VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pahléns Maxi-Flo värmeväxlare "upprostad" på drygt ½ år - orsak?!  (läst 39807 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Pahléns Maxi-Flo värmeväxlare "upprostad" på drygt ½ år - orsak?!
« Svar #50 skrivet: november 16, 2010, 19:54:54:54 »
hej poolbadaren.
Vill bara nämna att jag spolar ur systemet(vp) med vattenslangen efter att jag demonterat den ifrån poolslingan, eftersom jag kör med saltvatten tycker jag det är viktigt att det inte blir kvar i växlaren över vintern, efter spolningen lutar jag VP-n lite så allt rinner ur.
Sedan placerar jag den i garaget som är uppvärmt c:a 15 grader.
Detta tror jag räcker för att det skall hålla i många år, jag har ju aldrig tagit isär den, den som lever får se!
mvh
carlos <sol>
Det låter mest logiskt korrekt, Carlos, jag håller med och hade jag haft saltvatten som du är det "klockrent" och ett måste att göra som du. O0
I mitt fall kör jag ner klorhalt till i princip 0-(noll)värde och "stänger in" enbart "vanligt vatten", och med det inget syre, i tron att det bidrar positivt till att hålla korrision borta.... <dontkn> - har ju också varit kanonresultat tidigare vid inspektion efter samma vinterförvaringssätt året innan så, lite "vidskepligt" håller jag mig till det "vinnande konceptet" (i mitt fall) även i år - 2011-våruppstart och ev. demontering och inspektion får visa om rätt eller inte... :-\

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2611.msg38578#msg38578

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag