CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Förvaring av flytande klor natriumhypoklorit och syra  (läst 2838 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad salle40

Förvaring av flytande klor natriumhypoklorit och syra
« skrivet: juni 28, 2019, 21:34:51:51 »
Har köpt automatisk dosering av klor och syra till poolen och installerade idag allting i tvättstugan i källare vid bergvärmepannan där det var enklast att göra anborrning på rör.
När jag går nu en timme  ner efteråt så luktar det ganska mycket klor i tvättstugan trots att det finns ventilation? Börjar undra om det var rätt beslut att ha doseringsutrustning i tvättstugan.
nu står jag inför två val, att göra hål rakt ut genom vägen för pumpslangar och lägga dunkar utanför under altan där det finns plats och behålla anborrningar och utrustning inomhus på samma ställe eller att flytta allting ut och montera under altan, lite riskabelt då man behöver nog ta in elektronik varje hööst inomhus.
tyvärr saknar jag idag riktigt pumphus och pumpen och sandfilter står under altan i en grävd hål och det finns ingen mer plats för dunkar.
Var förvarar ni era kemikalier? luktar det?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Förvaring av flytande klor natriumhypoklorit och syra
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2019, 21:56:16:16 »
Hur har du gjort med dunkarna och slangen? Jag har borrat ett hål i locket som är en halv millimeter mindre än slangens diameter => det blir iprincip tätt och luktfritt. Du ska förstås också vara väldigt noga med att ha invallningskärl för dunkarna så att du inte riskerar klorgas i huset.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad salle40

SV: Förvaring av flytande klor natriumhypoklorit och syra
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2019, 22:07:34:34 »
hur har du gjort med undertrycket i dunkarna? sluter man helt tät så kommer ingen luft in i dunkarna när nivån går ner?
Röret som går ner i dunken genom locket är inte helt tät. Ska köpa imorgon två baljor som dunkarna kommer att stå i och se om jag hittar nån packnng till röret.
« Senast ändrad: juni 28, 2019, 22:27:23:23 av salle40 »

Utloggad MathiasS

SV: Förvaring av flytande klor natriumhypoklorit och syra
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2019, 23:13:45:45 »
Ibland har jag gjort hål under avluftningslocket på dunken men det verkar funka lika bra utan att man gör det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Förvaring av flytande klor natriumhypoklorit och syra
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2019, 00:27:48:48 »
Vi har inte invallningskärl utan i stället klor och syra helt separerade, i olika utrymmen och med en brandklassad dörr emellan. Invallningskärl av plast ger ju inget skydd mot blandning av kemikalierna vid en brand om de står sida vid sida om varandra. Det är ju just om de blandas som det blir farligt, var för sig är det mindre risk. Sedan köper vi numera endast 10%-ig saltsyra. En gång i början råkade vi köpa koncentrerad, men den var hemsk att hantera, rök kraftigt och röken var så irriterande att man fick ha andningsskydd när man hällde ner den i förrådskärlet. Den sorten köper vi aldrig mer.

Nej någon märkbar klorlukt har jag inte känt av, även om rummet där kloret står inte är något man besöker så ofta - ett typiskt maskinutrymme med bl.a. varmvattenberedare, vattenpump (ej poolens) m.m. Duken med syra står däremot i poolmaskinrummet. Kloret brukar få stå i sin originaldunk, medans för syran har vi ett lite kraftigare kärl. Syra fyller vi sällan -typ vartannat år eller så. Utrymmet i maskinrummet har en nödränna vid ev. läckage (vatten eller syre), det får då rinna ut ochlanda utomhus. Tanken är att ta hand om de stora vattenmängderna om det skulle bli störtläckage på något i maskinrummet, men rännan är ju bra om det skulle läcka syra någon gång (aldrig hänt hittills), då kan man spola rent och sanera inne.

Utloggad salle40

SV: Förvaring av flytande klor natriumhypoklorit och syra
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2019, 09:58:39:39 »
Har tänkt lite igenom och beslutat mig att borra hål ut genom yttervägen och förvara en av dunkarna under trallen, har lite svårt att bestämma mig vilken dunk det blir som ska flyttas ut och vilken stannar inomhus.  Vilken kemikalie är mindre farlig vid läckage som man kan ha inomhus i tvättstuga nära golvbrunn som ni kan rekomendera?

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Förvaring av flytande klor natriumhypoklorit och syra
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2019, 12:01:34:34 »
Jag har mina dunkar i invallningskärl i garaget. Slangen går i genom ett dunklock med något större hål än vad slangen är. Känner ingen lukt alls. Ifall det hade luktat var min plan att sätta en "plexi vägg" runt dunkarna och ha en badrumsfläkt som hela tiden suger ut lite luft, och därmed eventuell lukt.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Förvaring av flytande klor natriumhypoklorit och syra
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2019, 11:45:21:21 »
Jag har mina stora förvaringskärl varsitt rostfritt invallningskärl inomhus och har ej heller någon lukt, tidigare tråd om detta:

https://www.poolforum.se/forum/index.php?PHPSESSID=j9dmsv2bruvsgtihkf51hkstl2&topic=11296.msg103969#msg103969

Jag fyller på en gång på våren sen behöver jag inte röra kemikalierna nåt mer under säsongen vilket var målet.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag