Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: G&J R20 poolvärmepump trasig!  (läst 2312 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plums

G&J R20 poolvärmepump trasig!
« skrivet: juli 02, 2020, 18:00:58:58 »
Efter 5 år har den stannat. Säkringen löser ut. Sätter man på säkringen startar den upp, fläkten går igång men efter ett tag går säkringen igen. Osäker på om kompressorn går igång.. detta upptäcktes såklart precis när bilen var lastad och vi skulle till landet. Inget vatten läcker..

Gissningsvis är det kompressorn eller kondensatorn. Tänkte chansa på att det är kondensatorn, men vet nån vad det är för nån man ska ha till den pumpen? Kan inte kolla som sagt då jag inte är hemma. Pumpen är från 2015.


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: G&J R20 poolvärmepump trasig!
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2020, 11:15:32:32 »
Manualen finns på deras hemsida under utgångna produkter. I elschemat finns det motorkondensator över både kompressorn och fläktmotorn. Tyvärr anges inget värde så man får öppna och läsa värdet eller ringa G&J och fråga. Jag tror inte att chansen är så stor att det är kondensatorn efter 5 år.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Plums

SV: G&J R20 poolvärmepump trasig!
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2020, 17:33:07:07 »
Manualen finns på deras hemsida under utgångna produkter. I elschemat finns det motorkondensator över både kompressorn och fläktmotorn. Tyvärr anges inget värde så man får öppna och läsa värdet eller ringa G&J och fråga. Jag tror inte att chansen är så stor att det är kondensatorn efter 5 år.

Vad är din gissning att det är?

Utloggad TommyC

SV: G&J R20 poolvärmepump trasig!
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2020, 09:44:42:42 »
Det finns flera dokument som beskriver felsökning hos G&J här. https://www.gullbergjansson.se/support/manualer-filmer-och-ritningar/

Gå igenom beskrivningen av startsekvens vilket bör ge ledtråd till vad som är fel. Därefter finns det flera dokument att gå vidare med beroende på vad som pekas ut t ex kompressorn går inte.

Där nämns en 3.15AT säkring. Det är viktigt att det är säkring typ Trög där. Står det bara 3.15A på säkringen så är den snabb och klarar inte startströmmen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Plums

SV: G&J R20 poolvärmepump trasig!
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2020, 08:10:46:46 »
Tack! Jag ska kolla så fort jag kommer hem.

Utloggad Plums

SV: G&J R20 poolvärmepump trasig!
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2020, 15:48:28:28 »
Nu har jag öppnat upp den och kollat. Kompressorhaveri?

http://forumbilder.com/i/rXVU

http://forumbilder.com/i/rXVa

Utloggad Plums

SV: G&J R20 poolvärmepump trasig!
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2020, 23:01:38:38 »
Jag har ställt frågan till G&J support så får vi se om det var värt pengarna att investera i deras dyrare produkter eller om jag lika gärna kunde köpt billigare från outl1.se

Utloggad Plums

SV: G&J R20 poolvärmepump trasig!
« Svar #7 skrivet: juli 10, 2020, 19:09:07:07 »
Fick svar ganska omgående av VDn. Han verkar dubbla i supporten över sommarledigheten. Det som syns på bilden är en avbrunnen värmekabel som tydligen inte finns på nyare modeller så den var bara att koppla ur. Sen funkade det inte iaf, men då testade jag att byta kondensator eftersom jag köpt en ny på chans och sen funkade det!

Så nu hoppas jag att den brummar vidare i 10 år till...

Utloggad TommyC

SV: G&J R20 poolvärmepump trasig!
« Svar #8 skrivet: juli 11, 2020, 10:06:32:32 »
Vad bra att det löste sig! Kul att höra att supporten fungerar bra. Varför var isoleringen uppfläkt? Ser ju ut som något har exploderat där under.

Det är märkligt att kondensatorn bara höll 5 år. Dom borde ha valt någon bättre typ än så. Om du har en multimeter som kan mäta kapacitans så kunde det vara intressant att veta hur mycket den har tappat. Har du exakt typbeteckning på kondensatorn så kan vi kanske hitta databladet. Lite sökning hos Mouser ger att det finns motorkondensatorer som är specade att hålla 60000 timmar vid 70 grader C. Grovt så dubblas livslängden för varje sänkning med 10 grader C.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Plums

SV: G&J R20 poolvärmepump trasig!
« Svar #9 skrivet: juli 11, 2020, 17:25:19:19 »
Här är en bild på kondensatorn https://forumbilder.com/i/rXr4

När jag öppnade upp pumpen såg isoleringen intakt ut men sen såg jag en sotfläck på insidan av luckan. När jag pillade lite på isoleringen så föll den mer eller mindre sönder då värmekabeln verkar ha brunnit innanför. Så explosionen är mitt pillande.

Jag är fortfarande osäker på om allt är helt ok, tyckte kompressorn svajjade lite efter att jag backspolade idag. Kanske är det nåt annat problem i botten som gjort att kondensorn gett upp och värmekabeln brunnit. Vi får se..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan