VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betongpool 2008-2009  (läst 218969 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mofajenko

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #110 skrivet: maj 13, 2009, 20:44:56:56 »
Hej Mats,

Är det vad jag tror..... att du gjöt ditt poolrum runt ståndarröret för dräneringen? Om så är fallet så tycker jag att det var en sjuhel...es bra idé. Det skulle man gjort själv också.
Sista bilden visar verkligen vilken trevlig trapp det blev. Hur ligger du till med bygget för tillfället?

/Fredde

Poolgiganten

Utloggad mirakeles

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #111 skrivet: maj 13, 2009, 22:20:04:04 »
Hej Mats!
Har du redan börjat fylla poolen, sista bilden avslöjar dig  ;)
MVH Micke

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #112 skrivet: maj 14, 2009, 21:13:31:31 »
Hejsan Fredde o Micke!

Jag är i full gång med diverse arbeten. Fick hem 25m grov björkved som har legat och blängt på mej på uppfarten. Väldigt olägligt med tanke på allt poolarbete som jag behöver göra. Men min kontakt i vedsvängen kunde inte hålla på det längre, så det var bara att starta sågen. Har även lyckats att bli  getingstungen utan jag har märkt det. Tyckte väl att det surrade jordgetingar vid en sida av poolen. Hela foten och smalbenet har svullnat upp upptäckte jag när jag skulle äta. Fram med mms:en tog 10 droppar av mirakelmedlet och räknar med att svullnaden är borta imorgon. mms är klordioxid, smakar fruktansvärt men gör susen 8) Googla mineral miracle solution ni som är intresserade av alternativ medicin.

Har gjort klart med alla poolinköp och beräkna att få hem grejerna i början på Juni. Är tvungen att hämta dem i hamnen i Göteborg pga hutlösa fraktpriser, men det kan det vara värt. Så nu får vi äntligen svaret på om det går att köra med patronfilter eller ej ;) Dyrt som f-n blev det så jag får verkligen hoppas att fördelarna överväger priset. När man kör med svg så är det en fördela att slippa backspola till favör av en jämnare kemi. Tanken är som sagt att inte behöva rengöra filtret mer än vid poolstängning.
Köpte även en whisperflo pump och den nya zodiac klorinatorn och en poolrobot.

Har velat fram och åter om jag skall förlägga den slangen i jorden som du tipsade om att ha i poolrummet Fredrik. Vi kanske  gjuter poolområdet istället för trätrall och då vill man verkligen lita på det man lägger i backen. Vad tror du Fredrik?

Tänkte jag skulle putsa upp maksinrumsväggarna i dag men min mursand var så dåligt skiktad att det nästan på var omöjligt. Sen så hade jag ingen filt till brädan samt att det började regna precis efter jag slagit på ena sidan. Inte många rätt idag inte.
 
Blocken i det understa skiftet förankrat i sulan med två kamjärn/block  och sedan svetsad samman med det första armeringslagret. Så det skall hålla emot jordtryck. Alla slangar o kablar är dragna in i rummet förutom slangen till duschen och slangarna till vp och vattentillförseln från huset. 

Jag och min underbara Eva som alltid kommer i första hand Micke ;D Har börjat enas om gränserna till muren som skall omgärda poolen. Ett lättare arbete än beräknat. Hur som så skall jag gjuta taket på poolrummet så jag kan välja alternativet att gjuta poolområdet om vi väljer att göra så.

En liten detalj Fredrik och andra för den delen. Jag kommer att montera in en fuktstyrd paxfläkt i poolrummet. Tror det kan vara en väl värd investering för att hålla grejerna fräscha där nere. Den drar ju bara några watt, så om den står på 24-7 spelar mindre roll. Kanske kan vara något att tänka på.

Vi hörs
//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad mirakeles

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #113 skrivet: maj 14, 2009, 21:55:44:44 »
Hej Mats!
kör med en fuktstyrd istället  ;)
MVH Micke

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #114 skrivet: maj 14, 2009, 22:10:31:31 »
Tjenare mannen!!
Hur är läget med poolforumets skönaste snubbe :) Jag måste erkänna att jag med barnslig förtjusning läser alla dina inlägg. Gillar din humor skarpt. Men nu är det så här min vän att jag skrev att jag skulle montera en fuktstyrd fläkt ;D. Jag får erkänna efter har läst igenom mitt senaste inlägg att man kunde önska lite mer tydlighet. Men en fuktstyrd blir det i vilket fall.

Se nu till att posta ett inlägg i din eminenta tråd!!!
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #115 skrivet: maj 15, 2009, 14:04:08:08 »
Hej Mats,

Är det vad jag tror..... att du gjöt ditt poolrum runt ståndarröret för dräneringen? Om så är fallet så tycker jag att det var en sjuhel...es bra idé. Det skulle man gjort själv också.
Sista bilden visar verkligen vilken trevlig trapp det blev. Hur ligger du till med bygget för tillfället?

/Fredde


Ursäkta Fredrik! Jag glömde svara på din fråga.
Ståndarrröret i poolrummet är nergjutet med tät botten. Och det är en samlingsbrunn för spillvattnet från kök,dusch och golvbrunn i poolrummet. Därifrån pumpas det till dagvattnet(se bild).
 
Jag har sådana förutsättningar att det inte finns någon anledning att dränera. Grundvatten nivån vid höga nivåer ligger 1m under schaktad botten. Jag ringde och kollade upp nivån på grundvattnet innan jag bestämde mig för att inte dränera. Med regnet i vinter så har det aldrig samlats något vatten i gropen. Så det är helt självdränerat. Har heller aldrig haft problem med fukt i källaren vilket är ett bra tecken.

//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad mirakeles

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #116 skrivet: maj 16, 2009, 05:54:38:38 »
Hej Mats!
ber om ursäkt, skrev det efter en liten firmafest som inte var fuktstyrd ! :D  utan " joddlaroljan"  så såg jag det  O0
Skall skärpa mig i veckan angående tråden. ;)
ha det bra
MVH Micke

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #117 skrivet: juni 04, 2009, 20:25:19:19 »
Hej Mats.
Hur går det med bygget länge sen nåt nytt?
Semester redan ;D.
Väntar ju (med spänning) på hur slutresultatet blir
när man nu följt ditt fina bygge under vintern.

Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #118 skrivet: juni 04, 2009, 21:13:56:56 »
Howdy Roland! Hur har du det :)
Jag är just i färd med att köra syd Sverige runt för att få tag i keramik till poolen. Var på ett ställe igår där man kan handla glasmosaik till ett hyfsat pris. Lånade hem ett par ark med tre olika färger, men blev lite tveksam till kvalitén då ett par mosaikbitar sprack när vi lyfte på kartorna. Visserligen är väl glasmosaik ömtåligt när de inte är fixerade med fix o fog, men det lämnade ändå lite misstänksamhet mot kvalitén. Färgen var inte heller hundra. Men nu har jag fått tag i en skitsnygg platta från Höganäs som jag hoppas är fryssäker. Får reda på detta imorgon. Är den det så kommer jag lätt att montera denna, vilken är grymt snyggt ljus, ljus blå till färgen(mot det vita hållet), rektangulär och skrovlig i texturen. 

Status i övrigt är att mina pooldetaljer kommer nästa vecka vilka åker direkt ner i det färdiga poolrummet som bara står och väntar. Sen så fort jag vet hur jag skall ytbeklä poolen, så är det nästa steg i processen. Undertiden så håller jag på att gjuta skalbocken som utgör grunden för vår leca mur som kommer att omgärda poolen. Skall även gjuta grunden till kök och och dusch som redan är formade :) Jag köpte mig en cement blandare! Skönt, nu kan man pula på bäst man vill. Det kommer att bli en del gjutande framöver. Vi har bestämt pooldäck, det blir gjutet med keramiska inlägg.
Ja det är väl rätt så mycket som det är.

Bada på nu och ha det sköönt 8)

 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #119 skrivet: juni 04, 2009, 22:46:41:41 »
Ja jisses! Får ta tillbaka det om semester, du har verkligen inte drabbats av ngn l-mask ;D.
Ja fram till i måndags så var det ju lovande, bad hela em. Fint när man
kommer hem fr jobbet att bara rulla bort överdrag kolla temp 28,5 inga tveksamheter plums i <sol>.
Nu inte lika roligt visserligen 25 i vattnet men 7 grader ute inget kul nu skulle man ha det där taket.
Har kollat lite på Classic Noline A tycker jag ser rätt så elegant ut. Vi får se väntar på svar
ifrån Brillix.
Roland O0
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag