CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)  (läst 17181 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frida

SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #10 skrivet: juli 13, 2012, 13:06:26:26 »
En sandfilterpump är ju himla bra att ha alltså. Förbättrade i alla fall vår vattenkvalitet enormt och möjliggör flockmedel! Vi köpte vår på harald nyborg och är nöjda. http://www.harald-nyborg.se/p7892/pool-och-spa-sandfilterpump
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Poolgiganten

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #11 skrivet: juli 23, 2012, 09:30:48:48 »
Om det är så att du bara kör cirkulations pumpen 4 timmar per dygn är dina problem inte så konstiga för det syns tydligt att vattnet står stilla ute i kanterna och då är det inte konstigt att man får alger just där.

Du bör nog köra pumpen iaf 12 timmar per dygn
Det bör räcka köra salt klorinatorn i 1 timme per dygn för jag kör min 2 timmar till dubbla volymen.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad TommyS

Ökade tiden från 1 till 2 timmar per dygn, som saltvattensystemet är igång. Tycker mig kunna dra slutsatsen att det avhjälpte, även om det då och då förekommit antydan till alger utmed kanterna.

Då filter/pumpen gick sönder för ett par veckor sedan så blev det köp av sandfilter (Harald Nyborg) så nu känner vi oss uppgraderade och välrustade för flera fina och lättskötta poolsäsonger!

Nu i helgen har vi fått nytt stopp av saltvattensystemet p g a "Low salt" (som jag beskrev att vi fick i början av juli, tidigare här i tråden).
Idag har vi därför vidtagit den åtgärd som senast hjälpte, vi har rengjort med vinäger och fått bort de kalkbeläggningar som vi för ögat tydligt kunde se ha samlats på utrustningen.

Tyvärr löste det inte biffen. Fortsatt "Low salt". Varpå vi blandat i ytterligare först ca 5 kg salt och sedan + ca 5 kg till.
Men systemet fortsätter att indikera "Low salt"... :(

Vad göra...??

Utloggad matz

Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Trollmann

SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #14 skrivet: augusti 13, 2012, 13:02:57:57 »
Går det på din generator att ställa in olika modeller? Jag fick low salt efter en vecka på min Hayward, visade sig att man måste ställa in vilken generator man har annars fungerar den inte som den skall.

det viktiga är att du alltid håller en minimum nivå på kloret, annars börjar det att växa och du kommer att få chocka, och innan du får bort det bundna kloret och tillväxten så kommer ditt fria klor minska också.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #15 skrivet: augusti 14, 2012, 07:15:51:51 »
Vad säger din Saltklorinator att du ska ligga på för salthalt.

Enl vad jag har fått lära mig så bör du ligga över 3,8ppm
så bör du ju ha i ca 50kg salt. Där av kanske du har lowsalt larmet.
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad TommyS

SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #16 skrivet: augusti 14, 2012, 20:00:17:17 »
Går det på din generator att ställa in olika modeller? Jag fick low salt efter en vecka på min Hayward, visade sig att man måste ställa in vilken generator man har annars fungerar den inte som den skall.
Nä, det går inte.

Vår är från Intex.

Utloggad TommyS

SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #17 skrivet: augusti 14, 2012, 20:03:31:31 »

Enl vad jag har fått lära mig så bör du ligga över 3,8ppm
så bör du ju ha i ca 50kg salt. Där av kanske du har lowsalt larmet.

Totalt, från säsongsstarten, har vi nu puttat i drygt 55 kg salt. Enl riktlinjer jag läst så skulle vi egentligen klara oss på 35-40 kg...

Utloggad Trollmann

SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #18 skrivet: augusti 14, 2012, 21:30:00:00 »
Ifall du har en 457*0,91 (och då ca 80 cm vattendjup) pool så har du 15000 liter i den. Du kommer då att behöva ca 60 kg salt för att uppnå rekommenderad saltnivå.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad TommyS

SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #19 skrivet: augusti 14, 2012, 21:57:22:22 »
Ifall du har en 457*0,91 (och då ca 80 cm vattendjup) pool så har du 15000 liter i den. Du kommer då att behöva ca 60 kg salt för att uppnå rekommenderad saltnivå.

Tack för att du försöker hjälpa mig. Enl Intex (tillverkaren) själva så skall jag ha 36 kg salt i. (De anger förresten också vattenmängden till ca 12 kubik, vill jag minnas. 3 kg per kubik är också ett nyckeltal som jag fångat, bl a från Intex.)

I ca en månad har vi också kört utan problems, med ca 45 kg salt. Nu när den började indikera (i förra veckan) så hävde vi i ytterligare 5+5 kg, utan resultat...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag