CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betongpool 2008-2009  (läst 218490 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2008, 21:47:21:21 »
Ursäkta Pea!
Ja nu blir det lite klarare. När du säger det, klart att man skall ha ett inlopp till och placera ut de längre mot kanterna i trappan. Har lagt in det i skissen nu Tack!!! Jag läser som jag har huvet under armen >:(
Vilken typ av lampor o styrka har jag inte funderat alls över. Jag skall skicka över skissen till Poolstore och se vad de rekommenderar.

Tack Carlos! det är precis en sådant inlopp jag tänkte på. Jag tror tanken var din iof, läste nån tråd där jag tror du skrev om denna ventil :) Men skall definitivt gjuta in en sådan.

Tack för länkarna Fredde! Jag blandade ihop dig med Maffe när jag pratade om sulan tror jag. Din pool är grym! Blir resultatet nånstans i närheten av ditt så är jag mycket mycket nöjd.
Jag har visat Nisses hemsida för min fru innan vi bestämde oss för att bygga själva. Bara för att inte få höra i efterhand att
-så mycket jobb sa du aldrig att det var!!  Jag tycker hans alla bilder verkligen visar med eftertryck hur mycket jobb det är.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Poolgiganten

Utloggad Jarlen

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #11 skrivet: augusti 07, 2008, 16:55:29:29 »
Hej Mats

Har du gjort någon analys av hu vattengenomströmningen kommer att bli med den placeringen av breddavloppen och returerna?  Här kommer några synpunkter. För det första så kommer det bli ytterst besvärande att ha en retur placerad i trappan. Det lär inte bli speciellt behagligt att sitta där och mysa med en hård stråle i ryggen. Varför behöver du två breddavlopp? Och borde du inte placera breddavloppet vid maskinrummet. Möjligtvis då en schimmel på var sida om hörnet,så blir både skötseln, cirkulationen och installationen mycket enklare. I mitt tycke så borde du placera returerna på väggen i nedre delen av din ritning, för att erhålla bästa möjliga cirkulation på vattnet i poolen. Du kommer på så vis kunna styra en retur så att du håller rent på och runt trappan. Det finns risk för att det annars kommer att samlas skräp där.

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: augusti 07, 2008, 17:00:05:05 av Jarlen »

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #12 skrivet: augusti 08, 2008, 13:58:18:18 »
Hej Jarlen!

Det som jag har utgått i från när jag har placerat in o utlopp är hur vinden blåser normalt och försökt utnyttja den naturliga ström som vinden ger.
Att jag har valt två breddavlopp är helt enkelt för att eliminera underdimensionering av cirkulationen i poolen.
Har tänkt att även dimensionera upp både filter och pump. Visst det kostar en del extra slantar men sådant vill jag inte snåla på. Om två breddavlopp av någon anledning skulle motverkar varandra med den placeringen jag har valt så måste jag tänka om.

Det du påpekar om att ha en stråle från inloppen i ryggen när man sitter i trapppan är något som jag åter igen inte har tänkt på. Helt klart är detta nåt som jag måste ta hänsyn till  och ändra.
Jarlen jag skall titta över ditt förslag. Schimmel är det vad jag kallar för dammsugarventil  på ritningen?




40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Fia

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #13 skrivet: augusti 08, 2008, 17:39:11:11 »
Schimmel har Jarlen skrivit men jag undrar om han inte menar skimmer, det är det samma som breddavlopp, men jag kan ha fel.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jarlen

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #14 skrivet: augusti 08, 2008, 21:20:24:24 »
Hej igen Mats

Jag tror inte att du ska räkna så mycket med några vindar. Sträckan i en pool är allt för kort för att vindkraften ska kunna ha någon avgörande inverkan på vattenmassans rörelse. I en pool eftersträvar man att få en cirkulerande rörelse i hela poolen. Hörn och trappor kan oftast ställa till det för att få bästa vattenomsättning. Eftersom du har ett ytterhörn i din pool så skulle det kunna vara en fördel att ha ett breddavlopp på var sida om hörnet så att det inte samlas massa ytskräp i den delen som innehåller trappan. Med den placeringen du har gjort på dem ser jag ingen fördel av dubbla breddavlopp. Ursäkta min felstavning. Man kan undra varför vi har så många Amerikanska uttryck när det finns svenska, som simbassäng, breddqavlopp och duk. Du kan ju försöka bygga en liten modell av din bassäng och köra igenom färgat vatten, så kan du se hur strömmarna går. Ett annat tips är att du vänder dig till tekniska högskolan hydrologiska fakultet och hör dig för om dom möjligtvis kan göra en datasimulering av strömmarna i din blivande pool. Det är ju inte så kul  om du upptäcker att det inte fungerar som du tänkt dig, när poolen väl är klar.

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: augusti 08, 2008, 21:47:43:43 av Jarlen »

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #15 skrivet: augusti 08, 2008, 21:51:33:33 »
Hej Jarlen!

Om man placerar breddavloppen på var sida om ytterhörnet. kan jag ha inloppen på höger långsida och ett på nedre långsidan närmre trappan för vinkling mot trappan?
Min ursprungliga placering av bottenavloppet är en iaktagelse jag har gjort i pooler jag badat i, där jag sett att de ofta bruka vara placerade i anslutning till breddavloppen. Känns som man vill ha bottenavloppet i den "stora" delen, så kanske utanför det ena breddavloppet.
En bra ide det där med högskolan, ska ringa dom på måndag och höra efter.

I övrigt är jag är färdig med ritningen över armering av platta och vägg, 17000:- får jag ihop det till och då skall jag bocka alla järnen själv ;) Jag kan snart ha en ganska bra uppskattning vad gjutningen av poolen kommer att kosta exl.grävning. Blir intressant och se hur mycket dyrare än förväntat det kommer att bli. För dyrare blir det, det blir alla projekt enligt erfarenhet.

Tack för hjälpen Jarlen :) Uppskattat
//Mats 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Jarlen

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #16 skrivet: augusti 08, 2008, 21:58:24:24 »
Väl bekommen det är bara kul att kunna hjälpa till  O0

Mvh Jarlen

Utloggad Jarlen

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #17 skrivet: augusti 08, 2008, 22:15:04:04 »
Hej igen Mats Jag ska försöka besvara din fråga också.

Jag tror inte att det är så god ide att sätta returerna på skilda väggar, Det finns stor risk att dom motverkar varandra. Om jag vore du så skulle jag placera breddavloppet (breddavloppen) vid maskinrummet. Då blir dom lättåtkomliga och det blir en kort väg till pumpen. Returerna skulle jag placera där du ritat in breddavloppen. Då blir munstyckena lätta att ställa in så att du får cirkulation i hela poolen, även mot trappan. Bottenavloppet har jag inga synpunkter på, men du kan ju placera det närmare maskinrummet.

Mvh Jarlen

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #18 skrivet: augusti 09, 2008, 12:23:45:45 »
Om jag vore du så skulle jag placera breddavloppet (breddavloppen) vid maskinrummet. Då blir dom lättåtkomliga och det blir en kort väg till pumpen.

Jarlen min poolvän :)
Jag vet att nån hade synpunkter på Nisses maskinrum och att han skulle ha byggt det bredare för att bygga in breddavloppen. Jag tog mig friheten att kopiera en bild från Nisses hemsida(Nisse om detta skulle vara något problem så tar jag bort den direkt).
Eftersom man rensar silen uppifrån så skulle fördelen med att bygga in dom gentemot att placera dom på utsidan av maskinrummet vara något kortare rördragning. Vad det drar med sig är något bökigare gjutning av tak på maskinrummet samt att de tar lite plats. Eller har jag missat något?

Jag kommmer att följa ditt råd och skicka skissen med din placering av in o utlopp för poolstore att titta på. Jag tänker köpa ingjutningsdetaljerna därifrån så dom kan ta en titt samtidigt. Ska också försöka att få högskolan att simulera strömmarna i poolen med den placeringen.

mvh Mats 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #19 skrivet: augusti 09, 2008, 12:40:48:48 »
Jag var ute och tog ett par bilder på huset och poolens placering.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag