CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Baquacil och algproblem  (läst 11136 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Baquacil och algproblem
« Svar #20 skrivet: augusti 05, 2008, 23:27:06:06 »
Har samma tendens, regn höjer PH. Fick börja säsongen med att sänka PH efter vinter o allt regnvatten som kom in pga hål i pressingen, fick tom pumpa ut vatten runt jul för att det var för mycket.

Blir nog en sänkning efter de senaste dagarnas regn då jag tidigare låg på PH 7.6.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad jbackman

SV: Baquacil och algproblem
« Svar #21 skrivet: augusti 06, 2008, 18:43:52:52 »
Nu är vattnet i alla fall helt algfritt. Totalt sett gick det åt 5 liter chock och ett ihärdigt filtrerande, borstande och backspolande.

Förutom denna incident är jag också väldigt nöjd med baquacilen, kan faktiskt inte sätta fingret på vad som gick snett. Men jag har aldrig haft nån "smörja" i skimmern eller i håret. Bytte sand i filtret inför förra säsongen.

Annars funkar det ganska bra att slå i kemikalier "på måfå" några gånger i månaden efter ett veckligt(? vad är motsvarandet till dagligt när det händer en gång i veckan?) test.

Så när carlos har bestämt sig och fått igång saltklorinatorn har jag redan fått i mig en whiskey och cola.  ;)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Baquacil och algproblem
« Svar #22 skrivet: augusti 06, 2008, 19:13:38:38 »
hej jbackman
grattis bra replik O0   Men jag förstör inte en god whiskey med cola på sin höjd några droppar vatten ;D
ha det skönt nu lyser solen igen <sol>
//carlos <sol>
« Senast ändrad: augusti 06, 2008, 19:18:54:54 av Carlos de sol »
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Baquacil och algproblem
« Svar #23 skrivet: augusti 09, 2008, 09:03:53:53 »
Jag tror att det är viktigt att följa doseringsanvisningarna för Algiciden, särskilt när det är mycket sol eftersom algerna då har de bästa förutsättningarna. Det ska tillsättas mer än några kapsyler i veckan. Hittills har jag inte haft tillstymmelsen till algtillväxt eller beläggningar på linern.

Även om anvisningarna för Baquacil uppenbarligen ligger i överkant för pooler med normalt badtryck, så tror jag att man ska vara försiktig med att "köra på känn". Jag tillsätter Shock och Algicid varje vecka och PHMB efter mätning.

Faktum är att mitt vatten ser ut som en GT utan kolsyra, vilket stimulerar till såväl bad som konsumtion av GT med kolsyra.

Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag