CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad ska jag välja???  (läst 13376 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
Vad ska jag välja???
« skrivet: maj 11, 2008, 21:29:30:30 »
Hej alla glada badpoolare,
Givetvis har man ju glömt att beställa en värmeväxlare till luft / vatten värmepumpen Nibe VVM 300 med Nibe fighter 2020 10kw utedel (hmmm <hmm> .
Min pool är 4 x 8 m 1.4 m  och nu är frågan vilken värmeväxlare man ska välja förslag?
Läste lite om andra alternativ än klor här på forumet, saltgenerator är ju uteslutet eftersom att alla mina tillbehör är i rostfritt.
Men jag läste om Baquacil som ett alternativ, ska jag välja detta istället för klor???
Jag lyssnar gärna på era synpunkter, berätta för en okunnig.
Ha det bra
Mvh Stefan

Poolgiganten

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2008, 11:10:40:40 »

Har haft samma funderingar som du vad gäller kemi. Första säsongen med helt ny pool och därmed möjlighet att välja fritt.

Efter att ha läst en hel del (bl a här på forumet) fastnade vi för Baquacil.

Som vanligt finns det en massa folk som tycker att det är vansinne men merparten verkar inte ha egna erfarenheter av det.

Avgörande för oss blev...

* Barnens hår blir inte grönt
* Ingen risk att någon utvecklar klorallergi
* Slipper klorlukt
* Inget behov av att duscha av sig poolvattnet efter bad

Jag skickade efter grejornas från miamipool.se för en vecka sedan och hoppas att de kommer snart. Vi har börjat tjuvbada i det 22-gradiga vatttnet utan tillsatser.

Återkommer när jag fått ordning på vattnet.

Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2008, 11:36:59:59 »
Jag kan rekommendera Baquacil. Vi körde hela förra säsongen (vår första) med det och hade hela tiden perfekt vatten. På kort tid fick vi perfekt vatten efter uppstart för några veckor sedan. Luktfritt och irriterar inte hud eller ögon under förutsättning att man inte överdoserar.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2008, 15:22:08:08 »
Hmmmmm, ingen som försvarar hederligt klor.
Man ska kanske satsa på Baquacil istället, pratade med min leverantör idag men han tyckte absolut INTE att jag skulle välja annat än klor.
Jag vill ha fler som tycker till, rösta för och emot klor och vägled mig rätt.
Tack på förhand
Mvh Stefan

Utloggad Fia

SV: Vad ska jag välja???
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2008, 19:28:49:49 »
Det är svårt att vägleda när man inte har provat båda.

Jag är använder klor o är helt nöjd! O0 Finns att få tag på på orten o det är lättare att fixa vattnet om man råkar hamna snett med värdena o sen tycker jag inte att det luktar speciellt mycket klor när man badar!
Har inga planer på att byta! :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad aromata

SV: Vad ska jag välja???
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2008, 20:30:20:20 »
Jag använder också klor och är nöjd. Doseringen i en pool hemma behöver ju inte ligga på badhusnivå och därför störs jag inte av någon klorlukt. Ingen blondin har heller blivit grön i håret.

Utloggad pereinar

SV: Vad ska jag välja???
« Svar #6 skrivet: maj 12, 2008, 21:12:27:27 »
kanske kan mina erfarenheter vara till någon hjälp. Jag använde klor i16 år, utan några som helst problem.Fick av en kompis höra talas om baquasil, han lovprisade detta fenomen o överlät även en hel dunk check eler shock, (det är många olika greor med baquasil.) Jag bytte dum som jag var, utan att kolla så noggrant. Det visade sig bli ett elände.Mest tack vare att ingen upplyste mig om att det inte funkar med polyesterfilter. I dag har jag äntligen klart fint vatten, men måste byta filter varannan dag. Detta håller ju inte i längden, men det är inte gjort i en handvändning att byta tillbaka, men jag längtar tillbaka till kloret. Kloret är enligt min mening mycket enklare o vad jag förstår billigare. Tar gärna emot tips om hur man byter tillbaka tillklor utan att tömma polen

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2008, 21:41:28:28 »
Jag tror att man ska lyssna mer på privatpersonerna här på forumet än på leverantörer som endast säljer ett kemi-alternativ (oftast klor då). Det måste ju ligga väldigt bra pengar i kemiförsäljningen och det är naturligt att man icke-rekommenderar de alternativ man inte säljer själv.

Jag glömde en viktig sak i min inledning: Jag har aldrig haft en klorpool själv och har alltså ingen erfarenhet av det. Påstår alltså inte att Baquacil är bättre än klor. 

Däremot har vi kusiner som blev klart gröntonade efter förra sommaren hemma-poolbadande. Och eftersom vi har ett väldigt väldigt ljushårigt barn så tror (observera tror) jag att det finns risk att det skulle kunna hända här också. Vårt stora barn har fått allergiska reaktioner på huden vid väldigt märkliga tillfällen (parfym, smycken, nya kläder...) och då känns det lite dumt att införa en kemikalie som faktiskt är dokumenterat allergiframkallande. Om än i större doser än i en hemmapool men ändock...

Däremot, om man som vi ska sätta igång en ny pool så är det naturligt att sätta sig in i vilka kemialternativ som finns och välja det man tycker verkar bäst efter ens egna behov och förutsättningar.

Därifrån till att rekommendera någon att byta från klor till det man själv väljer är steget i mina ögon långt...
Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #8 skrivet: maj 13, 2008, 09:30:36:36 »
Jag har inte heller någon erfarenhet av klor eller synpunkter på klor annat än att jag vet att det hos vissa kan leda till hud- och ögonirritation och att det också luktar. Att det funkar bra råder det dock inget tvivel om.

I fråga om Baquacil finns en fördel till, förutom att det är lukt och irritationsfritt, och det är att man inte behöver mäta sitt vatten och ägna sig åt kemin oftare än en gång i veckan och det tar ca. 5 minuter. Hur smidigt som helst.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vad ska jag välja???
« Svar #9 skrivet: maj 13, 2008, 12:47:32:32 »
Det finns rätt mycket skrivet här på forumet angående Baquacil, läs där!
Jag kan bara tillägga att Baquacil inte blir dyrare än klor och definitivt inte svårare, kanske enklare, t.ex eftersom medlet inte förbrukas av värme, det gör bl.a att man kan lämna poolen flera veckor utan tillsyn!

Men som sagt: läs och välj det du känner dig bekväm med, rent vatten får du oavsett, bara på olika sätt!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag