CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattnet blir bara grumligare och grumligare  (läst 11187 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #10 skrivet: maj 31, 2011, 23:24:23:23 »
Har för mig att kalkavfällningar i akvarievärlden går under smeknamnet vita alger. Naturligtvis finns det inga vita alger i verklighen då fotosyntesen skulle inte riktigt funka.

Tror som alla andra att pH är käpprätt fel

Poolgiganten

Utloggad Hamilton

SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #11 skrivet: juni 01, 2011, 08:07:09:09 »
PH 7,0
Nu blir det till att dammsuga....
En fråga, när jag backspolar (vilket blir en del nu) kan jag dammsuga samtidigt eller bör jag ta bort slangen från breddavloppet under backspolningen?
Glasfiberpool 8-4m, värmer med VP 9,5kW, Ideal Cover Classic pooltak.

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #12 skrivet: juni 02, 2011, 06:27:00:00 »
PH 7,0 trots man hällt i en massa PH+ är i princip omöjligt att få för komunnalt vatten om man nu fyllt med det håller alltid över PH 7,0

Jag sällar mig till skaran som skriker för högt ph
Troligen gamla stickor eller att man väntar för länge innan man läser av för då blir värdet fel.

Prova andra stickor och följ bruksanvisningen till punkt och pricka.
Det kan kanske vara så att ph är så högt att stickorna visar tok fel med.
Vet att stickor kan visa lågt klor värde om man har tok mycket klor så samma sak kan kanske hände med ph värdet.

Det är kanske för hus fridens skull enklare att börja om från början om inte annat för ekonomins skull för är ph så högt som jag tror blir det dyrt att sänka det.

 
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Hamilton

SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #13 skrivet: juni 03, 2011, 10:46:20:20 »
Ger upp nu.
Blir till att tömma. Frågan jag ställer mig är om det är ok att släppa ut vattnet naturen eller om jag måste ta ut en tankbil som tömmer?
Någon som vet?

Har ju ganska hög nivå med klor.
Glasfiberpool 8-4m, värmer med VP 9,5kW, Ideal Cover Classic pooltak.

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #14 skrivet: juni 03, 2011, 10:57:51:51 »
Det är bara att tömma för kloret bryts ner på något dygn till NACL dvs vanligt salt.
Dock får man inte tömma det i dagvattnet eller det vanliga avloppet för det kan slå ut reningen eller skada djurlivet där dagvattnet hamnar.
På gräsmattan eller på något annat lämpligt ställe i trädgården funkar fint.
Men är det jätte nivåer klor det rör sig om är det nog inte fel att ta av täcket och låta inloppet röra om i ytan för då sjunker det väldigt fort.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Steffe

SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #15 skrivet: juni 03, 2011, 11:43:04:04 »
Enligt lag så skall det ut med avloppet. Sen att 90 % av alla poolägare inte följer detta är en helt annan sak.

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #16 skrivet: juni 03, 2011, 12:30:39:39 »
Enligt lag så skall det ut med avloppet. Sen att 90 % av alla poolägare inte följer detta är en helt annan sak.

Visa mig den lagen.

Det rekomenderas i vissa kommuner men på vissa ställen är det ett miljö brott att göra det.
Det finns på en den mindre orter väldigt små reningsverk och då kan den biologiska reningen slås ut i flera veckor av kloret när det kommer väldigt många kubik på kort tid.

I enskilda avlopp får man absolut inte skicka pool vatten för då slås bio reningen ut garanterat.

Man får helt enkelt ringa kommunen och höra vad som gäller just där man bor.

På gräsmattan är det alltid ok oavsätt vad en del miljö förståsig påare säger.
Tar man ett markprov 24 timmar efter man tömt ut x antal kubik klorerat vatten på gräsmattan är det inte ett spår kvar av kloret.

Vill minas det finns en lång tråd om just detta på poolforum.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Steffe

SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #17 skrivet: juni 03, 2011, 12:53:16:16 »
Miljöbalken är det väl troligast. Det är ett pågående miljöbrott utifall du släpper det helt rakt ut utan nödvändiga åtgärder såsom t ex att dra det till avlopp. Kommuner som har koll svarar rätt dvs. att backspolningsvatten skall gå till avlopp, de som inte har koll svarar fel.
« Senast ändrad: juni 03, 2011, 12:57:28:28 av Steffe »

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #18 skrivet: juni 03, 2011, 16:07:53:53 »
Nu är det stor skillnad på backspolnings vatten som är några 100 liter och och flera kubik.

För att ta ett konkret exempel från Sjöbo kommun så får man under inga omständiheter tex i Klasaröd tömma poolen i det kommunala avloppsnätet för det är bara 70 hushåll som är kopplat till det aktuella reningsverket.

Släpper man där ut flera kubik pool vatten slår man omedelbart ut den biologiska reningen så vattnet går ut i ån fullt av bakterier.
I det läget har man brutit mot miljöbalken iom man medvetet slagit ut ett reningsverk.

Man får inte släppa ut ens backspolnings vatten i det kommunala utan att kolla upp det först för det finns och kommer fler och fler kommunala mini reningsverk som inte klara större mängder klor.

I större städer blandas det med massor med annat avlopps vatten så då brukar det inte vara problem om det inte finns någon industri som släpper ut ämnet xxx som reagerar med klor och skapar problem med reningen.

Det styrs av VA verket vad som får och inte får släppas ut i avloppet beroende på det aktuella reningsverkets möjliheter att klara av att ta hand om kloret.
Klor tar som bekant död på bakterier och sista reningsteget i reningsverk är biologisk och görs just av bakterier.
Här har vi en som blev förbjuden att släppa poolvattnet i avloppet.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5954.msg44196#msg44196

Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Erica

SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #19 skrivet: juni 03, 2011, 20:26:48:48 »
Att byta vatten löser kanske inte problemet. Inte i det fall att du har något filtreringsproblem med filtret så att det inte renar ordentligt. I så fall kommer problemet snart åter. Jag skulle nog försöka komma underfund med först vad som ligger bakom det hela. Enda fallet jag hört talas om där vattenbyte verkar vara enda lösningen är om man fått en massa brunalger i vattnet, men det verkar det ju inte röra sig om här.

Har du möjlighet att koppla bort filtret från poolen och testa filtret på en mindre, separat vattenvolym - t.ex. liten trädgårdsdamm eller liknande ? Klarar det inte att få bort allt skräp ur en sådan så är det helt klart något galet med det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag