CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betongpool 2008-2009  (läst 218966 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #310 skrivet: augusti 01, 2010, 19:28:23:23 »
Hej Henry Porter!
Med risk att göra bort mig och visa upp min okunskap måste jag fråga: Vad tusan är en Murikka? <hmm>

Och på tal om mur... du har väl byggt muren hög nog så att du inte får ovälkomna gäster som tullar varorna i ditt kylskåp?

Väldigt tjusig köksskiva förresten.
Nästan att man blir sugen på lite gjutarbete. Men bara nästan.

Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #311 skrivet: augusti 01, 2010, 21:50:22:22 »
Tjenare Dacke!
Tittar du på Per Moberg? Han brukar laga mat på sin Murikka ute i det fria. Hans är en 100cm, vår är mellan modellen som är 60 i diameter finns även en mindre modell.
Tycker idén(som var min ;)) att bygga in en Murikka var klockren. Användningsområdet är hur stort som helst. Gasbrännaren som jag har installerat i bänkskivan har två ringar som är styrda individuellt, så man kan olika varmt ute och inne på pannan vilket gör att man kan laga två rätter samtidigt i stort sett O0 Den är lika smidig att använda som det ser ut på tv. Bara att köpa :)

Sen så skall du givetvis gjuta något i området ditt. Likväl som jag måste snickra nåt. Det är väl först då man kan kalla sig för en mångfacetterad poolbyggare 8)

   
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #312 skrivet: augusti 02, 2010, 08:28:19:19 »
Tyvärr har jag inte följt Pers program. Men jag får väl googla lite för att se närmare på Murikkan. ???

Och ja, lite har jag ju gjutit. Bottenplattan till pumprummet och alla stödpelarna till pooldäcket. Men, det är klart, inget "synligt" med hög ytfinish.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad utopiazz

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #313 skrivet: augusti 02, 2010, 09:14:38:38 »
Tyvärr har jag inte följt Pers program. Men jag får väl googla lite för att se närmare på Murikkan. ???


En Muurikka är en stekhäll som är lätt konkav. Ser ut som en plattare variant av en Wokpanna men den har oftast ben och är tillverkad i betydligt tjockare stål.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #314 skrivet: augusti 02, 2010, 16:15:33:33 »
Tack utopiazz!
Då börjar jag fatta vad en Muurikka är. (Det gäller att hänga med.)
Konstig stavning.Måste vara finsk.
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #315 skrivet: augusti 02, 2010, 17:12:19:19 »
Henry,

Hur stora är brännarna till Muurikkan, funderar på om det funkar till mina gasbrännare modell stor wok, fyra ringar med lågor men ganska tätt, diameter på ytterringen typ 20 cm, dvs det blir bra drag i mitten, hur tycker ni att Muurikkan sprider värme?. Hoppas det kommer att funka med mina brännare :), det är en kanongrej  O0

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad utopiazz

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #316 skrivet: augusti 02, 2010, 17:12:56:56 »
Tack utopiazz!
Då börjar jag fatta vad en Muurikka är. (Det gäller att hänga med.)
Konstig stavning.Måste vara finsk.
Dacke

Det stämmer att den är finsk.

Ska vi vara petiga så är Muurikka ett varumärke och egentligen borde det nog kallas för vildmarkspanna om det inte är en orginal  <hmm>

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #317 skrivet: augusti 02, 2010, 21:13:36:36 »
Helt klart skall du ha en sån här nyttopryl i köket housedad :)
Vi hade tänkt att göra det enkelt för oss och sätta in en gasolgrill deluxe först men det har ju alla andra i sina kök så då kläcktes idén med Murikkan. En bråkdel av kostnaden och bra mycket roligare att laga mat på.
Varma mackor! Ett par ägg och lite bacon på ena sidan av järnet och brödet med lite lök o vad man har på den andra sidan, färdigt!!
Fantastiskt mångsidig och Weberns lock kan man använda om man behöver hålla maten varm.  Ja...... Det går bra att Pm'a era beställningar så skickar jag så fort jag bara hinner 8)

Vilken storlek har du tänkt? En metaren är kaxig, hade vi haft plats så hade det blivit den :)
Jag beställde vår på outnet.se där har de alla storlekar
Här en bild på vår brännare.


 

 
 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad utopiazz

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #318 skrivet: augusti 02, 2010, 23:43:43:43 »
Varför inte gjuta ett runt bord, säg 2m i diameter, och sen en enmeters Muurikka i mitten. Var och en får steka sitt eget i pannan

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #319 skrivet: augusti 03, 2010, 06:32:52:52 »
Tack för upplysningarna Henry, håller med om att enmetaren är kaxig, men tror den kräver sin tillhörande brännare. Tänkte att det skull funka med de brännare jag har som troligen har ungefär samma effekt som den du har men är lika stor som den inre ringen på din (min har fyra ringar med lågor). Skall  ta en bild senare (golf kl 07 idag).

Jag tvekar på storleken, helst 1m, men inser att den är stor till vardags, sen funderade jag på 58 men efter diverse resonemang så tror jag 48 har störst chans att funka med mina brännare, kanske det blir 2x48 cm >:D.

Skall kolla outnet.se, tack för tipset, finns ngn i Kävlinge som säljer, där kan man hämta och slippa frakt vilket blir en det på järnprytlar....

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag