VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: storlek!  (läst 4353 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anna.M

storlek!
« skrivet: augusti 09, 2009, 23:16:02:02 »
Hej!
Skulle hemskt gärna vilja få kloka råd och synpunkter, vi är bara i dröm-stadiet än och behöver lite verklighetsförankring innan vi går vidare med mer konkreta poolplaner!

Ni som har (eller hade ;)) för avsikt att motionssimma i er pool, hur lång har ni byggt för att det ska bli uthärdligt?
Räcker 10 m?

Blir inte pool-modellerna som säljs i färdiga paket skvalpiga?  :-\ Det ser ut att vara så små avlopp. På kommunala pooler är det ju avlopp (heter det avlopp?utlopp?) längs hela långsidorna oftast. Är det någon som har erfarenhet av egendesignat avlopp? Någon som är fd tävlingssimmare rent av och som byggt sig en "snabb" bassäng?

Är det någon som har erfarenhet av havsvatten i poolen (=salt eller bräckt vatten), är det mycket bekymmer med rost/förslitning?

Stort tack på förhand från pooldrömmaren  ::)

Poolgiganten

Utloggad Sastrom

SV: storlek!
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2009, 09:54:39:39 »
Finns olika tillbehör som gör att man kan simma i en mycket liten pool.
 Billigast är väll en elastisk lina man spänner fast i poolkanen och runt midjan.
Att bygga en pool som man kan simma normalt i utan att hela tiden behöva vända blir dyrt,
eller så bygger man en rund och simmar i cirklar.

Bräckt vatten funkar, men man bör ha plastdetaljer även om många med gott resultat kör rostfritt.
Bygger 4.5 x 9 mosaikliner romanend,
Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad cy_berg

SV: storlek!
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2009, 11:44:52:52 »
Hej!
Skulle hemskt gärna vilja få kloka råd och synpunkter, vi är bara i dröm-stadiet än och behöver lite verklighetsförankring innan vi går vidare med mer konkreta poolplaner!

Ni som har (eller hade ;)) för avsikt att motionssimma i er pool, hur lång har ni byggt för att det ska bli uthärdligt?
Räcker 10 m?

Blir inte pool-modellerna som säljs i färdiga paket skvalpiga?  :-\ Det ser ut att vara så små avlopp. På kommunala pooler är det ju avlopp (heter det avlopp?utlopp?) längs hela långsidorna oftast. Är det någon som har erfarenhet av egendesignat avlopp? Någon som är fd tävlingssimmare rent av och som byggt sig en "snabb" bassäng?

Är det någon som har erfarenhet av havsvatten i poolen (=salt eller bräckt vatten), är det mycket bekymmer med rost/förslitning?

Stort tack på förhand från pooldrömmaren  ::)

Vi har en oval pool som är 9*4 meter och det som är bra med den är att man kan simma runt den så att säga. Dock hade det nog blivit väldigt trist om man vill motionssimma (simma en halvtimme om dagen eller så). Att göra vanliga vändningar i en pool på 9meter är också drygt. Om man VERKLIGEN vill motionssimma är det nog bättre att köpa en längre pool, eller montera en jet-stream. Det som jag tycker är skönt med vår pool är att man kan simma ett antal simtag från kant till kant så det känns ganska långt ändå (9 meter alltså), vilket jag tycker om. Men min avsikt har inte haft att motionssimma i poolen utan bara att ha den för skojs skull.

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: storlek!
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2009, 11:45:35:35 »
Skulle jag motionssimma fritt i poolen skulle jag tyck att 10 m är för lite...
Har själv 8 meter och tycker det är väldigt kort för motionssimning, 2 meter mer skulle inte göra saken sååå mycket bättre.
Då är det bättre att satsa på en jet stream eller som i mitt fall elastisk lina, funkar mycket bättre än att vända hela tiden. Simma runt är inte heller så roligt...
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad pennan

SV: storlek!
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2009, 13:36:09:09 »
Håller med, ska man motionssimma i en pool bör den nog vara betydligt större än 10 m. "Swimtrainern" fungerar faktiskt riktigt bra. Har inte köpt någon själv men jag gjorde ett test med en vanlig elastisk lina, vilket fungerade riktigt bra. Jet-Stream-anläggningar är att kasta pengarna i "i sjön"  :)

Se film på
http://www.primastar.nu/PS_Tillbehor.htm

Vad gäller skvalp så tycker jag det är OK om man är ensam i poolen, annars kan det bli lite jobbigt.

Mvh
Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Anna.M

SV: storlek!
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2009, 22:00:58:58 »
 :) Tack!
för era synpunkter. Ovalt är kanske inte så dumt!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan