Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ny och besatt  (läst 12461 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Ny och besatt
« Svar #10 skrivet: december 28, 2011, 11:35:32:32 »
Polyeten i pooler kan jag inte men generellt sett är polyeten segt och tåligt. Tror inte att det spricker så lätt men kanske kan ytan bli matt och "trög" så att smuts lätt fastnar. Kanske svår att hålla ren. Bara en fundering ...

Poolgiganten

Utloggad Tate

SV: Ny och besatt
« Svar #11 skrivet: december 28, 2011, 14:44:46:46 »
Ah, det är en linerpool, så ytan blir nog inga problem.

Har nu fått en offert på 3 gånger 6 meter, invändig hörntrappa, powerline 60 poolvärmepump,  pooltak briljant med förlängningsskena och mosaik quadra blå lont protect liner, osv. Summan landar på 150 000. Sedan tillkommer grävning och montering. Får offert på det i morgon och har planerat en stilfull svimning åt vänster.

Sälja huset och bara ha pool? Kan bo i en hörna under pooltaket kanske?

Utloggad aromata

SV: Ny och besatt
« Svar #12 skrivet: december 28, 2011, 14:53:59:59 »
Isolering så brukar man ju säga att ca. 20-25% av värmen går neråt, 5-10% åt sidorna och resten uppåt så en rejäl täckning eller tak är att föredra framför isolering, men bäst är förstås kombinationen av både och...

Mvh,
Anders

20-25% neråt kan nog inte stämma. Dels är vattnet som kallast längst ner och dels är väggarnas yta oftast större än bottenytan. Jag tror att nästan all värme förloras uppåt, framför allt genom avdunstning.

Utloggad Trollmann

SV: Ny och besatt
« Svar #13 skrivet: december 28, 2011, 16:27:04:04 »
20-25% neråt kan nog inte stämma. Dels är vattnet som kallast längst ner och dels är väggarnas yta oftast större än bottenytan. Jag tror att nästan all värme förloras uppåt, framför allt genom avdunstning.
Har du tak eller täckning blir det minimalt med avdunstning du har då viss isolering. Tror att den kalla jorden gör stor skillnad när man skall dra  igång poolen i april när skillnaden mellan jord och vatten är som störst. Sen beror det väl på om man har stålstomme med liner, eller trästomme med liner. Trä isolerar väl lite bättre än 1mm stål.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Ny och besatt
« Svar #14 skrivet: december 28, 2011, 20:00:16:16 »
20-25% neråt kan nog inte stämma. Dels är vattnet som kallast längst ner och dels är väggarnas yta oftast större än bottenytan. Jag tror att nästan all värme förloras uppåt, framför allt genom avdunstning.

Det var värdena jag fick fram på beräkningar med poolmatta direkt på stenmjölsbädd utan isolering. Sen beror det ju förstås på hur mycket cirkulation man kör och vilken temperatur man håller. 20-25% är nog "extrem siffror" men jag skruvar hellre upp och slänger ut lite frigolit under poolen. Frigoliten kostar inte mycket och gör man det inte direkt är det kört sen... :o
Vid gjuten platta skulle jag också isolera under...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad LUS

SV: Ny och besatt
« Svar #15 skrivet: december 28, 2011, 20:28:58:58 »
  Köp inte för liten pool, storleken har betydelse. Var noga med att det är helt plant annars kan det hända att sidorna "buktar"! Strunta i pooltäckning odyl, satsa på ett riktigt pooltak. Blir billigare i längden tror jag. Jag har en ovalpool på 10 x 5 och 1.50 djup,, det är en del att gräva och kostnaden ökar med... Hade aldrig haft råd med att leja bort jobbet så det fick bli Afrikametoden: Spade & kärra. Ca 65-70 ton material har vi skyfflat i hålet, makadam ca 15 cm, stenmjöl 5 cm. Bara stenmjölet var 6 st rågade biltransportkärror! Sen mätte jag fel så det fick bli 5 cm frigolit i botten. Gick åt ca 70 Lecastenar till sidostöd och 2 (två) pallar cement. Till cementen hade jag faktiskt en Tombola! Vi har bokstavligt talat slitit ut 3 skottkärror bla annat. Kostnaden vet jag inte riktigt men ett hum har jag nog: Pool och Klasik C ca 125 000:-, grävning hål 5000:- cement ca 10 000:-, Leca ca 4000:-, makadam 3000:-, skottkärror inkl div mtrl 3000:- vilket ger ca 150 000:- för själva poolbygget. Uppvärmning sker genom sol som värmer övriga huset med så där får poolen "följa" med! Sen tillkommer utemiljön typ trall etc, men det skulle jag ändå gjort, det kostade ca 50 000:-. Under 200 000:- bygger man ingen pool på 10 x 5, jag har gjort allt arbete själv ihop med familjen med allt från jag själv till 6 pers! Vi började i början på Maj och avbröt slutet September, minst 4 timmar/ dag! Nu återstår att skruva färdigt trädäcket så jag kan fästa skenorna till taket, är jobbigt att lyfta upp det UR poolen... har du minst 600 timmar över så är det bara att börja! Med facit i hand så hade jag inte funderat på en pool! Men vill man ha en så får man göra vissa uppoffringar, men att jobba heltid samtidigt är rätt tungt... Det arbetet vi gjort själva hade lätt gått på 250 000:- med trädäcket, då hade det inte blivit någon pool! Lycka till! :D :D :D
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad MathiasS

SV: Ny och besatt
« Svar #16 skrivet: december 28, 2011, 20:57:35:35 »
Jag vet inte om det ska klassas som envist eller galet att handgräva. Det går ju förstås, men hur tänker man egentligen när man INTE hyr en minigrävare?  <hmm> Det är ju både kul och inte speciellt dyrt att hyra grävare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad LUS

SV: Ny och besatt
« Svar #17 skrivet: december 28, 2011, 21:29:40:40 »
  Hålet grävde en traktor, lite trångt att komma åt med en minigrävare! Provade detta men gick lika fort att skyffla för hand. Svårt att skyffla torr betong med grävare med..
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad Erica

SV: Ny och besatt
« Svar #18 skrivet: december 28, 2011, 22:58:59:59 »
20-25% neråt kan nog inte stämma. Dels är vattnet som kallast längst ner och dels är väggarnas yta oftast större än bottenytan. Jag tror att nästan all värme förloras uppåt, framför allt genom avdunstning.

Att vattnet är kallare nedtill saknar betydelse om du har cirkulation i poolen - vattnet blir omblandat och får samma temperatur ganska rätt över. På en oövertäckt pool så har nog eventuell isolering liten inverkan, eftersom massor med energi förloras vid ytan, främst genom avdunstning. En övertäckt pool blir något HELT annat och här när man har tagit bort den största värmeförlusten så lär man märka en god skillnad mellan isolerad och oisolerad. Hur mycket som leds bort genom marken kommer att bero mycket på vad det är för slags mark. För en pool inomhus är isolering ett måste. Man kör ju året runt och inte börjar det läcka ut mindre värme från en viss yta av ett hus bara för att det är vatten och inte luft på insidan. Att isolera poolen blir lika viktigt som att isolera huset och grunden. I verkligheten ligger ju dessutom pooltemperatur en bra bit över normal rumstemperatur.

Vår pools ena sida är så att säga fri i luft. Vatten på insidan och en vägg på utsidan. Utan en god isolering så skulle vi verkligen elda för kråkorna. Nu behövs det nästan ingen värme alls när rummet är varmt nog. Just när man badar tappar man förstås energi men även om vi använder vår pool mycket flitigt så är det ju långt mera tid som den är stängd än vad den är öppen totalt sett.

Utloggad Erica

SV: Ny och besatt
« Svar #19 skrivet: december 28, 2011, 23:09:37:37 »
Citera
Under 200 000:- bygger man ingen pool på 10 x 5,

Jo visst går det ! Långt under den summan - känner själv en som byggt 4 x 9 m under 40 000:-. Men då givetvis utan pooltak, stort pooldäck och liknande, bara en "basic" pool för att bada i. De kom över en sats (ovanmarkspool) för cirka 20 000:-, resten var installation, ingrepp i trädgård m.m. Problemet är väl ofta att när man gör ett så stort projekt som en pool hemma så tenderar man att bli lite fartblind och lägger till saker som visst gör poolen så mycket finare men som också kostar. Typ byter överdrag mot pooltak, bygger stora fina däck, fixar upp närmiljön o.s.v. Har man en tight budget bör man nog vara väldigt försiktig med detta och bestämma från första början vad som är max kostnad, göra en noggrann kalkyl och sedan inte låta sig ryckas med i någon plötslig uppgraderingsiver. Möjligheten att förbättra saker runt poolen finns ju kvar även efter den första byggfasen.

Det som är problemet är pookstorleken. Här kan man inte enkelt lägga till en bit i efterhand. Så mitt råd skulle nog vara att om budgeten är tight så skippa till en början sådan som pooltak, autodoseringssystem, jetstream m.m. men bygg poolen till den storlek ni anser att ni så småningom nog ändå vill ha. Allt det andra går att eftermontera när man kanske har fått lite bättre råd.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag