CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ny och besatt  (läst 12460 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tate

Ny och besatt
« skrivet: december 27, 2011, 01:20:25:25 »
Hej!
Har tillbringat julen med att läsa alla byggtrådar och vandra runt bland poolföretagens hemsidor, och har till och med lyckats klämma in ett besök av en poolförsäljare här hemma. Efter att ha sett era bilder dregglar jag så mycket att jag snart kan fylla en egen pool!

Planen är att kunna bada till sommaren i något som kan vara en 3 gånger 6 meter stor pool från Folkpool. Mest för att jag inte hittar så många andra försäljare här i Blekingetrakten, och jag är totalt osugen på att bygga själv efter sju år av husrenovering. Det känns ju extra smidigt om det är företaget själv som står för montering, ifall något problem skulle uppstå så kan de inte gärna skylla på felmontering.

Så, mina frågor till er experter är förstås de vanliga, vilket pool ska jag välja och hur billigt kan jag få det ;-)

Eller kanske mer exakt, känns en pool i vår tänkta storlek alldeles för liten? Större skulle nämligen se lite lätt bisarr ut på vår tomt tror jag, och att bara gå upp ett snäpp till 3,5 gånger 7 skulle ändå innebära att storleken på det önskade pooltaket skulle öka till det som passar en 4 gånger 8. En romersk trappa skulle få poolen att kännas större, men då uppstår samma problem med pooltaket. Finns det någon lösning på det?

Någon som känner till andra företag i närheten som gör hela jobbet fram till badklart (förutom att ta på mig baddräkten, det kan jag själv)? Helst hade jag velat ha en thermopool, men jag antar att slutsumman blir lite väl hög då. Killen från Folkpool ville bygga i trä, vilket jag är skeptiskt till med tanke på vår blöta lerjord. Hellre polytetenvarianten, men han hävdade att då måste man gjuta en platta, vilket jag fått för mig att man inte behöver till Classicvarianten. Isolering tyckte han också var onödigt, vilket jag också upplevde som lite märkligt. Vår plan är ju att bada så många månader om året som det bara är möjligt! <antman>

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Ny och besatt
« Svar #1 skrivet: december 27, 2011, 12:00:32:32 »
Hej och välkommen hit !  Jag kan inte säga något om byggare i er trakt, men vad det gäller storleken på pool så blir den ju alltid en kompromiss hur man än gör om man inte bygger monsterstort. Jag har hittills aldrig hört någon som i efterhand tyckt att de byggt för stor pool... Men mycket beror på hur man vill använda sin pool. Handlar det mest om avsvalkning och barnbad så räcker säkert 6x3 m. Vill man motionssimma är det kanske mera tveksamt. Vi har en inomhuspool, 8x4 m och använder den till allt möjligt, motionssimning, barnbad (ofta, eftersom vi har stor familj), allmän badnjutning, barnens tester av modellbåtar, fester m.m.  8x4 m fungerar att motionssimma i men en längd på 6 m låter lite lite i det sammanhanget. Men med en jet-stream så kan man ju klara den biten också.

Det där med isolering är omdiskuterat men jag skulle definitivt isolera om jag byggde en pool som din. Kostnaden är ganska måttlig och energin lär ju inte bli billigare precis. Nu kan man inte jämföra en inomhuspool och en utomhusvariant, men vi isolerade vår pool väldigt bra när vi byggde den och den drar nu väldigt lite värme. Men en förutsättning är förstås att man täcker över den ordentligt när man inte badar, annars blir det så stora energiförluster att isolering eller inte på sidorna skulle vara av underordnad betydelse.

Utloggad lear76

SV: Ny och besatt
« Svar #2 skrivet: december 27, 2011, 12:30:27:27 »
Hej, vad roligt att höra att det finns nån som sitter i precis samma båt som en själv :)

Jag satt också och kollade igenom alla byggtrådar igår kväll här på Poolforum.

Vi har beställt en Folkpool 4,5x9 med leverans i april. För oss kändes Folkpool som ett tryggt och bra alternativ med återförsäljare nära till hands. Visst fanns det billigare alternativ, men det är ju en långtidsinvestering som dessutom höjer värdet på fastigheten.

Vi tog ingen isolering till vår pool.
« Senast ändrad: december 27, 2011, 12:41:36:36 av lear76 »
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad aromata

SV: Ny och besatt
« Svar #3 skrivet: december 27, 2011, 12:33:34:34 »
Vi har en 8 meters pool och, i ärlighetens namn, den är för liten för motionssim. Det blir mest benspark i kortsidan och sedan några få armtag. Jag tror att man får komma upp i 12 meter eller så för att man ska kunna simma riktigt. Är 6 meter den längden som passar in bäst tror jag inte att du behöver bli ångerfull.

Isolering eller ej, den eviga diskussionen. Det faktum att diskussionen är evig signalerar att det inte finns något tvärsäkert svar. Vi har ingen isolering och har lika varmt i vattnet som alla andra, utan tillskottsvärme. De som isolerar är nöjda men de vet ju inte hur det hade varit utan isolering. Kanske ingen skillnad - jag tror faktiskt inte det. Skillnad kan vara om du har inomhuspool och värmer året runt.

Den mesta värmen försvinner uppåt, med avdunstningen i första hand, så oavsett om du har pool inne eller ute är det viktigt att täcka ytan bra.

Utloggad Tate

SV: Ny och besatt
« Svar #4 skrivet: december 27, 2011, 14:25:21:21 »
Tack Erica! Ja, motionssim inser jag att den är för liten för i alla fall. Om det inte är vändningarna man gärna vill träna, förstås...Så bad, lek och avsvalkning är väl tanken. Sex meter på längden känns helt okej, men tre meter på bredden känns lite som om man kan hoppa över den ;-)

Vi skulle ju kunna klämma in en fyra gånger åtta, men då skulle det mer bli att vi hade ett hus med pool, istället för en trädgård med pool i. Med lilla modellen behöver vi varken flytta gungställning, buskar eller spaljéer, vilken känns som en trevlig fördel. I alla fall just nu när man står inför jobbet.

Kul att ni redan har beställt lear76! Vilken rejäl pool ni får, bygger ni själva eller ska ni låta folkpool göra jobbet? Är det med trästommen?

Aromata vad har ni för pool och täckning? Vi tänkte oss ett pooltal Briljant från Folkpool, men jag har inte alls kollat upp isoleringsegenskaperna.

Nu ringde grävaren precis och ska komma och kika imorgon, så vi kan få en offert på grävjobbet. Känns spännande när det händer något!

Utloggad aromata

SV: Ny och besatt
« Svar #5 skrivet: december 27, 2011, 16:39:10:10 »
Vi har en murad pool som vi täcker med en solfolie som flyter på vattenytan. En nackdel med detta är att blad, frön och annat blåser ner och hamnar på folien. Har provat med tunna aluminiumstänger tvärs över och med en genomskinlig presenning över. Det fungerar utmärkt, inget skräp i poolen och samma energibesparing som med solfolie (vad jag kan bedöma) men min tekniska lösning var inte optimal. Dessutom var den vindkänslig - problem som går att lösa så småningom när jag får tid över.

Utloggad lear76

SV: Ny och besatt
« Svar #6 skrivet: december 27, 2011, 20:24:30:30 »
Jo, det blir med trästomme. Tänkte nog försöka mig på att göra en stor del själv. Fick "byggmappen" från Folkpool där jag tyckte det mesta var väl dokumenterat. Men det kan ju hända att man kommer på andra tankar när det närmar sig...
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad cat digger

SV: Ny och besatt
« Svar #7 skrivet: december 27, 2011, 21:35:51:51 »
hej å välkomen hit.
 jag håller just på å bygger en 6x4 gjuten pool som iof som ska bli en inomhuspool till slut. ( har armerat idag kanon väder å bygga i)  jag har isolerat med 20 cm. men om jag skulle ha en pool ute skulle jag nog ändå lägga 10 cm runt om å singla nästan ända upp. som erica skrev blir de inte billigare med åren å värma upp poolen. i de stora hela blir de inte många extra kronor.
de blir ju inte sämre iaf. om de inte kyller under ifrån skulle man ju inte behöva ha 30cm eller mer i nybyggda hus.
 lycka till i dit val av pool O0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Ny och besatt
« Svar #8 skrivet: december 28, 2011, 10:51:39:39 »
Hej,
välkommen!

Som ägare av en 5,4x3,5 meters åtta så kan jag ju säga att motionssimning fungerar ypperligt med en "swimtrainer" (=bälte med gummband). Vi har en liten bakgård och kunde inte få en större pool men det är nog precis som de säger ovan att en större ångrar man inte...

Kostnaderna far iväg rätt rejält med större dock. Vi klarar oss med minsta Zabra taket där nästa storlek är ca. 15.000 mer, samma gäller värmepump, vi har den minsta Brilix och nästa är några tusenlappar till. Bortforsling av massor ökar också rejält vid större pool så man får ju väga för och emot...
Vi brukar bada två vuxna och två 7 åringar och det känns inte "trångt" men visst hämmar det vissa vildare vattenlekar att ha en mindre pool.

Isolering så brukar man ju säga att ca. 20-25% av värmen går neråt, 5-10% åt sidorna och resten uppåt så en rejäl täckning eller tak är att föredra framför isolering, men bäst är förstås kombinationen av både och...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Tate

SV: Ny och besatt
« Svar #9 skrivet: december 28, 2011, 11:15:04:04 »
Nu lutar det åt folkpools termoplast, dvs deras polyetenpool. Dubbla väggar med luftspalt ska i alla fall enligt dem själva vara isolerade. Så kanske borde man lägga någon isolering i botten? Helst någon som inte suger vatten, antar jag. Lägger man då det som golv precis innan mattan?

Inatt vaknade jag dock med ett ryck och tänkte "men hur sjuttsingens lagar man plast om det spricker?!". Trä vet jag hur man renoverar, men inte plast. Hur länge har egentligen polyeten använts i pooler?

Utloggad aromata

SV: Ny och besatt
« Svar #10 skrivet: december 28, 2011, 11:35:32:32 »
Polyeten i pooler kan jag inte men generellt sett är polyeten segt och tåligt. Tror inte att det spricker så lätt men kanske kan ytan bli matt och "trög" så att smuts lätt fastnar. Kanske svår att hålla ren. Bara en fundering ...

Utloggad Tate

SV: Ny och besatt
« Svar #11 skrivet: december 28, 2011, 14:44:46:46 »
Ah, det är en linerpool, så ytan blir nog inga problem.

Har nu fått en offert på 3 gånger 6 meter, invändig hörntrappa, powerline 60 poolvärmepump,  pooltak briljant med förlängningsskena och mosaik quadra blå lont protect liner, osv. Summan landar på 150 000. Sedan tillkommer grävning och montering. Får offert på det i morgon och har planerat en stilfull svimning åt vänster.

Sälja huset och bara ha pool? Kan bo i en hörna under pooltaket kanske?

Utloggad aromata

SV: Ny och besatt
« Svar #12 skrivet: december 28, 2011, 14:53:59:59 »
Isolering så brukar man ju säga att ca. 20-25% av värmen går neråt, 5-10% åt sidorna och resten uppåt så en rejäl täckning eller tak är att föredra framför isolering, men bäst är förstås kombinationen av både och...

Mvh,
Anders

20-25% neråt kan nog inte stämma. Dels är vattnet som kallast längst ner och dels är väggarnas yta oftast större än bottenytan. Jag tror att nästan all värme förloras uppåt, framför allt genom avdunstning.

Utloggad Trollmann

SV: Ny och besatt
« Svar #13 skrivet: december 28, 2011, 16:27:04:04 »
20-25% neråt kan nog inte stämma. Dels är vattnet som kallast längst ner och dels är väggarnas yta oftast större än bottenytan. Jag tror att nästan all värme förloras uppåt, framför allt genom avdunstning.
Har du tak eller täckning blir det minimalt med avdunstning du har då viss isolering. Tror att den kalla jorden gör stor skillnad när man skall dra  igång poolen i april när skillnaden mellan jord och vatten är som störst. Sen beror det väl på om man har stålstomme med liner, eller trästomme med liner. Trä isolerar väl lite bättre än 1mm stål.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Ny och besatt
« Svar #14 skrivet: december 28, 2011, 20:00:16:16 »
20-25% neråt kan nog inte stämma. Dels är vattnet som kallast längst ner och dels är väggarnas yta oftast större än bottenytan. Jag tror att nästan all värme förloras uppåt, framför allt genom avdunstning.

Det var värdena jag fick fram på beräkningar med poolmatta direkt på stenmjölsbädd utan isolering. Sen beror det ju förstås på hur mycket cirkulation man kör och vilken temperatur man håller. 20-25% är nog "extrem siffror" men jag skruvar hellre upp och slänger ut lite frigolit under poolen. Frigoliten kostar inte mycket och gör man det inte direkt är det kört sen... :o
Vid gjuten platta skulle jag också isolera under...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad LUS

SV: Ny och besatt
« Svar #15 skrivet: december 28, 2011, 20:28:58:58 »
  Köp inte för liten pool, storleken har betydelse. Var noga med att det är helt plant annars kan det hända att sidorna "buktar"! Strunta i pooltäckning odyl, satsa på ett riktigt pooltak. Blir billigare i längden tror jag. Jag har en ovalpool på 10 x 5 och 1.50 djup,, det är en del att gräva och kostnaden ökar med... Hade aldrig haft råd med att leja bort jobbet så det fick bli Afrikametoden: Spade & kärra. Ca 65-70 ton material har vi skyfflat i hålet, makadam ca 15 cm, stenmjöl 5 cm. Bara stenmjölet var 6 st rågade biltransportkärror! Sen mätte jag fel så det fick bli 5 cm frigolit i botten. Gick åt ca 70 Lecastenar till sidostöd och 2 (två) pallar cement. Till cementen hade jag faktiskt en Tombola! Vi har bokstavligt talat slitit ut 3 skottkärror bla annat. Kostnaden vet jag inte riktigt men ett hum har jag nog: Pool och Klasik C ca 125 000:-, grävning hål 5000:- cement ca 10 000:-, Leca ca 4000:-, makadam 3000:-, skottkärror inkl div mtrl 3000:- vilket ger ca 150 000:- för själva poolbygget. Uppvärmning sker genom sol som värmer övriga huset med så där får poolen "följa" med! Sen tillkommer utemiljön typ trall etc, men det skulle jag ändå gjort, det kostade ca 50 000:-. Under 200 000:- bygger man ingen pool på 10 x 5, jag har gjort allt arbete själv ihop med familjen med allt från jag själv till 6 pers! Vi började i början på Maj och avbröt slutet September, minst 4 timmar/ dag! Nu återstår att skruva färdigt trädäcket så jag kan fästa skenorna till taket, är jobbigt att lyfta upp det UR poolen... har du minst 600 timmar över så är det bara att börja! Med facit i hand så hade jag inte funderat på en pool! Men vill man ha en så får man göra vissa uppoffringar, men att jobba heltid samtidigt är rätt tungt... Det arbetet vi gjort själva hade lätt gått på 250 000:- med trädäcket, då hade det inte blivit någon pool! Lycka till! :D :D :D
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad MathiasS

SV: Ny och besatt
« Svar #16 skrivet: december 28, 2011, 20:57:35:35 »
Jag vet inte om det ska klassas som envist eller galet att handgräva. Det går ju förstås, men hur tänker man egentligen när man INTE hyr en minigrävare?  <hmm> Det är ju både kul och inte speciellt dyrt att hyra grävare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad LUS

SV: Ny och besatt
« Svar #17 skrivet: december 28, 2011, 21:29:40:40 »
  Hålet grävde en traktor, lite trångt att komma åt med en minigrävare! Provade detta men gick lika fort att skyffla för hand. Svårt att skyffla torr betong med grävare med..
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad Erica

SV: Ny och besatt
« Svar #18 skrivet: december 28, 2011, 22:58:59:59 »
20-25% neråt kan nog inte stämma. Dels är vattnet som kallast längst ner och dels är väggarnas yta oftast större än bottenytan. Jag tror att nästan all värme förloras uppåt, framför allt genom avdunstning.

Att vattnet är kallare nedtill saknar betydelse om du har cirkulation i poolen - vattnet blir omblandat och får samma temperatur ganska rätt över. På en oövertäckt pool så har nog eventuell isolering liten inverkan, eftersom massor med energi förloras vid ytan, främst genom avdunstning. En övertäckt pool blir något HELT annat och här när man har tagit bort den största värmeförlusten så lär man märka en god skillnad mellan isolerad och oisolerad. Hur mycket som leds bort genom marken kommer att bero mycket på vad det är för slags mark. För en pool inomhus är isolering ett måste. Man kör ju året runt och inte börjar det läcka ut mindre värme från en viss yta av ett hus bara för att det är vatten och inte luft på insidan. Att isolera poolen blir lika viktigt som att isolera huset och grunden. I verkligheten ligger ju dessutom pooltemperatur en bra bit över normal rumstemperatur.

Vår pools ena sida är så att säga fri i luft. Vatten på insidan och en vägg på utsidan. Utan en god isolering så skulle vi verkligen elda för kråkorna. Nu behövs det nästan ingen värme alls när rummet är varmt nog. Just när man badar tappar man förstås energi men även om vi använder vår pool mycket flitigt så är det ju långt mera tid som den är stängd än vad den är öppen totalt sett.

Utloggad Erica

SV: Ny och besatt
« Svar #19 skrivet: december 28, 2011, 23:09:37:37 »
Citera
Under 200 000:- bygger man ingen pool på 10 x 5,

Jo visst går det ! Långt under den summan - känner själv en som byggt 4 x 9 m under 40 000:-. Men då givetvis utan pooltak, stort pooldäck och liknande, bara en "basic" pool för att bada i. De kom över en sats (ovanmarkspool) för cirka 20 000:-, resten var installation, ingrepp i trädgård m.m. Problemet är väl ofta att när man gör ett så stort projekt som en pool hemma så tenderar man att bli lite fartblind och lägger till saker som visst gör poolen så mycket finare men som också kostar. Typ byter överdrag mot pooltak, bygger stora fina däck, fixar upp närmiljön o.s.v. Har man en tight budget bör man nog vara väldigt försiktig med detta och bestämma från första början vad som är max kostnad, göra en noggrann kalkyl och sedan inte låta sig ryckas med i någon plötslig uppgraderingsiver. Möjligheten att förbättra saker runt poolen finns ju kvar även efter den första byggfasen.

Det som är problemet är pookstorleken. Här kan man inte enkelt lägga till en bit i efterhand. Så mitt råd skulle nog vara att om budgeten är tight så skippa till en början sådan som pooltak, autodoseringssystem, jetstream m.m. men bygg poolen till den storlek ni anser att ni så småningom nog ändå vill ha. Allt det andra går att eftermontera när man kanske har fått lite bättre råd.

Utloggad Tate

SV: Ny och besatt
« Svar #20 skrivet: december 29, 2011, 10:36:09:09 »
Storleken ja. Vi ska ut och mäta och fundera i regnet i dag (skapare en autentisk poolkänsla tänkte jag). Kan vi kanske klämma in en 3,5 gånger 7 istället, med trappa på utsidan? eller ja, det kan vi, men kan vi klämma in taket som ju plötsligt blir nästan nio gånger fem utvändigt?

Känns som om totaltkostnaden inte blir mycket större. Samma pump, utvändig trappa lika stor som invändigt, lika mycket stenläggning ändå eftersom poolen ska placeras mellan två uteplatser och det liksom ska fyllas upp med sten mellan dem. Grävning och dränering kan ju inte bli jättemycket mer, låtsas jag.

Hur mycket låter egentligen värmepump och filterpump? Och var ska man göra av dem? Funderade ett tag på att bygga in ett litet utrymme under altantrappan, men det är ju mindre charmigt om allt låter och vibrerar. Gräva ner delar av det? Såg att båda folkpool och poolkungen hade färdiga lådor för löjliga summor, kan man inte bygga något av trä, täta lite och tjoffa ner? Snyggare än plastlådorna tänker jag. Var har ni allt?

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Ny och besatt
« Svar #21 skrivet: december 29, 2011, 11:48:04:04 »
Storleken ja. Vi ska ut och mäta och fundera i regnet i dag (skapare en autentisk poolkänsla tänkte jag). Kan vi kanske klämma in en 3,5 gånger 7 istället, med trappa på utsidan? eller ja, det kan vi, men kan vi klämma in taket som ju plötsligt blir nästan nio gånger fem utvändigt?

Varför inte göra en pool som är 4*7m? Om du då vill ha en pooltrappa i stil med roman end så kan du fortfarande täcka hela poolen med taken som är gjorda för 4*8m. Det fungerar iaf med Ideal Covers 4*8m tak. Bör likaså fungera med briljanten som jag läste ni redan kikat på.

Jag jobbar personligen som poolmontör och det jag hör ifrån kunderna är att det dom brukar ångra att dom inte skaffade är först och främst en trappa. Många väljer att korta ner poolens storlek om utrymmet är snålt just för att trappan blir en naturlig relaxavdelning i poolen. Likaså är den uppskattad av äldre och av barnen.
Dom andra sakerna som folk brukar ångra är att dom valt enfärgad liner istället för en mönstrad (detta är ju dock helt en fråga om tycke och smak) och att dom inte köpte med en luftvärmepump i poolpaketet. Desto mer man handlar, desto mer utrymme av förhandling på priset finns det ju också.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Ny och besatt
« Svar #22 skrivet: december 29, 2011, 11:51:19:19 »
Glömde även nämna att ni bör överväga att skaffa förlängingsskenor till ett eventuellt tak. Dessa bygger ju ut takets räls med ca 3m så glöm inte att planera in utrymme även bakom poolen.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Ny och besatt
« Svar #23 skrivet: december 29, 2011, 12:51:23:23 »
Hur mycket låter egentligen värmepump och filterpump? Och var ska man göra av dem? Funderade ett tag på att bygga in ett litet utrymme under altantrappan, men det är ju mindre charmigt om allt låter och vibrerar. Gräva ner delar av det? Såg att båda folkpool och poolkungen hade färdiga lådor för löjliga summor, kan man inte bygga något av trä, täta lite och tjoffa ner? Snyggare än plastlådorna tänker jag. Var har ni allt?

Pumparna låter inte så farligt. VP:n låter ju mest som "blåsljud" och tänk också på att den blåser kallt!
Jag har mina nedgrävda i ett murat litet rum och cirkulationspumpen hörs knappt alls. VP:n står i bortre ändan på altanen och visst hör man den när den är igång men det är den ju oftast inte när man badar på dagarna. Man kan ju stänga av VP under tiden man badar om man tycker den låter för mycket.
Kom ihåg att fråga ev. grannar om du ställer grejer nära tomtgränsen. Här på Ekerö gäller 4,5 meter från grannen tomt för "fasta installationer".

Vad det gäller att isolorera och hålla varmt för att slippa koppla ur och tömma så kan jag säga att det känns onödigt "lyxigt". Det tar mig under en timme att koppla ur och tömma vattnet och ungefär lika länge på våren sen att koppla ihop allt.
Det är förstås klart att man sliter mer på kopplingar/tätningar när man skruvar upp dem men de lär nog klara många år ännu...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad lear76

SV: Ny och besatt
« Svar #24 skrivet: december 29, 2011, 13:06:31:31 »
Varför inte göra en pool som är 4*7m? Om du då vill ha en pooltrappa i stil med roman end så kan du fortfarande täcka hela poolen med taken som är gjorda för 4*8m. Det fungerar iaf med Ideal Covers 4*8m tak. Bör likaså fungera med briljanten som jag läste ni redan kikat på.

Jag jobbar personligen som poolmontör och det jag hör ifrån kunderna är att det dom brukar ångra att dom inte skaffade är först och främst en trappa. Många väljer att korta ner poolens storlek om utrymmet är snålt just för att trappan blir en naturlig relaxavdelning i poolen. Likaså är den uppskattad av äldre och av barnen.
Dom andra sakerna som folk brukar ångra är att dom valt enfärgad liner istället för en mönstrad (detta är ju dock helt en fråga om tycke och smak) och att dom inte köpte med en luftvärmepump i poolpaketet. Desto mer man handlar, desto mer utrymme av förhandling på priset finns det ju också.

Ditt inlägg fick mig att börja fundera lite. Vi har beställt en 4,5x9 meters pool med 5x10 meters Briljant pooltak och 3 meters skenor. Tänkte alltid att en trappa inte skulle passa när man valde pooltak utan valde istället en "vanlig" stege. Dessutom läste jag just att man kan få rostproblem med stegar när man kör med saltvatten. Borde jag tänka om??
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad Tate

SV: Ny och besatt
« Svar #25 skrivet: december 29, 2011, 13:23:03:03 »
Varför inte göra en pool som är 4*7m? Om du då vill ha en pooltrappa i stil med roman end så kan du fortfarande täcka hela poolen med taken som är gjorda för 4*8m. Det fungerar iaf med Ideal Covers 4*8m tak. Bör likaså fungera med briljanten som jag läste ni redan kikat på.



Termoplasten verkar inte finnas i den storleken. I alla fall inte i prislistan. Å andra sidan står det att man kan bygga hur man vill med den. Ska kolla upp det!

Trappa ska vi helt klart ha någon form av, roman end-varianten känns rymligast. Barnen kommer ju inte bottna i poolen och kommer säkert vilja sitta och plaska.

Hur kommer det sig att folk brukar ångra mönstrad liner? Jag trodde den var bättre just för att man inte ser skavanker och smuts? Lite tåligare också.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Ny och besatt
« Svar #26 skrivet: december 29, 2011, 14:57:08:08 »
Ditt inlägg fick mig att börja fundera lite. Vi har beställt en 4,5x9 meters pool med 5x10 meters Briljant pooltak och 3 meters skenor. Tänkte alltid att en trappa inte skulle passa när man valde pooltak utan valde istället en "vanlig" stege. Dessutom läste jag just att man kan få rostproblem med stegar när man kör med saltvatten. Borde jag tänka om??


Om du borde tänka om? Ptja, det är ju upp till dig och din plånbok att avgöra det :)
Men en 4*7 med roman end trappa ryms under ett 4*8 tak med ca 15cm spelrum, iaf när det gäller Ideal Cover.
Jag såg att Briljant är specad som 10cm kortare så det borde i teorin bli på det berömda håret att det passar.
Fråga din återförsäljare om dom sålt något 4*8 briljant och om dom kan ge dig ett telefonnummer till någon kund som du kan åka och mäta exakt på. Det är mitt råd iaf.
Sen angående rostfritt och saltvatten. Min personliga rekommendation är inte blanda dessa även om det är syrafast.
Vissa påstår att det fungerar, andra säger att det inte gör det så jag skulle inte chansa.
Dock ska det sägas att en lejdare spenderar merparten i uppfällt läge så den har endast sporadisk kontakt med vattnet och får torka mellan baden.

Termoplasten verkar inte finnas i den storleken. I alla fall inte i prislistan. Å andra sidan står det att man kan bygga hur man vill med den. Ska kolla upp det!
Trappa ska vi helt klart ha någon form av, roman end-varianten känns rymligast. Barnen kommer ju inte bottna i poolen och kommer säkert vilja sitta och plaska.
Hur kommer det sig att folk brukar ångra mönstrad liner? Jag trodde den var bättre just för att man inte ser skavanker och smuts? Lite tåligare också.

Det vore konstigt om dom inte kunde leverera en 4*7 i thermoplast. Ring till din återförsäljare och fråga.
Angående att folk ångrar att dom inte valde mönstrad liner är ju bara estetiska skäl. Den ser finare ut (i mina ögon) och som du säger, den döljer ev. skavanker bättre och smutsranden blir inte lika tydlig.

Utloggad LUS

SV: Ny och besatt
« Svar #27 skrivet: december 29, 2011, 16:53:40:40 »
Om man räknar vad bara poolen kostar så kostar min pool: Poolpaket + 5000:-! man kan dock inte bara ha en pool med gräs runtomkring, hela poolen blir ju snart fylld med "skit"! Man måste i ärlighetens namn räkna med alla kostnader för att få det som man vill eller hur? "Problemet" är ju att man inte kan ta det sista sen osv... Allt hänger ihop minst sagt! Räkna budgeten "ärligt", det blir lättare att överblicka vad som behövs då.
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad Tate

SV: Ny och besatt
« Svar #28 skrivet: december 29, 2011, 19:47:54:54 »
Jag tror vi landar på 260 000 med pool, tak, värmepump, grävning, dränering, montering och återfyllnad. Stenen lägger jag själv, men det stora problemet är ju att marken egentligen behöver ett år på sig att sätta sig. Och jag vill ha på pooltaket direkt, annars måste jag ju köpa ett annat skydd. Funderar på att gjuta plintar och sätta någon tryckimpregnerad regel att fästa skenan till taket på, och så lägga sten runt. Hur sjutton gör alla andra? Ingen som sätter på taket direkt?

Utloggad Erica

SV: Ny och besatt
« Svar #29 skrivet: december 29, 2011, 21:26:19:19 »

Trappa ska vi helt klart ha någon form av, roman end-varianten känns rymligast. Barnen kommer ju inte bottna i poolen och kommer säkert vilja sitta och plaska.


Problemet med barn som inte bottnar skall man nog inte överdriva. Visst, vi hade gärna haft en trappa också, men inte till priset av mindre pool att simma i. I vårt fall skulle en minskning under 8 m nog göra det svårt att motionssimma. Barnen bottnar i och för sig inte någonstans i vår pool, inte de minsta, men har man pool så lär sig barnen snabbt att simma och problemet är därför av ganska kortvarigt slag. Har man möjlighet att göra en trappa som inte inskränker för mycket på poolutrymmet så blir det ju någonting annat. Vi har bara poolstege i vår pool, men när vi först planerade för en pool tänkte vi bygga den utomhus och då fanns en trappa med i planerna. Men då talade vi om en betydligt större pool på cirka 12 x 6 m, något som var omöjligt när vi skiftade till inomhuspool.

Utloggad Tate

SV: Ny och besatt
« Svar #30 skrivet: december 29, 2011, 22:33:06:06 »
Men sitta och plaska är ju kul! Det vill jag också göra!

Simningen löser sig nog. Båda kan flyta och dyka och ta sig fram i vattnet, och den äldste simmar ryggsim och något hundsimsliknande. Men det är ju skönt att bara sitta ner i vattnet och ta det lugnt också, både för den som gör det, och för den som övervakar det hela med en kaffekopp eller ett glas vin i handen ;-)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag