CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cirkulationspump 12h/dygn  (läst 14369 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Cirkulationspump 12h/dygn
« skrivet: maj 02, 2015, 07:11:44:44 »
Vet att jag läst om de som stänger av cirkulationspumpen 12 timmar per dag och jag undrar därför vad det har för påverkan och hur man styr det? Kopplar man helt enkelt in en timer? Vad är det för nackdelar med detta? Gissar att man vill göra det för att skära elkostanderna? Gissar också att pumpens livslängd förkortas givet alla omstarter?
« Senast ändrad: maj 02, 2015, 07:32:53:53 av fredsan »

Poolgiganten

Utloggad fredsan

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2015, 07:34:08:08 »
Tack för svar
Gör du så? Genom att koppla in en timer?

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2015, 08:55:55:55 »
Om jag inte minns fel skulle du värma med en VP? Du måste i så fall styra denna också.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad TommyC

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2015, 09:07:24:24 »
De flesta men tyvärr inte alla VP har en inbyggd timer där man kan ställa en starttid och en stoptid per dygn. Jag ställer den timern att starta VP t ex kl 11 när det har blivit ganska varmt ute och att stanna kl 21. Cirkulationspumpen styr jag med ett simelt mekaniskt tidur till att starta t ex kl 10 och stanna kl 22.

Huvudsyftet i vårt fall är att spara energi. Det är viktigt att ha ett bra isolerande överdrag till poolen. Utan det kan man tappa flera grader i vattentemperatur över natten. Med pooltak tappar vi oftast max en grad. Det återställer VP på några timmar. Mitt i en bra sommar går VP knappt alls. Det beror som sagt på cirkulationspumpen hur många timmar den behöver gå men man vill att den ska gå när man badar. Det kan vara bra att kunna starta cirkulationspumpen från en plats nära poolen utifall man ställer timern lite snålt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2015, 14:51:24:24 »
Vet att jag läst om de som stänger av cirkulationspumpen 12 timmar per dag och jag undrar därför vad det har för påverkan och hur man styr det? Kopplar man helt enkelt in en timer? Vad är det för nackdelar med detta? Gissar att man vill göra det för att skära elkostanderna? Gissar också att pumpens livslängd förkortas givet alla omstarter?

Nej pumpens livslängd kommer nog snarare att öka eftersom antalet driftstimmar minskar. Starterna är inget problem, vi talar ju om timmar. Däremot om motorer startas t.ex. var 20e sekund å kommer livslängden att påverkas negativt.

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #5 skrivet: maj 02, 2015, 15:11:35:35 »
Många starter sliter mkt på en 3-fas elmotor !! brytare som direkt kopplar på full ström till motorn kan liknas vid en rivstart med en bil. Sådana ”rivstarter” sliter på elmotorn.
 
Lösningen på detta som alla industrier känner till heter , Mjukstartare , tyvärr ligger poolprodukter långt efter i denna kunskap, har man ingen mjukstarter sliter det mkt mindre att låta motorn gå !

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #6 skrivet: maj 02, 2015, 15:31:05:05 »
Joda "nybörjare", allt detta är på plats om du köper en varvtallstyrd pump. Jag har en Speck Eco Touch, och den mjukstartar, och ändrar varvtall upp, eller ned på samma "mjuka" sätt. Använder fullt varvtall uteslutande vid backspolning, all annan drift går på låg, eller mellan inställning.
Har inga siffror som stöder din teori, men jag tror en "rivstart" sliter rett hårt jämfört med kontinuerlig drift.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #7 skrivet: maj 02, 2015, 16:09:29:29 »
Speck är 1-fas och inte frekvensstyrd, den reglerar varvtalet via spänning och därmed effekt o varvtal .
Detta kan ju vara en fördel då den inte utlöser en jordfelsbrytare.
Visst kan man ha en mjukstarter även till en 1-fas motor, dock är det inte vanligt och sällan ett behov.
Jag vet inte men skulle bli förvånad om du har en mjukstart i denna maskin, när den varvar upp o ner via spänning kan du uppleva detta "mjukt" just därför att den bara jobbar med 1-fas.
För övrigt härligt att se att någon stavar lika illa som jag själv gör  :D

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #8 skrivet: maj 02, 2015, 17:36:51:51 »
Jo det har dom , men dom arbetar annorlunda dom behöver anpassa startmomentet efter behov, dvs motstånd och det arbetet som utförs i starten, motståndet i materialet du bearbetar, hur hårt du trycker.
Just i sådana applikationer finns ju mjukstart och jag bekräftar att de finns, borde kanske varit tydligare : de är ovanliga i tex pumpar, där motståndet alltid är det samma eller i fläktar , där varierar inte behovet av startmomentet

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Cirkulationspump 12h/dygn
« Svar #9 skrivet: maj 02, 2015, 19:09:51:51 »
Stavningen blir så som så när man är invandrare, så är det.
At min pump, (oberoende hur det styrs, da jag inte vet något om det), "mjukstartar" är jag inte i tvil om ett sekund. Vid start tar det rett lång tid från den börjar snurra igång till den är uppe i fullt varvtall.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag