Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorblockering  (läst 74267 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klorblockering
« Svar #10 skrivet: maj 31, 2008, 22:21:31:31 »
Kanske därför rekommendationerna att chockklorera då och då finns...

Tidigare klorerade jag mest med natriumhypoklorid (40%), men numera kör jag med "puckar" som de flesta andra, och jag har märkt att man verkligen behöver chocka nån gång då och då för att vattnet skall vara riktigt fräscht.

Med flytande natriumhypoklorit sker en "schockklorering" varje gång man klorerar (lämpligast sent på kvällen) och så vitt jag kan bedöma det hela så är vattnet näst intill klorfritt morgonen därpå, och vattnet är väldigt fräscht.

Synd bara att man inte får transportera/sälja natriumhypoklorit hur som helst...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Klorblockering
« Svar #11 skrivet: maj 31, 2008, 23:04:07:07 »
Eone:
Är det verkligen klorblockering?
Enda sättet att veta är att mäta cyanursyrahalten, över 100 = risk för klorblockering.
Mätning av kloret visar dock helt normala värden vid klorblockering.

Jag tror att du helt enkelt har för mycket klor i poolen. För mycket klor gör att själva klortabletten / teststickan bleks och visar noll klor, fast du kan ha 20 eller ännu högre. Späder man däremot ut vattnet, så att klornivån sjunker, då kan man mäta kloret.
I så fall behöver du inte byta vatten! Bara vänta tillräckligt länge, eller ha i klordräpare!

Rickard:
Klorblockering har så vitt jag förstår inget med chockklorering att göra - man kan inte chockklorera bort klorblockering. Jag tror chockklorering görs främst för att bränna bort bundet klor - för det kan man inte göra med stabiliserat klor som finns i klorpuckarna? - samt för att då och då "döda allt skräp" som ev. finns i poolen.

Någon som kan detta bra får gärna fylla i...
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Klorblockering
« Svar #12 skrivet: maj 31, 2008, 23:08:37:37 »
Bra där sailor...

Richard är ute och surrar om chockklorering när vad jag just behöver nu är


tröst...
 :-\
Poolen är så full av bundet klor (veckoklor)
att kemin "låst" sig. Kloret har slutat verka.
Ingen chockklorering i världen kan avhjälpa deta.

Som jag läst och förstått.
« Senast ändrad: juni 01, 2008, 22:14:33:33 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Fia

SV: Klorblockering
« Svar #13 skrivet: juni 01, 2008, 00:42:13:13 »
Jag har gjort testet ni alla talar om.
Hällt ur ca halva vattnet ur mätröret och ersatt med kommunens...
Då blir plötsligt provröret illrött.
Indikerande supermycket klor.

Jag tycker inte det verkar som att du har klorblockering!
Du skriver ju att om du spädet vattnet med kommunens så indikerar testet på tok för mycket klor.

Du har väl så mycket klor att testet inte kan läsa av det, som Singingsailor skriver.
Ta av skyddet o låt den stå öppen så mycket du kan så kloret kan dunsta bort o försök att späda ut vattnet i poolen med nytt.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Klorblockering
« Svar #14 skrivet: juni 01, 2008, 00:47:45:45 »

Jag byter ut vattnet, det skrev jag ju.
Späder det med kommunens tills halten bundet klor blir
så låg ("normal") att vattnet och kloret börjar funka/verka igen.

Klorblockering botas på just det sättet du nämner och
som jag sagt att jag redan håller på med. Så varför menar du att det inte skulle vara klorblockering?

Men att byta ut minst hälften av vattnet tar tid.
Och är sat...s trist en helg som denna.
 :-\
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Klorblockering
« Svar #15 skrivet: juni 01, 2008, 12:07:58:58 »
Jag har hävt min klorblockering!!!!
Hela natten har jag fyllt på med trädgårdsslangen
(5:e fyllningen)...ställde väckaren och gick upp
och kollade kl 0400 och 0630 så inte poolen
svämmade över.
Mätte ffg alldeles nyss...såg hopplöst ut först, den vita tabletten smulades sönder
i röda partiklar som bara "försvann" (blev till genomskinligt vatten), precis som tidigare.
Men det låg några mörkrosa/magentaröda korn kvar i provrörets botten.
Skakade så röret lite uppgivet för att se allt förvandlas till klart genomskinligt
vatten trodde jag....men så slog allt om och blev ILLRÖTT!!!
Provrörets vatten blev magentarött!

YEESSSS
Kloret oxiderar igen. "Finns"!
 <antman> <antman>
« Senast ändrad: juni 01, 2008, 14:01:23:23 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad SingingSailor

SV: Klorblockering
« Svar #16 skrivet: juni 01, 2008, 21:39:15:15 »
Jag gjorde ett litet test för att se hur mycket klor som behövs för att helt bleka bort DPD tabletten så att den visar "noll" klor. Det kanske märks att jag tycker det är kul med kemi.  :)

Jag löste upp 1kryddmått (ca 1gram) chockklor (kalciumhypoklorit) i 10liter ljummet vatten. Så lite klor är redan ca 60 ppm fritt klor, dvs 6 gånger mer än en normal chockklorering. Sedan spädde jag vattnet i omgångar för att få olika ppm nivåer fritt klor, och mätte klorhalten med DPD tabletter, samt med teststickor.
Redan vid 30ppm klor så börjar tabletten blekas, den visade ca 2,5ppm klor.
Vid 40ppm klor och däröver så blir provröret helt klart, visar noll! Först blir det lite rosa, men det bleks bort helt efter några sekunder.
Stickorna däremot visar mörkt lila även vid 60ppm klor.
Slutsats: Jag blev mycket förvånad - det räcker att man tar i 3ggr mer klor vid en chock för DPD tabletterna skall visa helt fel värden, rentav noll! Chockar man flera gånger efter varandra så är det mycket lätt hänt, så man bör se upp!

Eone, utgående från vad du beskriver så är jag övertygad om att du INTE drabbats av klorblockering utan helt enkelt fått i lite för mycket klor.
   - "Oavsett hur mycket klor jag har i så visar tabletterna noll"  dvs du har haft mycket klor i poolen.
   - "Mätte ffg alldeles nyss...såg hopplöst ut först, den vita tabletten smulades sönder
i röda partiklar som bara "försvann" (blev till genomskinligt vatten), precis som tidigare.
Men det låg några mörkrosa/magentaröda korn kvar i provrörets botten.
Skakade så röret lite uppgivet för att se allt förvandlas till klart genomskinligt
vatten trodde jag....men så slog allt om och blev ILLRÖTT!!!
Provrörets vatten blev magentarött!" - Mitt test med för mycket klor betedde sig på precis samma sätt när klorhalten var precis på gränsen att bleka bort DPD färgen.
  - Vid klorblockering så visar tvärtom DPD testerna NORMALA värden, men kloret har ingen effekt, dvs bakterier och alger frodas fast man har normala klorvärden...

Jag tror också att vi har rört ihop begreppen om klorblockering och bundet klor lite.
Bundet klor = klor som reagerat med bakterier etc och sedan är verkningslöst. Det är detta som luktar klor (kloraminer). Detta kan man bränna bort genom chockklorering (dock ej med veckopuckar!). Detta har inget med klorblockering att göra.

Veckopuckar = stabiliserat klor (triklorisocyanursyra, kallas även symclosen), dvs kombination av klor och cyanursyra. Cyanursyran gör att det fria kloret inte bryts ner lika fort av solens strålar, därför alltid bra att ha en viss nivå cyanursyra i poolen. Det får man automatiskt när man använder klorpuckar. Cyanursyran från klorpuckar ackumulerar sig dock i poolen, och om man byter för lite vatten vid backspolning etc så blir den till slut så hög att kloret är överstabiliserat. Då vill det inte reagera alls längre och man har fått sk klorblockering. Detta borde dock vara ganska ovanligt!?

Obs, detta är ett inlägg av en glad amatörkemist.
Visst är det roligt med poolkemi!! >rulla<

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad SingingSailor

SV: Klorblockering
« Svar #17 skrivet: juni 01, 2008, 21:44:01:01 »
Kom på en sak till:
Både klorblockering och för mycket klor i poolen kan åtgärdas genom att byta ut en del av vattnet i poolen. Byter man vatten så får man i bägge fallen ett bra poolvatten igen.

För klorblockering är detta det enda sättet.

Har man för mycket klor däremot så räcker det med att vänta ett par dagar utan pooltäcke. Kloret försvinner då genom avdunstning och solen bryter ned det. Eller om man har bråttom så häller man i lite klordräpare...
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Klorblockering
« Svar #18 skrivet: juni 01, 2008, 22:24:14:14 »
Jag begriper inte vad du försöker säga, du har mycket möjligt rätt,
men jag greppar inte. Vad är skillanden i orsak mellan överklorering
(röret visar "noll") och klorblockering? För mycket veckoklor leder väl till blockering eller??
 <dontkn>

Det här "tillståndet" i min pool har ju varat i några dagar...
Det har badats och solen har strålat. Likt förbaskat har
klormätarn fortsatt visa "noll"...

Jag har bytt vatten (ca 4 dm/gång) fyra ggr, inget resultat.
Fortfarande klor "noll". Så den femte tömningen i natt....
Halleluja!!

PS

TACK för att du tar dig tid och tankemöda med detta! <love>
« Senast ändrad: juni 01, 2008, 23:19:38:38 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Nicodemuz

SV: Klorblockering
« Svar #19 skrivet: juni 02, 2008, 12:51:26:26 »
Vid för hög klorhalt så bleker kloret färgen som bildas från tabletterna, precis som man kan bleka kläder med klor. Då får man ett felaktigt utslag.

Har själv råkat ut för det. Tyckte det var konstigt att jag inte fick några klorutslag. Badares silversmycken blev svarta. pH-värdet var kraftigt förhöjt med ca 0.8 enheter. Linern var blek under vattenytan.
Så jag fyllde en glasburk dagen efter och for tillnärmaste kommunala badhus och bad dem testa mitt vatten och de uppmätte 17ppm. De var snälla nog att skicka med mig lite "klordräpare", dvs ett pulver som reagerar med kloret och snabbt sänker klorhalten.
Sen dess har allt varit frid och fröjd och aldrig igen glömmer jag klorgeneratorn på full produktion när jag far iväg på en semesterresa...
Rund pool på 6mx1.5m
Bräckt vatten och saltklorinator
Fjärrvärme via titanvärmeväxlare
50mm isolering i botten
Platonmatta och betong (1del cement/10 delar sand) runtom

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag