CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bortresta i 14 dagar hur göra med poolen?.  (läst 15431 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Bortresta i 14 dagar hur göra med poolen?.
« Svar #20 skrivet: juli 08, 2008, 13:57:09:09 »
Hade lite dålig koll på nivån innan vi stack, men om jag minns rätt så har vi tappat högst 1cm.

Har fortfarande en stor kastanj kvar vid sidan av poolen o när den sätter igång o fröar etc så sätter det igen silkorgen i skimmern o man behöver tömma den 2-3ggr/dag under några dagars tid. Det är detta problem som jag vill undvika genom att stänga av pumpen. Sedan så finns det gott om björkar o häckar som också fröar på sommaren runtomkring.

Om nu något skulle gå sönder så är det inte hela världen för min del eftersom pump/filter står i mitt garage o ligger ca 10-15cm ovanför skimmer. Det blir rätt blött i garaget men det rinner ut genom porten o pumpen lär väl gå sönder pga torrkörning (den stängs av när överhettningskyddet löser ut). Men de kostnaderna är små jmf med om man skulle haft det i en källare etc som en del har o då måste avloppet hinna ta hand om alla vattenmassorna. Översvämmning i källaren är inte kul.

Om det nu visade sig att det fungerar i princip lika bra att ha det igång som att ha det avstängt så känner jag mig tryggare med att ha det avstängt o slipper be grannar/vänner mm att kolla silkorg, pumptryck etc.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bortresta i 14 dagar hur göra med poolen?.
« Svar #21 skrivet: juli 08, 2008, 18:15:04:04 »
hej
det var just det jag menade är ju oftast tryggare att stänga av, när man nu kan höja kloret lite alt. chockklorera en stund innan man sticker iväg då klarar det ju sig lätt några veckor.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Bortresta i 14 dagar hur göra med poolen?.
« Svar #22 skrivet: juli 08, 2008, 18:35:58:58 »
Om nu något skulle gå sönder så är det inte hela världen..... Det blir rätt blött i garaget... o pumpen lär väl gå sönder pga torrkörning (den stängs av när överhettningskyddet löser ut).
Men de kostnaderna är små jmf med om man skulle haft det i en källare etc som en del har o då måste avloppet hinna ta hand om alla vattenmassorna. Översvämmning i källaren är inte kul.
/ronson
Man kan lösa sina vattencirkulationssystems "riskplaceringar", och om brunnen inte hinner ta emot, med en givare placerade i golvbrunnen i syfte att om något börjar läcka är golvfallet mot golvbrunn den naturliga fallvägen och givarplaceringen gör att den redan vid mycket små mängder vattenläckage löser ut och bryter upp poolpumpskretsen = ingen "källaröversvämning"  - kan rekommenderas O0
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2808.msg21536#msg21536
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad wirrepinne

SV: Bortresta i 14 dagar hur göra med poolen?.
« Svar #23 skrivet: juli 08, 2008, 22:53:51:51 »
Hej hopp på er badfirare det här kanske kan var nått för som anväder klor.
Mvh Wirre

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Bortresta i 14 dagar hur göra med poolen?.
« Svar #24 skrivet: juli 12, 2008, 00:57:53:53 »
Har fortfarande en stor kastanj kvar vid sidan av poolen o när den sätter igång o fröar etc så sätter det igen silkorgen i skimmern o man behöver tömma den 2-3ggr/dag under några dagars tid. Det är detta problem som jag vill undvika genom att stänga av pumpen. Sedan så finns det gott om björkar o häckar som också fröar på sommaren runtomkring.


I den närmiljön kan jag förstå att man inte vill ha poolen igång.  :(
Snyggt, kanske men praktiskt???

Jag har en blodlönn precis intill vår pool. :o Den står där för att det är snyggt. Inte praktiskt men man får ju välja. Eftersom jag har pooltak så blir det inte något större problem.  ;) Det är ytterst lite pollen och löv som kommer in i vattnet. Därför går vår pool ständigt.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bortresta i 14 dagar hur göra med poolen?.
« Svar #25 skrivet: juli 12, 2008, 09:39:30:30 »
Hej
jag tror nog mera på att chockklorera om man skall vara borta några veckor eftersom det vet jag att det fungerar hela vintrarna.
Hur många veckor kan man klara med chocken utan att det börjar växa alger?
Om man använder långtidsklor så måste man också justera ph-värdet oftare och det går ju inte så bra om man inte är på plats.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bortresta i 14 dagar hur göra med poolen?.
« Svar #26 skrivet: juli 22, 2008, 23:11:05:05 »
Hej,

Tebax efter 11 dagar, har kört klorinator och cirkulation spm vanligt. Fräscht vatten inga problem, mest förvånad över temperaturen
hade 27 eller 28 när vi stack och idag på kvällen när vi kom hem var det 25, efter 11 dagar utan uppvärmning...
jag som trodde det hade varit mest regn  <sol>

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag