CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cirkulationspump 12h/dygn  (läst 14367 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Cirkulationspump 12h/dygn
« skrivet: maj 02, 2015, 07:11:44:44 »
Vet att jag läst om de som stänger av cirkulationspumpen 12 timmar per dag och jag undrar därför vad det har för påverkan och hur man styr det? Kopplar man helt enkelt in en timer? Vad är det för nackdelar med detta? Gissar att man vill göra det för att skära elkostanderna? Gissar också att pumpens livslängd förkortas givet alla omstarter?
« Senast ändrad: maj 02, 2015, 07:32:53:53 av fredsan »

Poolgiganten

Utloggad fredsan

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2015, 07:34:08:08 »
Tack för svar
Gör du så? Genom att koppla in en timer?

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2015, 08:55:55:55 »
Om jag inte minns fel skulle du värma med en VP? Du måste i så fall styra denna också.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad TommyC

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2015, 09:07:24:24 »
De flesta men tyvärr inte alla VP har en inbyggd timer där man kan ställa en starttid och en stoptid per dygn. Jag ställer den timern att starta VP t ex kl 11 när det har blivit ganska varmt ute och att stanna kl 21. Cirkulationspumpen styr jag med ett simelt mekaniskt tidur till att starta t ex kl 10 och stanna kl 22.

Huvudsyftet i vårt fall är att spara energi. Det är viktigt att ha ett bra isolerande överdrag till poolen. Utan det kan man tappa flera grader i vattentemperatur över natten. Med pooltak tappar vi oftast max en grad. Det återställer VP på några timmar. Mitt i en bra sommar går VP knappt alls. Det beror som sagt på cirkulationspumpen hur många timmar den behöver gå men man vill att den ska gå när man badar. Det kan vara bra att kunna starta cirkulationspumpen från en plats nära poolen utifall man ställer timern lite snålt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2015, 14:51:24:24 »
Vet att jag läst om de som stänger av cirkulationspumpen 12 timmar per dag och jag undrar därför vad det har för påverkan och hur man styr det? Kopplar man helt enkelt in en timer? Vad är det för nackdelar med detta? Gissar att man vill göra det för att skära elkostanderna? Gissar också att pumpens livslängd förkortas givet alla omstarter?

Nej pumpens livslängd kommer nog snarare att öka eftersom antalet driftstimmar minskar. Starterna är inget problem, vi talar ju om timmar. Däremot om motorer startas t.ex. var 20e sekund å kommer livslängden att påverkas negativt.

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #5 skrivet: maj 02, 2015, 15:11:35:35 »
Många starter sliter mkt på en 3-fas elmotor !! brytare som direkt kopplar på full ström till motorn kan liknas vid en rivstart med en bil. Sådana ”rivstarter” sliter på elmotorn.
 
Lösningen på detta som alla industrier känner till heter , Mjukstartare , tyvärr ligger poolprodukter långt efter i denna kunskap, har man ingen mjukstarter sliter det mkt mindre att låta motorn gå !

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #6 skrivet: maj 02, 2015, 15:31:05:05 »
Joda "nybörjare", allt detta är på plats om du köper en varvtallstyrd pump. Jag har en Speck Eco Touch, och den mjukstartar, och ändrar varvtall upp, eller ned på samma "mjuka" sätt. Använder fullt varvtall uteslutande vid backspolning, all annan drift går på låg, eller mellan inställning.
Har inga siffror som stöder din teori, men jag tror en "rivstart" sliter rett hårt jämfört med kontinuerlig drift.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #7 skrivet: maj 02, 2015, 16:09:29:29 »
Speck är 1-fas och inte frekvensstyrd, den reglerar varvtalet via spänning och därmed effekt o varvtal .
Detta kan ju vara en fördel då den inte utlöser en jordfelsbrytare.
Visst kan man ha en mjukstarter även till en 1-fas motor, dock är det inte vanligt och sällan ett behov.
Jag vet inte men skulle bli förvånad om du har en mjukstart i denna maskin, när den varvar upp o ner via spänning kan du uppleva detta "mjukt" just därför att den bara jobbar med 1-fas.
För övrigt härligt att se att någon stavar lika illa som jag själv gör  :D

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #8 skrivet: maj 02, 2015, 17:36:51:51 »
Jo det har dom , men dom arbetar annorlunda dom behöver anpassa startmomentet efter behov, dvs motstånd och det arbetet som utförs i starten, motståndet i materialet du bearbetar, hur hårt du trycker.
Just i sådana applikationer finns ju mjukstart och jag bekräftar att de finns, borde kanske varit tydligare : de är ovanliga i tex pumpar, där motståndet alltid är det samma eller i fläktar , där varierar inte behovet av startmomentet

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #9 skrivet: maj 02, 2015, 19:09:51:51 »
Stavningen blir så som så när man är invandrare, så är det.
At min pump, (oberoende hur det styrs, da jag inte vet något om det), "mjukstartar" är jag inte i tvil om ett sekund. Vid start tar det rett lång tid från den börjar snurra igång till den är uppe i fullt varvtall.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #10 skrivet: maj 02, 2015, 19:57:57:57 »
Visst kan mkt väl vara så att den har elektronisk mjukstart som ökar spänningen efterhand, det stod dock inget om det i manualen, man borde skrivit detta om den har , då det är en fördel

Utloggad Erica

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #11 skrivet: maj 02, 2015, 23:59:20:20 »
Nej en trefasmotor tål alldeles utmärkt att startas direkt. Att man har mjukstartare på många industrimaskiner är inte för att skydda motorn utan för att skydda maskinen i sig själv. För många maskiner så blir det mycket riktigt för mycket rivstart annars och höga moment som sliter på konstruktionerna. Men själva elmotorn har sällan några problem med det. På en poolpump finns inga kraftöverföringar och liknande mekaniska delar, bara ett pumphjul. Det tar ingen skada av att rivstartas så det finns inget själ att kosta på en mjukstartare på en sådan.

Att enfas motorer pumpar startar långsammare beror på att enfasmotorer har mycket lägre moment vid start än trefasmotorer. Detta är ofta en nackdel, kärvar pumpen lite grann så kommer den inte igång alls. Jämför inte med elmotorer i cirkelsågar, borrmaskiner m.m., det är motorer med ankare och kol, sådana vill ingen ha till en poolpump för de skulle dels slitas ut alldeles för snabbt, dels skulle de väsnas för mycket. Trefasmotorer å andra sidan har ett högt startmoment och klarar att komma igång även om det kärvar lite i starten.

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #12 skrivet: maj 03, 2015, 09:32:41:41 »
Nej nej ! jag hatar att vara besserwisser men när du skriver att det inte gör någon nytta för livslängden på motorn med en mjukstart måste jag förklarar , i annat fall omkullkastar du hela mitt yrkesliv och dagliga arbete.

Vad gör att man måste byta ut sin 3-fas elmotor när den är slut ? sällan är det lindningar , eller rena elfel, jo dom kan uppkomma om något kärvar , antingen i den last den driver eller i själva motorn .

Själv har jag avverkat 3 motorer till olika pooler, varför har jag bytat dessa jo de slits mekaniskt i lager och tätningar , till sist kan det gå så långt att axeln inte längre är helt rak, till sist är det inte lönt att renovera och byta tätningar och lager, dessa lager slit även lite under vanlig drift men är marginellt jämfört med hur det slits vid varje start utan mjukstart, detta ryck som görs varje gång är det som på sikt är mest skadligt för motorns mekaniska del.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #13 skrivet: maj 03, 2015, 09:52:49:49 »
Svårt att tro att någon motor, oavsett faser, typ, eller storlek mår speciellt bra att rivstartas.
Finns lite att läsa här:
http://new.abb.com/se/om-abb/teknik/sa-funkar-det/mjukstartare
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #14 skrivet: maj 03, 2015, 11:17:03:03 »
Min arbetsplats  :) ABB

Utloggad Erica

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #15 skrivet: maj 03, 2015, 15:13:04:04 »
Den termiska påkänningen på en elmotor (trefas) blir klart mindre vid direktstart än vid de vanligaste metoderna för mjukstart, t.ex. Y/D-start, just p.g.a. starten går så mycket snabbare.  Att man däremot ändå måste använda t.ex. Y/D-start ibland är ju för att hålla nere startströmmarna med tanke på det matande nätet och tänkbara störningar (spänningsfall). Men det senare gäller då motorer som är betydligt större än de som du hittar till en privatpool. Dessutom har en poolpump nästan inget svängmoment att accelerera (bara ett litet pumphjul med minimalt tröghetsmoment). När en poolpump behöver renoveras så är det oftast lagren som slitits ut och den förslitningen blir nästan linjärt beroende av driftstiden (och givetvis ev. snedlast eller liknande, men sådan hittar du inte i poolpumpar, möjligen då om du har ett pumphjul som är väldigt dåligt balanserat). Den andra svaga länken i poolpumpen är axeltätningen, pumpen kan börja att läcka. Renoverar man den måste allt tas isär, alltså byter man oftast lager samtidigt. Vi har fått göra detta en gång på mer än 10 års drift på vår pump (Pahlens bronspump). I tidigare pooler som vi haft har vi haft två pumpar som gått sönder: i den ena blev det kortslutning i lindningen, i den andra (enfaspump av tvivelaktig kvalitet ) gick en kondensator sönder och motorn kom sedan att överhettas.

Även om du kör din cirkulationspump på timer så handlar det om väldigt få starter per dygn. Det är absolut inget som ger några problem för pumpmotorn. Det går inte att jämföra med maskiner som startas med täta intervaller, som t.ex. kranar eller hissar. Det går heller inte att jämföra med t.ex. start av stora fläktar där det är ett stort svängmoment som gör att starten tar ganska lång tid. En sådan start blir utdragen och frestar på, särskilt som det ofta finns kilremsdrift också och därmed en rejäl sidkraft. Men på en poolpump har man inte de problemen. Det finns väl en anledning till att poolpumpar aldrig förses med några mjukstartsanordningar - har aldrig sett en sådan installation i de här sammanhangen.

Länken i föregående inlägg tycks f.ö. inte fungera - ger i vart fall här "sidan kan inte visas".

Utloggad TommyC

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #16 skrivet: maj 03, 2015, 15:26:46:46 »
Länken till ABB funkar för mig.

Om man strävar efter tekniskt fulländade lösningar som många njuter av så ska man nog ha mjukstart på  pumpen. Vår pump hade nog ganska många år på nacken när vi köpte huset för 10 år sedan. Den går ännu utan problem så jag gissar att mjukstartaren i fallet vanlig poolpump mest är en onödig fördyrare. Pumpen är på 720 W och låter ganska illa.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #17 skrivet: maj 03, 2015, 16:03:54:54 »
Håller med Erica , utan att behöva gå in i ytterligare disk, ditt inlägg närmar sig protokoll inför vårt måndagsmöte  :) o de orkar jag inte en söndag.

Jag svarade på ditt påstående att en mjukstart behövs eller uppfyller något positivt till 3-fas motorer i den bemärkelsen att den inte sparar motorns livslängd utan bara används för lastens skull, detta anser jag är fel ! vi gick här in på just denna fråga... och jag uppfattade det som om det var nödvändigt för den typ av drift en pump gör i en privat pool, precis som du säger det är små motorer och troligen inte så många starter så i just denna applikation kan vinsten vara svår att följa upp.

ABB har kommuner som en stor kund, applikationer till allmänna bad, allt i från pump till filter, till ventilation , dessa motorer har ALLTID mjukstart , men som sagt dom är på lite mer än några Kw, dock är principen densamma.

Så att dra en slutsats att mjukstart inte behövs om man inte har någon last man vill skydda är i grunden fel.

Utloggad TommyC

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #18 skrivet: maj 03, 2015, 19:23:04:04 »
Förklara gärna varför mjukstart behövs om en pump i vanlig storleksklass för pool håller 15-20 år utan mjukstart.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #19 skrivet: maj 03, 2015, 20:17:07:07 »
Mjukstart är en sak, varvtalsstyrning en annan. Teknikmässigt tror jag att de hör ihop. Mjukstart tror jag inte är så jätteviktigt med våra små motorer. Dock skulle varvtalsstyrning kunna vara något. Dock kanske man missar en del omrörning av vattnet (se Rickards kommentar någonstans) så att man kan få sämre vattenkvalitet.

Vad gäller stora motorer behöver man definitivt mjukstart, om inte annat så att man inte bränner lindningar pga de oerhörda startströmmar det blir och även säkringar/matningar.

På mitt första jobb hade vi två st luftkompressorer. Varje kompressor tog ca 2 minuter att starta upp (rotorn var ca 1 meter i diameter) innan man kunde lägga på last. Idag tror jag att man skulle köra de med elektronik, men då de var nya använde man motstånd på rotorn. Den äldsta hade en timer man tryckte in som man skulle hinna klart innan den slog ifrån och sedan vevade man manuellt motstånden i lagom takt för att i sista läget kortsluta helt.

Försökte hitta någon bild på nätet men misslyckades.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #20 skrivet: maj 03, 2015, 22:00:07:07 »
Varför vill ni inte köra cirkulationen 24/7???

Utloggad fredsan

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #21 skrivet: maj 03, 2015, 22:04:42:42 »
Varför vill ni inte köra cirkulationen 24/7???
Helt enkelt för att spara pengar och eliminera ev. ljud från pumpen nattetid.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #22 skrivet: maj 03, 2015, 22:20:09:09 »
Helt enkelt för att spara pengar och eliminera ev. ljud från pumpen nattetid.
Ok, men det är ju inte mycket ni sparar, kanske 150:- i månaden.

Utloggad fredsan

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #23 skrivet: maj 03, 2015, 22:25:30:30 »
900 spänn på 6 månader. Blir en stor säck godis   ::)

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #24 skrivet: maj 03, 2015, 22:28:53:53 »
900 spänn på 6 månader. Blir en stor säck godis   ::)
Hehe, okej, 900 är 900, hur gick det med gjutningen?

Utloggad fredsan


Utloggad Erica

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #26 skrivet: maj 03, 2015, 23:41:54:54 »
Mjukstart är en sak, varvtalsstyrning en annan. Teknikmässigt tror jag att de hör ihop. Mjukstart tror jag inte är så jätteviktigt med våra små motorer. Dock skulle varvtalsstyrning kunna vara något. Dock kanske man missar en del omrörning av vattnet (se Rickards kommentar någonstans) så att man kan få sämre vattenkvalitet.

Vad gäller stora motorer behöver man definitivt mjukstart, om inte annat så att man inte bränner lindningar pga de oerhörda startströmmar det blir och även säkringar/matningar.

På mitt första jobb hade vi två st luftkompressorer. Varje kompressor tog ca 2 minuter att starta upp (rotorn var ca 1 meter i diameter) innan man kunde lägga på last. Idag tror jag att man skulle köra de med elektronik, men då de var nya använde man motstånd på rotorn. Den äldsta hade en timer man tryckte in som man skulle hinna klart innan den slog ifrån och sedan vevade man manuellt motstånden i lagom takt för att i sista läget kortsluta helt.

Försökte hitta någon bild på nätet men misslyckades.

Vad det gäller större motorer så kan ofta även mycket stora motorer som t.ex. till stora pumpar startas direkt om bara man har ett tillräckligt kraftigt elnät. Motorn tål de kortvarigt höga strömmarna, det gäller bara att inte man får spänningsfall som blir oacceptabla och givetvis att maskinen tål det hela. Min man arbetar med elkraft i större sammanhang, industrier, kraftverk m.m. och han nämnde som exempel en eldriven matarvattenpump i ett värmekraftverk med en motoreffekt på 3 MW (3000 kW) som utan problem startades med direkt tillslag, rökgasfläktar på runt 1 MW o.s.v. Den start av kompressorer som beskrevs ovan är en släpringad motor med pådragsstart. Sådana är relativt sällsynta nu för tiden eftersom de är mycket dyra, men det ger en mjuk, jämn start. De var mycket vanliga förr och fortfarande finns många kvar. Men som sagt, det här gällde större motorer än poolpumpar. Har man t.ex. 3 MW till sin poolpump så har man nog världens största privatpool.. :) Bara elräkningen blir ju en nätt summa på ca drygt ett par miljoner i månaden om man kör kontinuerligt....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag