VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Jättesen uppstart (första gången)  (läst 13033 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Jättesen uppstart (första gången)
« Svar #10 skrivet: juli 17, 2013, 11:51:58:58 »
Avråder från att använda detta "chockklor" för att bekämpa alger, då det innehåller diklorisocyanursyra. En enda chockklorering höjer cya halten med minst 10ppm, och man kan behöva chocka flera gånger. Använder man veckopuckar också så går cya då lätt över rek max 50-100ppm och man kan få problem med att klorets verkan minskar.
Använd kalciumhypoklorit istället.

Stämmer verkligen detta? Följande från Pahlens har jag tagit fasta på:



Klor
Poolkemikalier i form av klor indelas i organiskt och oorganiskt klor. Organiskt klor är triklorisocyanursyra (veckoklor) och diklorisocyanursyra (snabblösligt och lämpligt till mindre bassänger). Oorganiskt klor är kalciumhypoklorit (dags- och chockklor) och natriumhypoklorit (flytande).

Gemensamt för organiskt och oorganiskt klor är att när det doseras i simbassängen är det fritt klor, d.v.s. det angriper bakterier och föroreningar. Efterhand som kloret verkar, övergår det från fritt till bundet klor. Bundet klor (även kallat kloraminer) är ineffektivt, luktar klor och kan orsaka irritationer på ögon och slemhinnor. För att reducera det bundna kloret chockkloreras poolen med kalciumhypoklorit. Den tillfälligt höga klorhalt som bildas vid chockklorering försvinner ganska snart i en utomhuspool, men kan även sänkas med klorsänkningspreparat.

Klor förbrukas kontinuerligt i bassängen och olika faktorer avgör klorförbrukningen, bl.a. badfrekvens, vattentemperatur, solljus och poolstorlek. För att mäta klorhalten används testset. De flesta mäter fritt klor, men för att mäta det bundna kloret behöver man mäta det totala kloret. Totalt klor utgör summan av det fria och bundna kloret.

Vid användning av organiskt klor (veckoklor) ackumuleras cyanursyra i poolen. Vid cyanursyrahalter över 100 ppm (mg/l) kan klorblockering inträffa, vilket gör kloret verkninglöst. Cyanursyra tas bort genom spädning med nytt vatten från det kommunala nätet. Cyanursyra fungerar som klorstabilisering, vilket gör att t.ex. solen inte bryter ner kloret. Därför är det lämpligt att i utomhuspooler ha en cyanursyranivå på 10-20 ppm (mg/l).


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Jättesen uppstart (första gången)
« Svar #11 skrivet: juli 17, 2013, 19:09:11:11 »
Lite osäker på vad du menar inte stämmer? enligt poolklubbens hemsida så är deras "chockklor" diklor, vissa tillverkare säljer diklor som chockklor (om det var vad du menade)
Pahlens beskrivning tycker jag är jättebra (utom kanske klorblockering som kunde beskrivas lite mer).
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad MathiasS

SV: Jättesen uppstart (första gången)
« Svar #12 skrivet: juli 17, 2013, 20:14:31:31 »
Ja i min värld hissar inte chockklor cyanursyranivån eftersom det är just kalciumhypolklorit men jag inser att det inte alltid stämmer.

Om trådskaparen använder "rätt" sorts chockklor borde det funka utmärkt dom algdräpare, kanske i kombination med algmedel.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Jättesen uppstart (första gången)
« Svar #13 skrivet: juli 17, 2013, 22:01:37:37 »
Jag har också sett burkar som det står chockklor på (har jag i alla fall ett starkt minne av) och det var diklorisocyanursyra i den. Jag vill chockklorera med kalciumhypoklorit.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Adelianea

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Jättesen uppstart (första gången)
« Svar #14 skrivet: juli 17, 2013, 22:29:21:21 »
Hej
Ska byta vatten och byta från baquacil till klor men tycker det är svårt att förstå alla olika klorsorter. Vilka är "bäst", när använder man vad, bästa mätinstrument???
//Adelianea
Nybliven inomhuspoolsägare med många frågor och problem!!!

Utloggad TommyC

SV: Jättesen uppstart (första gången)
« Svar #15 skrivet: juli 17, 2013, 22:57:00:00 »
Vad som är "bäst" finns det många åsikter om. Jag kör vanliga teststickor för att mäta ph, fritt och bundet klor, alkalinitet, cuanursyra och kalciumhårdhet. Många tycker att stickorna är svåra att läsa av. Tar man in vattnet i skuggan och mäter på samma sätt varje gång så tycker jag att det fungerar "tillräckligt" bra. Jag har alltid konsistenta mätvärden med stickorna och de är billiga. Det finns apparater som fungerar dåligt med varierande resultat trots att de kostar en del. Test med tabletter anses av många vara bäst. Jag har aldrig provat det helt enkelt för att stickorna fungerar bra för mig.

Det viktiga med inomhuspool är att inte använda klor som innehåller cyanursyra. Tyvärr utesluter det de vanliga veckoklorpuckarna som fungerar utmärkt till utomhuspooler. Chockklor brukar inte innehålla cyanursyra men det blir ju jobbigare att använda. Leta efter veckopuckar som inte innehåller cyanursyra. Lite cyanursyra är ok men om ni kontinuerligt tillför det så blir det problem med klorblockering när cyanursyrahalten blir för hög d v s kloret tappar sin verkan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Jättesen uppstart (första gången)
« Svar #16 skrivet: juli 17, 2013, 23:56:29:29 »
Hej
Ska byta vatten och byta från baquacil till klor men tycker det är svårt att förstå alla olika klorsorter. Vilka är "bäst", när använder man vad, bästa mätinstrument???
//Adelianea

Allt beror ju på vad man har för sorts pool och hur man använder den. Vi har inomhuspool och använder flytande klor (natriumhypoklorit) och sedan saltsyra för att hålla nere pH. Natriumhypokloriten medför i sig självt annars att pH stiger. Dessa kemikalierna doseras automatiskt att ett system som mäter pH och Redox (knutet till klorvärdet), Detta är bekvämt men kostar förstås en del extra.

För mätningarna använder vi tabletter. Normalt sköter ju automatiksystemet mätningarna hela tiden, men någon gång gör vi manuella mätningar för att kontrollera att automatiken fungerar ok och för att om så krävs justera om mätsystemet. Tabletter är måhända lite krångligare än mätstickor men jag tycker de är mera pålitliga. Men automatiken sköter sig så bra att det blivit allt längre mellan de manuella mätningarna för vår del.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Jättesen uppstart (första gången)
« Svar #17 skrivet: juli 18, 2013, 00:14:23:23 »
Jag kör med stickor, tabletter med mätglas och en Scuba+ (mätare som läser av tabletter och visar värdet digitalt) och tycker att de är bra på olika saker.

Stickor har jag problem med att läsa av pH med, men i övrigt är de rätt OK. Med tabletter tycker jag att man får ett säkrare värde på pH och klor, och Scuban är troligtvis mer jämn med avläsningar.

Jag håller med Tommy, ni bör inte använda klor med cyanursyra. Om jag hade en sån pool skulle jag klorera med chockklor (kalciumhypoklorit i granulat (ser ut som pärlsocker ung.)) och när jag får möjlighet skaffa en automatik  med flytande klor (natriumhypoklorit, samma som i klorin) och saltsyra för att hålla pH i nivå då det stiger med båda dessa kloriter. Ni har ju ingen UV-strålning att ta hänsyn till som vi som har utomhuspool måste ha med i beräkningen.

Vad gäller klor så kan man generellt säga att man ska ha koll på två saker: aktivt och bundet klor. Att mäta detta görs via olika sätt. Aktivt klor mäts alltid direkt, men det bundna kan mätas på två olika sätt, antingen direkt eller så mäter man totalt och aktivt klor, totalt minus aktivt är lika med bundet klor.

Bundet klor är inget man vill ha, det är så att säga förbrukat klor. Det bildar kloraminer i olika former och det är det som luktar klor och irriterar ögonen. Generellt kan man säga att man ska max ha hälften så mycket bundet klor som man har aktivt. Har man bundet klor så löser man det genom att chockklorera (öka klor till 3-4 ppm), det blir en kemisk reaktion som "bränner" bort det bundna.

Det finns massor av trådar om klorblockering, kloraminer m.m. att läsa om man vill. Googla på det och ni lär er massor. I alla fall om man är vetgirig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Adelianea

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Jättesen uppstart (första gången)
« Svar #18 skrivet: juli 18, 2013, 08:26:14:14 »
Tusen tack för alla svar, känns redan som jag fattar MYCKET mer. Någon sa något om dosera automatisk, vad är det och vad kostar det?? (ungerfär). Vet ni något märke av veckoklor som inte innehåller cyanursyra?? <sol>
Nybliven inomhuspoolsägare med många frågor och problem!!!

Utloggad DeltaXray

SV: Jättesen uppstart (första gången)
« Svar #19 skrivet: juli 18, 2013, 11:16:56:56 »
Trodde jag hade fattat detta men...
På filtret är det sex lägen. Det som inte syns är Backwash.
Filter är väl normalläge, men vad har man Waste, Rinse och Recirc. till?
Slänger med två bilder på anläggningen.

Insåg nu att detta är off topic men men... :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan