Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Enkel vattenvård  (läst 7339 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

Enkel vattenvård
« skrivet: januari 12, 2016, 22:12:06:06 »
Hej!

Den poolen vi håller på att planera (Tjälldens 4x8) skall vara på vårat sommarställe.

Min fråga är vad jag behöver om jag vill ha ett förhållandevis enkelt system att hålla igång och ordning på även om man inte är där på några dagar, vecka?
Jag tänker på UV-rengöring, Minimaster etc. Mest enkelhet (rengöring) för pengarna helt enkelt!

-Om man doserar klor manuellt, hur ofta gör det?
-Hur ofta görs backspolning på en pool som inte används?

Är det något annat att tänka på för ett system som står "själv" en tid?


\TK

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Enkel vattenvård
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2016, 23:49:11:11 »
Automatik är skönt att ha och vill man låta poolen vara utan tillsyn en längre tid är det nästan nödvändigt. Men handlar det bara om några dagar klarar man det med manuell hantering också. Sänker du temperaturen i poolen kan du nog vara borta ett bra slag innan det blir kris. Jag har ingen erfarenhet av MiniMaster-systemet, men vi har ett automatiksystem av äldre typ och det fungerar utmärkt. Förr var automatiksystemen väldigt dyra, men nu har de ju kommit ned i klart bättre priser. Enda nackdelen är väl möjligen att man måste hantera flytande kemikalier när man fyller på förrådsdunkarna.

Om du doserar klor manuellt och undrar hur ofta man behöver göra det så beror det på flera faktorer. Badning - bads det lite eler inte alls en tid blir intervallet längre. Övertäckning - en oövertäckt pool förlorar mycket mera klor än en övertäckt. Temperatur - ju varmare det är, desto oftare får du tillsätta klor. Solljus - om poolen tar emot mycket solljus så får du tillsätta oftare eftersom solen hjälper till att bryta ned kloret.

Vad det gäller backspolning - använder du inte poolen och den är övertäckt plus att du har korrekt kemi så går det långt mellan backspolningarna (förutsatt då att inte en massa skräp har hamnat i poolen på något sätt). Vi har inomhuspool och det blir åtskilliga veckor mellan backspolningarna, om inte vi använder den extremt mycket eller får i någon förorening.

Utloggad MathiasS

SV: Enkel vattenvård
« Svar #2 skrivet: januari 13, 2016, 08:10:27:27 »
Tror du är på helt rätt spår med automatik, jag är väldigt nöjd med minimastern. Det enda jag saknar är loggfunktion för fjärrövervakning.

Uv kommer tillåta dig att hålla lägre klorhalt och sägs inverka positivt på klorförbrukningen också (det har jag dock inte kunnat konstatera själv). Det uv mest hjälper med är att, förutom döda bakterier då, är att slå sönder bundet overksamt klor. Man klarar sig utan uv, men det är en bra pryl.

Backspolning - jag backspolar 2ggr per säsong, borde göra det tre gånger under maj -sept. Mao inget du behöver fundera på i veckounderhållet.

Installera en webkamera i maskinrumet så du kan kolla att allt ser bra ut när du inte är där.

Det jag annars skulle fundera mest på med en obevakad pool är vattennivån. Mycket blir knas om vattenpumpen går torr. Se till att toppa nivån när du åker och se absolut till att du har vattenpumpen under vattennivån.
« Senast ändrad: januari 13, 2016, 08:13:48:48 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad doppsko

SV: Enkel vattenvård
« Svar #3 skrivet: januari 13, 2016, 10:07:00:00 »
Jag byggde en 8x4 Tjälldéns pool i somras med fokus på en lättskött pool som är billig att hålla varm. Hade tidigare en Intex pool med 0.9kw pump och saltklorinator. När nya poolen blev klar så flyttade jag helt enkelt över prylarna till den eftersom de redan fanns. Planen är väl att köra dem så länge de håller och sen byta mot nått med bättre kvalitet.

Angående reningen så fyllde vi vatten i Juli och tillsatte salt. Ingenting annat. Körde hela sommaren och hösten utan att tillsätta något alls till vattnet och kvalitén har varit helt perfekt hela tiden. Har hållit ca 30gr. PH värdet rörde sig lite i samband med regn, men stabiliserade sig av sig själv inom nån vecka så ingen PH medel har tillsatts heller. Har en robot som rengör väggar och golv vid behov.

För min del känns saltvattensystem som helt överlägset om man vill ha lite jobb med vattenkvaliteten.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad MathiasS

SV: Enkel vattenvård
« Svar #4 skrivet: januari 13, 2016, 12:47:41:41 »
....din saltklorinator tillsätter KLOR och därför har du bra vattenkvalitet.

Jag föreslår att ett mer korrekt statement är "Automatik för decinficering är överlägset om man vill ha lite jobb med vattenkvaliteten".

Om man har salt i vattnet är av underordnat karaktär.

Och man ska inte glömma att det är många som slänger i en veckopuck i breddavloppet någon gång i veckan och allt funkar med det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad doppsko

SV: Enkel vattenvård
« Svar #5 skrivet: januari 13, 2016, 12:52:05:05 »
Ja precis, den skapar klor "automatiskt" med hjälp av  elektrolys. Det enda jag har tillsatt är Vatten och salt (1 gång). Mycket bekvämt.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad Erica

SV: Enkel vattenvård
« Svar #6 skrivet: januari 13, 2016, 16:59:16:16 »
Citera
Ja precis, den skapar klor "automatiskt" med hjälp av  elektrolys. Det enda jag har tillsatt är Vatten och salt (1 gång). Mycket bekvämt.

Den skapar klor åt dig ja, men till skillnad från en fullautomatikanläggning så sköter den inte pH. Det får du fortfarande hålla koll på själv. Salt har både för- och nackdelar. Fördel nr. 1 är ju att slippa köpa klor, fast du får ju köpa salt i stället. Dock är salt enklare att hantera kemikaliemässigt än klor. En del personer föredrar salt vatten för bad, andra inte, rent upplevelsemässigt. Till nackdelarna hör att vattnet blir mera korrosivt så man bör ha eventuellt salt med från början i planeringen och se till att inte använda metalldelar, inte ens rostfria sådana. Detta gör att systemet blir dyrare - skall du ha värmare eller värmepump bör de delar som har kontakt med poolvattnet vara av titan, medan rostfritt stål fungerar för vanliga pooler. En annan nackdel är ur elektrisk säkerhetssynpunkt. Vanligt poolvatten leder el ganska dåligt. Saltvatten leder däremot mycket bra. Det ställs alltid höga säkerhetskrav på el vid och intill pooler, men har man saltvatten får man vara extra försiktig.

Däremot är det helt fel att tänka på saltvattenspooler med klorinator som klorfria system. För den som upplever sig inte tåla klor är saltklorinator inget alternativ. Det sm desinficerar är ju ändå klor. Tål man inte klor alls får man titta på helt andra system.

Citera
Det jag annars skulle fundera mest på med en obevakad pool är vattennivån. Mycket blir knas om vattenpumpen går torr. Se till att toppa nivån när du åker och se absolut till att du har vattenpumpen under vattennivån.

Jo detta är ett problem man inte får glömma. Det finns automatiska nivåregleringssystem, som i sin enklaste form använder ventiler av toalettstolstyp och i mera avancerade system har elektronisk kontroll och styrning. Men det gäller att systemen är pålitliga. Det blir ju inte bra heller om det hakar upp sig och poolen svämmar över, i synnerhet inte om den är inomhus eller ligger så i förhållande till huset att vatten kan rinna in vid en översvämning. Ett annat sätt att förhindra att pumpen kan gå torr är ju annars att ha ett bottenavlopp som går in till pumpen. Så länge som vattnet når över pumpens placering med lite marginal så kommer pumpen inte att suga luft, även om poolnivån kommer under skimmern, Det är så vi har det kopplat på vår pool.

Utloggad MathiasS

SV: Enkel vattenvård
« Svar #7 skrivet: januari 13, 2016, 17:13:25:25 »
Bottenavlopp tror jag totalt sett är mer risk. Att se till att pumpen är under normal vattennivå tror jag är en bra kompromiss. Har man en hygglig täckning för poolen så är avdunstningen begränsad och då är inte vattenförlusten badfria  veckor något att bekymra sig för.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Enkel vattenvård
« Svar #8 skrivet: januari 13, 2016, 20:33:39:39 »
Hej!

Tack för svar.

Jag har tänkt att ha pumpen i ett pumprum som är nedgrävt. Har tänkt endast breddavlopp. Finns det ändå risker med torrkörning då!?

Saltklorinator blir inte aktuellt. Jag vill inte ha saltvatten. Även om det låter som lite jobb.

Jag tänker ha poolen täckt då vi är borta längre stunder. Jag tänker ett vanligt standardskydd till att börja med. Det verkar prisvärt även om jag inser att det är jobb att dra över presenningen.


\TK

Utloggad MathiasS

SV: Enkel vattenvård
« Svar #9 skrivet: januari 13, 2016, 22:23:48:48 »
Ser du till att poolen har rätt vattennivå, och den är rätt stabil när man inte badar, så är du så safe man kan vara mot torrkörning.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag