Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag

Författare Ämne: Pump börjar låta högt och annorlunda  (läst 880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Koolpool

Pump börjar låta högt och annorlunda
« skrivet: juni 03, 2024, 15:46:46:46 »
Hej!

Poolnybörjare här.

Vi har nyss flyttat in i ett hus och då fått oss en markpool. Uppstart har gått bra och pumpen varit igång 24/7 sedan start två veckor sedan med rätt vattennivå i poolen. Pumpen har låtit lite tidigare men när jag steg upp idag märkte jag direkt att det lät betydligt högre och annorlunda.

Cirkulationspumpen är en Hayward och kopplat till sandfilter av samma.

Trycket är som vanligt och legat på samma sedan start. Jag stängde av cirkulationspumpen några timmar då jag reagerade på ljudet. Backspolade och körde i gång igen senare, då gick den tystare i ungefär en timme sen började den låta liknande igen, men inte lika ”skrikigt” som tidigare. Har kollat filter i pumpen och inlopp osv så inget som blockerar där i alla fall.

Video 1 är hur det lät tidigare och video 2 hur det lät en timme efter att ha startat upp den igen. Verkar även som att de högre ljuden kommer i perioder.

Video 1:
Video 2: https://youtube.com/shorts/UXK5sFZ3wqo?feature=share

Någon som har någon aning om vad det kan vara och om man bör låta pumpen gå?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Pump börjar låta högt och annorlunda
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2024, 00:56:09:09 »
Låter som ett lagerfel och i så fall bör man inte köra vidare, risken är att den totalhavererar. Lagren kan man vid behov oftast byta själv - vi har gjort det på vår Pahlenspumps. Det hörs lite ljud som låter sm om pumphjulet skrapar ot något, antngen kan det vara godset om lagret har gått sönder ordentligt, ellerkan det ju vara något främmande föremål som sugits in.

I och för sig kan också något skräp ha kommit n och satt sig i pumpen. Vi hade en gång en incident när vål annars tysta pump började skrika som en plågad katt. Efter demontering hittade vi felet: en liten,liten glasbit hade sugits in och lyckats kila sig fast mellan axeln och tätningen. När glaset gned mot metallen blev det någon slags fioleffekt. Efter att glasbiten plockats bort blev pumpen tyst igen. Dock hade tydligen tätningen skadats, den började smådroppa så en tid senare fick vi byta tätning på den.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag