CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: vad e normal vatten avdunstning?????????  (läst 53013 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #10 skrivet: juli 10, 2008, 13:09:32:32 »
...Så jag kan med stor bestämdhet säga att avdunstningen i en pool är marginell. Har man stor vattenåtgång så har man någon liten läcka någonstans. I linern eller på returslangarna el. dyl.
Jarlen

Från min tidgare länk:
...trodde först poolen läckte - dock är den "nivåstabil" vid lågtryck så "dunstningen" vid varm väderlek är stor utan att kunna formlen för det hela  <hmm> )
Skall bli intressant att höra andras uppfattning och kunnande i ämnet.  O0
Har jag plastfolie på (konstant ca. 27-28 grader i vattnet) och temp./väder ute är "regn/lågtemp." så har jag inte någon noterbar vattenförlust/avdunstning = "nivåstabil" men som sagt - vid varm väderlek/sol noterar jag stor skillnad inom samma tidsperspektiver när poolen är "öppen" betydligt mer så jag menar nog trots allt att avdunstningen är stor baserat på vattentemp. vs. lufttemp. - sen är ju "marginellt" en relativ uppfattning....  ::)  <dontkn>
(...och vi pratar inte om vattenförluster pga. ungar eller andra "sjövilda" bad även om vi gillar det också...  ;D )
« Senast ändrad: juli 10, 2008, 13:13:30:30 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad Andreas

  • Annorlunda pool byggare
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Höör
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #11 skrivet: juli 10, 2008, 20:09:03:03 »
ok
Jag fyller på ca 2-300 liter varje dag och det tycker jag e lite för mycket, så jag ska börja med att kolla skimmer packningarna så får vi se därefter.
Tack för alla tips

PS jag återkommer när jag vet mer. 

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #12 skrivet: juli 10, 2008, 21:54:46:46 »
ok
Jag fyller på ca 2-300 liter varje dag och det tycker jag e lite för mycket......
Ja, här snackar vi dessvärre klockrent om läcka och inte avdunstning...   :o
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #13 skrivet: juli 10, 2008, 23:26:33:33 »
Jag har haft pool i 16 år nu och alltid fått jaga poolen med vattenslangen. Dvs fylla på. I min enfald så trodde jag att det berodde på avdunstning. Det var ju innan detta eminenta forumet fanns. Men så bytte jag liner förra året, och vips så behöver jag nästan aldrig fylla på. Nu ska sägas att jag aldrig täcker poolen på somrarna. Så jag kan med stor bestämdhet säga att avdunstningen i en pool är marginell. Har man stor vattenåtgång så har man någon liten läcka någonstans. I linern eller på returslangarna el. dyl.

Jarlen
Jag är beredd att hålla med, haft pool i 6-7 år och aldrig funderat över avdunstning.
Har alltid trott att det varit lek/backspolning osv, mm, som betydde mest för vattenåtgången, och tror så fortfarande! Jag tror, med betoning på tror, att avdunstningen är mindre än många tror när det gäller centimeter vattenförlust och läckagen är fler!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad SingingSailor

SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #14 skrivet: juli 11, 2008, 08:53:03:03 »
Ur ett teoretiskt perspektiv så kan avdunstningen vara 30 liter i timmen...

Klart solsken ger ca 1kW/kvm  (åtminstone gör mina solfångare det, och vatten är mkt bra på att fånga sol).
20kvm poolyta skulle då tillföras 20kW av solen.
Om poolen inte är täckt, så försvinner den mesta värmen genom avdunstning. Om poolen är så varm att den inte blir varmare trots att solen skiner, så dunstar lika mycket värme bort som solen hinner värma. (I princip, lite försvinner i botten och sidor, samt genom strålning och konvektion från ytan, men vi bortser från det här...)
20kW förångar 32 liter vatten per timme  (Vattens ångbildningsvärme är 0,63kWh per kg).
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad mats67

SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #15 skrivet: juli 16, 2008, 14:34:30:30 »
Hej,
Själv så får jag tömma ur poolen pga regnet... :(
/Mats

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #16 skrivet: juli 17, 2008, 00:13:14:14 »
Hej,
Själv så får jag tömma ur poolen pga regnet... :(
/Mats
Nej, man behöver inte installera någon "automatisk nivåreglerare" som kompensation för avdunstning när vi har "växthuseffektens" baksida i form av regn...  :o
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #17 skrivet: juli 17, 2008, 00:25:42:42 »
Ur ett teoretiskt perspektiv så kan avdunstningen vara 30 liter i timmen...

Klart solsken ger ca 1kW/kvm  (åtminstone gör mina solfångare det, och vatten är mkt bra på att fånga sol).
20kvm poolyta skulle då tillföras 20kW av solen.
Om poolen inte är täckt, så försvinner den mesta värmen genom avdunstning. Om poolen är så varm att den inte blir varmare trots att solen skiner, så dunstar lika mycket värme bort som solen hinner värma. (I princip, lite försvinner i botten och sidor, samt genom strålning och konvektion från ytan, men vi bortser från det här...)
20kW förångar 32 liter vatten per timme  (Vattens ångbildningsvärme är 0,63kWh per kg).
Därmed bekräftas mitt påstående och teori från bl.a. inlägget innan http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3166.msg23820#msg23820 att det "vid varm väderlek/sol trots allt sker stor avdunstning baserat på vattentemp. vs. lufttemp." - klart det gör...  8)
Dock är det ju fantastiskt att en del pooler inte skulle påverkas, dvs. inte ha märkt någon avdunstning alls - det är nästan "magiskt och trolleri"....  >rulla<
Tack "SingingSailor" - klockrent som alltid!  O0
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Marimar

SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #18 skrivet: juli 17, 2008, 09:37:18:18 »
Jag har en helt ny pool och vi var bortresta 3 veckor under juni.

Under den perioden sjönk nivån inte en cm utan den HÖJDES med drygt 10 cm pga regn. Alltså ingen som helst avdunstning.

Tror också att sjunker nivån så beror det på läcka någonstans. Kanske gammal otät liner?

/Paul

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #19 skrivet: juli 17, 2008, 10:53:55:55 »
Jag har en helt ny pool och vi var bortresta 3 veckor under juni.
Under den perioden sjönk nivån inte en cm utan den HÖJDES med drygt 10 cm pga regn. Alltså ingen som helst avdunstning.
Tror också att sjunker nivån så beror det på läcka någonstans. Kanske gammal otät liner?
/Paul
Tillförsel ökar klart nivån....?  :D
Men att vattenavdunstning sker i kombination baserat på soltillförsel, temperaturer (vatten/luft), luftfuktighet etc. - det är för mig "solklart"!  <sol>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag