CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt  (läst 29130 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #10 skrivet: juli 11, 2009, 16:01:02:02 »
Rudolfsson, denna site har en hel del info om du inte redan sett den:
http://www.troublefreepool.com/pool-school/metal%20stains

Askorbinsyra kanske man kan köpa på ett bageri?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad Rudolfsson

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #11 skrivet: juli 19, 2009, 11:32:46:46 »
Tack för länken!
En bra och tydlig beskrivning av problemet.
Jag tror jag börjar med askorbinsyra, funkar inte det så blir det metal magic.

Utloggad the_7th_soul

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #12 skrivet: juli 19, 2009, 15:13:33:33 »
Hej alla, ledsen för att jag inte uppdaterat om vad som händer här men faktum är att det inte hänt något, har haft alldeles för lite tid för att försöka lösa problemet. Nu använder vi ju poolen regelbundet också under de lediga dagar som finns så jag vill inte rota för mycket med vattnet, det är ju mer ett skönhetsproblem, vattenkvalitén är det ju inget fel på så jag avvaktar nog helt enkelt tills säsongen är över. Följer dock med intresse vidare diskussioner, det verkar ju vara fler än jag som har samma problem. Ha en bra fortsatt sommar alla.
Garden 1 - Glasfiberpool ca: 15m3
Idealcover Klasik A - skjutbart pooltak med kanalplast
Pump & filter inomhus i källare ca: 15m slangar
Inget värmesystem

Utloggad Bagge

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #13 skrivet: juli 20, 2009, 21:02:49:49 »
Har nog samma problem i min inomhuspool, de är bruna. Ska testa detta med c-vitaminer på fläckarna. Mkt roligt man kan använda till poolen.

Utloggad pool björn

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #14 skrivet: juli 31, 2009, 17:17:17:17 »
Använd oxalsyra. Lägg detta i poolen där beläggning är. Då försvinner beläggningen.
Man kan även tömma poolen och blanda oxalsyran med vatten och pensla på denna.
Samma problem kan man ha med glasfiberbåtar och funkar lika bra där. Efter behandling
får man höja PH till rätt nivå.

Oxalsyra kallas också rabarbersyra kan köpas på de flesta målaraffär.

Mycket enkel lösning. Man blir glad när man är klar.

Björn

Utloggad Rudolfsson

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #15 skrivet: augusti 03, 2009, 17:38:00:00 »
Har nu testat med askorbinsyra (C-vitamin) ca 250 gr per 10 000 liter. Fungerade direkt!

Askorbinsyran sänkte dock PH-värdet som jag fick justera upp igen. Innan jag tillsatte arskorbinsyran lät jag kloret gå ner till noll.

Askorbinsyra finns att köpai pulverform i livsmedelsbutik under kryddor. Den jag använde var av märket Santa Maria.

Efter behandlingen tillsatte jag flockmedel för att binda "utfällda metallpartiklar". Resultatet blev
ett mjölkigt vatten och inga "flockar" som gick att backspola eller dammsuga upp. PH, alkalinitet och klor är inom normala värden.

Vad gör man nu?


Utloggad Bagge

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #16 skrivet: augusti 03, 2009, 20:04:44:44 »
Har samma problem som du med beläggning på väggarna så jag följer denna tråd. Jag flockade min pool för ett tag sen, fick mjölkigt vatten så jag stängde av cirkulation i nästan 2 dygn sen hade jag en fin vitgrå massa på botten av poolen, körde det mot avloppet efter tips på forumet. Kristallklart vatten sen. Har inte så stor erfarenhet som andra här på forumet men testa. Återkom gärna sen hur det gick. Sitter i valet av kvalet om jag ska använda metall magic eller c-vitaminer.     

Utloggad hummle

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #17 skrivet: juli 01, 2010, 23:16:09:09 »
Jag hade i askorbinsyra i går och min beläggning försvan! men nu blev det ett annat problem <dontkn>
Det far runt små vita partiklar i poolen som sandfiltret inte verkar kunna filtrera bort utan det bara åker runt i systemet, vad gör jag nu?

Utloggad evave

SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #18 skrivet: augusti 31, 2011, 09:28:36:36 »
Hej Eva här, ny på forumet.

Mycket bra forum, har fått många bra svar på många poolfrågor o funderingar jag haft i sommar.

Har också en glasfiberpool som fått någon slags ljusbrun pålagring på sidorna. Provade med c-vitamin, och det bruna försvann direkt. Men nu undrar jag, törs jag tillsätta askorbinsyra? Får jag bort resterna av det bruna som löses upp? Har en poolrobot.

Hur har det gått för er andra som råkat ut för detta?

/Eva
« Senast ändrad: augusti 31, 2011, 09:37:28:28 av evave »
Glasfiberpool,polyfaser Elba 74.Pooltak Diamant.Poolrobot Dolphin Easy Clean.

76Linda

  • Gäst
76Linda
SV: Glasfiberpool - svag beläggning/påväxt
« Svar #19 skrivet: juni 16, 2014, 08:57:14:14 »
Hej,

Efter att ha drabbats av en gulaktigt beläggning (eller svagt grön)  på i princip hela poolen under vattenlinjen har jag Googlat lite i ämnet, söker man på t.ex. swimmingpool +stains får man ett stort antal träffar. Det verkar som om problemet är ganska utbrett i USA. Med beläggning menar jag här en "torr" avlagring som inte går att skrubba bort.

Sammanfattningsvis så pratar man om två typer av beläggningar
a) metaller (koppar,järn, mangan..)
b) organiska beläggningar (alger ..)

För att testa vilken typ man drabbats av ser man ofta följande tips:
a) Lägga en C-vitamintablett mot beläggningen. Försvinner beläggningen runt tabletten är det en metall.

b) Lägga en klorpuck mot beläggningen. Försvinner beläggningen runt tabletten är den organisk.

Något skeptisk testade jag med en C-vitamintablett och det visade sig fungera! Poolen återtog sin ljusblå färg kring tabletten -verkar således som jag har haft höga halter av en metall som fällts ut på poolväggen.

Enligt "experterna" kan detta uppstå när man ökar PH-värdet eftersom metallernas löslighet minskar med ökat PH. Detta var precis vad jag gjorde när problemet kom. Vilken metall det är eller var den kommer ifrån vet jag inte. Det kan vara koppar eftersom jag har kommunalt vatten i poolen, alternativt kan kopparn komma från algmedel som jag använt. I övrigt är pump, slangar etc i plast.

Hursomhelt, tipset som man ger för att få bort metallbeläggningen var i grova drag följande:

1) Sänk PH och Klor
2) Tillsätt ascorbic acid (askorbinsyra = C-vitamin)
3) Höj PH och klor
4) Eliminera metallkällan eller tilsätt metallbindande medel.

Detta verkar ju ganska enkelt (åtminstone punkt 1-3). Är det någon som har testat det? Var får man tag i askorbinsyra?

Alternativet är att köpa något kommersiellt medel. Det enda jag hittat från svenska återförsäljare är "metal magic" från Delphin. Någon som vet vad det innehåller och om det verkar på alla metaller? Finns det något annat att tillgå? I USA verkar det finnas en hel uppsjö med produkter.



Hej!

Vi har också fått det problemet. Vart köpte du din askorbinsyra?

MVH Linda

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag