygga pool, murartagen, dock en stålplåt med liner av modellen coral 8*4,2m oval.
Grävningen kostade ca 40k för 9*5*1,7m inkl. dränering och 0,2m makadam packad samt brunn. Då hade jag turen att bli av med schaktmassorna nära ca 2km enkel resa. Går att få billigare beroende var man bor, men jag hade pris från 35 till 70k och då var inte bortforsling av massor med. Gjutit platta bara betongen kostade 16,5k då var det SKB (rekommenderas) men var tvungen att ha roterpumpbil. Tack för den informationen att de fanns. Fick en rabatt på 4k, då de körde sönder bilen och kom en halv dag senare.

Så summa:
Grävning 40.000
Betong 16.500
Isolering och armering 6.000
återfyllning ca. 6.000
Totalt 68.500

Räkna kallt med att poolpriset gånger två är minimum vad det kostar att få poolen igång. (Jag lurade mig på det trodde jag kunde komma billigare undan, men grävningen kostade så mycket så att vi bytte från JF-pool till Coralpool då grävningen hade blivit det dubbla.
Vill inte skrämma er, men man satsar gärna lite extra även om man kör en billig pool. Den ska ändå vara med i många år.  :D

Utloggad MarcusA

SV: Frågor från en amatör (poolbygge)
« Svar #27 skrivet: juli 07, 2016, 12:41:59:59 »
Jag tänker att grävningen kan bli något billigare med tanke på att alla maskiner ändå redan är på plats för att lägga grunden/gräva för bottenplattan till huset som ännu inte är byggt. Så att de gräver och gjuter en platta till när de ändå är på plats.

Tänker jag rätt då? att det kanske blir billigare iom att de redan är på plats?
Jag läste någonstans att de kommit ner på priser som 14-25000 för allt, när det gjordes i samband med husgrund..

Utloggad Coolg8

SV: Frågor från en amatör (poolbygge)
« Svar #28 skrivet: juli 07, 2016, 17:55:36:36 »
Det går nog att få ner priset rejält då. De skulle ha 2000 för att etablera sig och betongpumpen kostade 6000 bara den. Betongen ligger på ca 2000/m3, eftersom du inte skulle gräva så djupt blir det också billigare.

Grävningen tog 8h inkl. slangbrott. sedan tog det 6h att göra klart resten. Men eftersom du har tillgång till maskiner, personal och material så lär du nog kunna komma ner dit.

Utloggad MarcusA

SV: Frågor från en amatör (poolbygge)
« Svar #29 skrivet: juli 16, 2016, 17:21:47:47 »
Vart gör man av allt vatten som blir när man backspolar?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag