CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Isolera pumplåda  (läst 3390 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikmar

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Täby/Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Isolera pumplåda
« skrivet: juli 26, 2008, 09:34:44:44 »
Vi tänkte göra en "låda" runt pumpen, elcentral osv.  Det är tänkt som skydd och att det blir snyggare då den ligger på kortändan av altanen.
Är det någon som har isolerat sin låda och isåfall med vad?

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolera pumplåda
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2008, 10:47:54:54 »
Hej,

Min låda kallas pumphuset i familjen, dvs den är lite större. Byggde den med "pinnar och vadd" dvs vanliga reglar 45x95 och därför avpassad isolering.
Tanken var att isoleringeng skulle dämpa ljudet på sommarsäsongen och göra det enkelt att hålla frostfritt på vintern.
Pumphuset blev vid drift en bastu --> pumpen ger en hel del värme. Jag har nu gjort stora ventiler för att få cirkulation på luften vilket
innebär att ljudet smiter ut, och kylan in på vintern...

Isolera med måtta och eftertanke blir mitt råd, och gör inte lådan för liten och om du isolerar tänk på att pumpen troligen kommer att ge ett par hundra
watt värme --> det blir lätt bastu om det är ett litet utrymme.

Lycka till !!

/Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag