Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolen blev för lång  (läst 1523 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Halle

  • Gäst
Halle
Poolen blev för lång
« skrivet: november 09, 2020, 09:16:25:25 »
Hej
Jag håller på och bygger en pool 4x7m med fabriksvetsad liner persian gray.
Har monterat och gjutit poolblocken och innermåttet på poolen blev 4x7,02m alltså 2cm för lång  <dontkn>.
Kommer jag få problem när linern ska monteras?
Linern är gjord för snäpp-in-list. Kan man sträcka ut den i överkant? 

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolen blev för lång
« Svar #1 skrivet: november 09, 2020, 09:51:17:17 »
Ju varmare det är ute desto mer töjbar blir linern.
Jag har aldrig varit med på en installation av snapin så jag vet inte hur flexiebel den är, men nog kan jag tycka att 2 cm ligger inom felmarginalen som borde vara möjlig att få till på ett bra sätt.
Det var någon här i forumet som byggde sin egen "dominator" för att tvinga in linern snyggt i hörnen, kanske du kan hitta beskrivningen på den om du söker?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolen blev för lång
« Svar #2 skrivet: november 09, 2020, 15:51:27:27 »
MathiasS

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg117935#msg117935
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg117936#msg117936

/Admin: Fixade så länkarna kom till exakt rätt inlägg, svårt att hitta annars i den gigantiska tråden.  O0
« Senast ändrad: november 10, 2020, 10:16:59:59 av Rickard »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolen blev för lång
« Svar #3 skrivet: november 09, 2020, 19:04:59:59 »
Som Rickard skriver bör det inte spela så stor roll men du kommer att märka det om du inte får ut hörnen ju varmare desto lättare.

När jag hänger upp en fabrikssvetsad liner så börjar jag i hörnen (brukar vara märkta) med att hänga dem där med ca 10-15 cm ut på varje sida och låser den med en bit låslist sen kan den få gärna häng där en solig dag och bli varm. Därefter börjar jag på mitten av sidorna och hänger upp den växelvis mot hörnen när sedan hela linern hänger där så låser jag den med låslisten. Sen är det bara att börja fylla på vatten jag fyller med varmt och kallt vatten så att jag får ca 30-35 grader på det sen är det bara att gå ner i vattnet och börja och jobba sig ut från mitten av botten mot hörnen och sidorna. När botten är slät och fin och de nedre hörnen är i hörnen det är viktigt för att få en bra botten så är det bara att fylla upp till underkant lampan om har en och montera ram och tätningar skär ut för lampan innanför ramen själv använder jag en skalpell och montera den sedan inloppen underkant dit med tätningar och sist breddavloppet.
Lycka till 

Utloggad MathiasS

SV: Poolen blev för lång
« Svar #4 skrivet: november 09, 2020, 22:54:13:13 »
Du behöver sträcka linern 0,3% för att få den på plats. Det är ingenting.

Gör som beskrivet ovan, hitta hörnorna och fixera dessa, mätt upp var mitten på långsidorna och kortsidorna ska vara och fixera dessa, därefter är det bara att hänga upp allt. Du kommer märka att du kan sträcka linern avservärt mycket mer än 2cm på en långsida.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolen blev för lång
« Svar #5 skrivet: november 10, 2020, 10:27:03:03 »
MathiasS

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg117935#msg117935
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg117936#msg117936

/Admin: Fixade så länkarna kom till exakt rätt inlägg, svårt att hitta annars i den gigantiska tråden.  O0

Hoppsan! Brukar vara noga att testa att det blir rätt, sorry för det.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolen blev för lång
« Svar #6 skrivet: november 10, 2020, 10:35:26:26 »
Du var nog på rätt sida, men sedan beror det på om man har senaste eller första inlägg längst upp på sidan.
Jag sorterar t.ex. så att seanste inlägget kommer längst upp på sidan, och då blir "sidan" 70 av 70 så att säga sidan 1 för mig.
OM man klickar på rubriken för ett specifikt inlägg så kan man länka till exakta inlägget.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Poolen blev för lång
« Svar #7 skrivet: november 13, 2020, 00:30:48:48 »
Att få rätt mått på en pool kan vara väldigt viktigt. Jag vet ett verkligt fall där man byggde en kommunal simhall för många år sedan.  25 m bassäng, kaklad. Men man hade mätt fel. Poolen var 25 m lång utan kaklet, sedan byggde ju kaklet 1 cm på varje sida så poolen blev 24,98 m. Detta gjorde att poolen inte blev godkänd som tävlingsbassäng vid större simtävlingar ! Och det blev väl också bidragande orsak till att simhallen senare revs och man byggde en ny...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag