CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betongpool 2008-2009  (läst 218960 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Racing

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #280 skrivet: juli 22, 2010, 16:11:42:42 »
Jo, det är nog inget ovanligt att bygghastigheten går ner efter man fyllt vatten i poolen, upplevde samma sak själv. Det har varit folk i poolen varenda dag sedan jag fyllde på, och visst är det gött när man hör att barnen kiknar av skratt då de leker i poolen. Inte gör det saken sämre att sedan jag fyllde på har det i princip varit kalasväder  <sol> varenda dag(måste vara bästa sommaren i mannaminne). Och så går man ju bara där och njuter av bilden.

Där du nu har grus, blir det kakel där också?

PS. Jag är en jäkel på att simma, måste bero på min spolformade kropp >rulla< >rulla<
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Poolgiganten

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #281 skrivet: juli 22, 2010, 23:43:23:23 »
Nej där blir det trätrall nån gång i sensommar :)
Det är precis så som du säger Johnny! När poolen är full med barn då är den som vackrast. Det var så perfekt igår när Evas bror med familj kom på besök. Dom har två barn en som precis har lärt sig simma och en liten på 3 år. Han som kan simma höll sig mestadels på de olika trappstegen och den lilla på den avsats där det är 20cm vatten. Precis enligt vår planering att när det kommer mindre barn kan den där lägre vattennivån på avsatsen komma mycket väl till användning. Det var en go känsla när alla nyttjade poolen så som det är tänkt 8) Våra barn var också i och även brosan. Jag satt bara och mös med kaffekoppen och sa till Eva -titta där, precis så som vi har planerat.....
Det är som Fia sagt nånstans att det är en vardagslyx det här med pool och så här långt får man hålla med.
Jag har heller inga problem med att lägga tid på att underhålla något som jag är intresserad av så det här med att testa vatten och hålla allt i trim kommer inte att vålla några problem för oss. För det är ju det man hör hela tiden hur mycket jobb det är att ha pool.

har förövrigt balanserat poolens kemi ikväll så jag låter pumpen gå i natt för att göra ett fullt vattentest i morgon. Få se vad det kan ge ;)
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad DaJo

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #282 skrivet: juli 23, 2010, 00:13:15:15 »
hmmm...den här jäkla tråden har fått mig sugen att bygga ny pool, och då gjuten med mosaik... :D ;)

Grattis till ett kanonfint bygge Henry Porter, riktigt riktigt läckert :)  O0

:)

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #283 skrivet: juli 23, 2010, 06:57:24:24 »
Tack så hemskt mycket Danne :)
Ja det är ett skit det där med att läsa andras trådar man får hela tiden en massa uppslag som man tänker att man vill förverkliga själv. Det är lite samma sak som när våra älsklingar har varit hemma hos någon på lunch,middag,fest eller whatever! Då skall det ändras om och allt skall göras annorlunda 8) Finns ingen hejd på inspirationen just då, men låter man bara det värsta lägga sig så blir det som vanligt igen relativt snabbt. Man kan alltid locka med IKEA o då kommer man ju billigt undan. Sen så är IKEA ett bra förspel också, har jag hört <help>
« Senast ändrad: juli 23, 2010, 07:01:44:44 av Henry Porter »
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #284 skrivet: juli 24, 2010, 11:42:05:05 »
Hej Henry Porter!
Nu när du fyllt poolen får du väl börja tänka på driften?

Hur löser du problemet med avdunstning/avkylning?

Kan du fixa någon form av solfolie till din fina friformspool? <hmm>

Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #285 skrivet: juli 24, 2010, 12:42:01:01 »
Tjenare Dacke!

Jag köpte en solfolie från Tyskland 1470:- fram till dörr O0 som vi klippte till och sydde.
Den känns tålig och stabil vilket är bra för det är lite bök att få upp den utan upprullningsanordning.
Upprullningen kommer jag att bygga av ett syrafaströr. Har en lite tanke på att sätta dit en motor på den axel som skall vara så lång att den går igenom muren i det högra hörnet av poolen, så att det möjliggör dubbellagring, röret är ganska så rejält ;)
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #286 skrivet: juli 24, 2010, 15:43:14:14 »
Har mätt vattnet idag sedan jag justerat en del värden för ett par dar sen.
Fritt klor 3,5
Bundet klor 0
PH 7,4 la i höjare idag skall försöka få upp värdet 0,1-0,2 enheter till
Alkanitet 70
Calcium 60 något lågt, men jag är inte säker på att jag behöver höja med tanke på att jag har epoxy i fogarna och granitkeramik!??
CYA 50 har precis justerat och det är visst inte helt tillförlitligt att mäta innan det gått en tre fyra dar.
salt 3900
temp 26,5 utan något tillskott från VP.

Fortfarande ingen tryckökning över filtret och fortfarande kristallklart vatten :) Känner mig ödmjuk inför det eftersom jag inte har någon erfarenhet av poolkemi så det är bara att hoppas det fortsätter på den här vägen.
Jag mäter PH och fritt klor dagligen för att få till inställningarna på saltgeneratorn och hur klorhalten reagerar på den nya CYA nivån.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Linkan222

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #287 skrivet: juli 25, 2010, 00:07:08:08 »
Här råder business as usual ser jag. Ingen rast, ingen ro för en stackars poolbyggare.  ;)

Måste börja med att fråga om du har putsat muren som vi diskuterade i min byggtråd för ett tag sedan? Och isf hur gjorde du?

Andra frågan är om det blir något badat för dig också?
Har kommit på mig själv med att inte riktigt ha ro ännu att använda poolen några längre stunder. Ofta kommer man på något när man ligger i vattnet som måste kollas eller göras. Men det är ju trevligt att andra badar så man äntligen får lite sällskap vid arbetsplatsen  :)

Är nyfiken på hur du löser din upprullare till solfolien. Men jag antar att även den blir top of line.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #288 skrivet: juli 25, 2010, 08:15:28:28 »
Linkan min vän du har alldeles för höga förväntningar på mig, jag får så dåligt samvete 8) Om jag har putsat muren redan!!... WTF jag har ju precis beställt hem sanden, den har ju bara fått ligga till sig 2,5 vecka på uppfarten än så länge ::) Den är som ett bra vin inbillar jag mig, blir bara bättre med tiden! Men jag kommer att göra så som du föreslog med mjukfog i golvvinkeln.
Jag har egentligen inte gjort något alls sedan vi fyllde poolen. Men iom det tråkiga vädret idag så hoppas jag få format upp för bänkskivan över kylen så jag kan gjuta den imorgon. Kylen vill jag gärna ha på plats så fort som möjligt för grilla det gör vi dagligen <antman>  När den är på plats så kan jag putsa det yttre lagret på köket(A-putsen har jag redan slagit dit) så jag kan få kopplat elen och skruva dit alla dosor och strömgivare.
När jag väl sätter igång med muren kommer det att gå undan(som vanligt :-\). Men jag säger som Robban i sälskapsresan! " vi kan väl ta det lite lugnt, vi har ju semester"

Upprullaren kommer jag ta tag i så snart jag kan beställa röret. Men det måste skarvas för jag kan bara få tag på rör i 6m längd så det blir att tiga ihop två bitar. Annars är det inga konstigheter. Röret kommer att löpa mellan den stödmur som du ser på förra bilden och ned till andra sidan där jag kommer att fästa det med en konsol med riktigt lagerhus. Jag är tvungen att ha lite diameter på röret iom längden. Jag hoppas slippa något mittstöd på det. 140X3mm hade jag tänkt mig. Dyrt! Ja visst, men det håller poolens livslängd och dessutom har jag inte sett någon upprullning för 7,5m bredd när jag slötittat på nätet efter en upprullare.

Nu skall jag ut och gå så man inte intar den rundare formen Dacke ;)     
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #289 skrivet: juli 25, 2010, 08:22:12:12 »
Andra frågan är om det blir något badat för dig också?

Har badat varje dag förutom igår faktiskt även om vädret varit lite halvtaskigt sedan vi startade upp. Idag ser lite mörkt ut, men vill barnen bada så tar jag nog ett dopp jag med. Kanske tom ska starta VP´n. Var ute och tittade på tempen och den låg på 25 modiga just nu. 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag