CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)  (läst 22204 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magdalena

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #20 skrivet: oktober 17, 2009, 22:55:36:36 »
Jag funderar på en sak som jag hoppas att ngn kan svara på.
Efter att algerna dött så brukar poolen först bli mjölkig, sen blir vattnet långsamt klarare.
Under klarningsprocessen så faller döda alger till botten och jag jag vill fråga er som brottats med alger om de har gul färg eller är mer som en mjölkig sörja.?
Vi får nämligen gula partiklar (ser nästan ut som frömjöl från tall) som lägger sig på botten samt i trappan under klarningsprocessen, typ 3-5 dagar efter att vi hällt i shocken och poolen inte borstas lika intensivt. Jag tror att det är alger som kommit tillbaka men har nu blivit lite osäker eftersom de inte sitter fast på ngt sätt. Det räcker att jag viftar med handen i vattnet ovanför för att de ska "lösas" upp och försvinna i vattnet som åter grumlas.




Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Poolgiganten

Utloggad pennan

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #21 skrivet: oktober 18, 2009, 08:53:26:26 »
De döda algerna som samlas på botten är lite gulaktiga hos mig också. Jag brukar dammsuga försiktigt så att jag inte rör upp dem och sedan backspola ut dem från filtret. Levande alger är gröna.
Och stäng inte poolen för tidigt, innan temperaturen är nere en bit under 10 grader.
Har själv bytt från Baquacil till en joniseringslösning och vattnet har aldrig varit så fint. Har inte haft i några kemikalier över huvud taget sedan 5/9 och känner man på väggarna är dem inte det minsta hala, så ingen algbildning alls. Har transparent poolskydd, så jag lider också lite av fotosyntesen.

Mvh Magnus
« Senast ändrad: oktober 18, 2009, 09:38:28:28 av Fia »
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Magdalena

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #22 skrivet: oktober 19, 2009, 18:00:05:05 »
Färgen hos oss är gul och nästan lite grönaktig när det blir lite "tjockare" samling, men inte grön.
Men sitter alger alltid fast på väggar etc eller kan de vara levande fast de är lösa och ligger på botten/trappan?

Blev lite nyfiken på din jonisering, hur fungerar det?
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Utloggad pennan

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #23 skrivet: oktober 19, 2009, 20:55:23:23 »
Alger kan sitta lite varstans, på botten, väggar och även flyta runt i vattnet. Trappan är där det brukar kunna börja då det blir lite dålig cirkulation där. Jag har hittat alger bl.a. i lamphuset och bakom listen som sitter runt öppningen till skimmern!

En joniseringslösning skickar ström (låg, ofarlig likström) mellan två koppar- och silveranoder (elektroder). Detta skapar koppar- och silverjoner som förs ut i poolen, där de skyddar vattnet i poolen från alger och bakterier. Systemet består av två delar, en centralenhet och ett T-rör som kopplas på returen till poolen, där anoderna är monterade. Centralenheten som kontrollerar funktionen är mycket enkel att programmera. Man ställer bara in hur länge man vill att pumpen ska gå och hur länge och med vilken effekt joniseringen ska pågå. Där får man prova sig fram. Beror på hur stor poolen är och hur mycket man badar bland annat. Sen sköter den sig själv. En gång i veckan kollar man nivån på jonerna med ett enkelt testkit. Skulle det bli mycket bad en helg t.ex. finns en "boost" knapp som gör att joniseringen går i ett dygn och sedan återgår till normal drift.

De enda kemikalierna du behöver är för justering av pH (7,0-7,5) och kalciumhårdhet (200-250) samt någon form av oxidationsmedel för att några ggr per säsong (beroende på hur mycket man badar), bryta ner de organiska ämnen (sololja, svett m.m.) som de badande tillför vattnet.
Alkaliniteten bör ligga mellan 80-120 men det gör inget om den sjunker ner mot 60.

Anoderna förbrukas med tiden, men bör räcka i 3-4 år om man har poolen igång halva året

Mvh Magnus

« Senast ändrad: oktober 20, 2009, 06:45:49:49 av pennan »
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Magdalena

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #24 skrivet: oktober 20, 2009, 16:06:25:25 »
Vad är kostnaden för en joniseringspump?
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag