Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Är sandfiltret för klent?  (läst 1316 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad osiris

  • Poollärling
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • OSIRIS GUITAR
Är sandfiltret för klent?
« skrivet: juli 22, 2020, 23:39:55:55 »
Jag har en Intex 4,76 x 1,22 och ett sandfilter på 15 kg med pump på 180W.

Vattnet är fint några veckor in på säsongen men blir sedan grumligare. Värdena är fina och jag har kört både algmedel och flock, men vattnet blir inte klart igen. Jag upplever att det snarare är större partiklar (har träd som hänger över) än problem med själva vattnet. Vattnet kan vara ganska klart på morgonen men skräpigt på botten, som sen virvlar upp och allt vatten blir grumligt.

Vattnet skiktar sig också under natten så att det är varmt på ytan och kallt på botten. Jag tycker också att jag måste backspola ofta för att trycket har gått ner. Har bytt sand men det blev ingen skillnad...

Är jag rätt ute om jag tror att min filteranläggning är för klen? Upplevde inte samma problem med tidigare poolen som var 4,76 x 0,96. Vad borde man ha till en 4,76 x 1,22? Kan det räcka med att uppgradera pumpen och behålla filtret?
Intex 4,6 x 1,22, värmepump Invest Living 6 kW - i väntan på att bygga en riktig markpool.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Är sandfiltret för klent?
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2020, 23:35:42:42 »
Man bör först fokusera på att inte tillföra onödigt mkt skit, så har du träd som hänger över ... börja där

Att det är klart på morgonen beror på att stoftet lägger sig på botten , inte konstigt , du kanske skulle passa på att suga upp detta när det ligger där .

Tror inte problemet är filterstorleken.

Du skriver trycker går ner ?? men du menar väl upp ? efterhand som de sätter igen.

Felet som många gör att man backspolar så fort manometern går upp lite, gör inte detta ! ett rent sandfilter filtrerar väldigt dåligt , det är först när det börjar sätta igen som den gör ett bra jobb.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Är sandfiltret för klent?
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2020, 21:36:55:55 »
Hej,

Innan jag köpte en markpool hade vi en likadan pool som du beskriver. Fick slita hårt för att hålla vattnet rent. I ditt fall har det inte att göra med pumpen och sandfiltret. Kommer inte spela någon roll om du köper en större eller bättre.

Anledningen är konstruktionen av skimmern/utsuget. Den ligger inte vid ytan eller botten av poolen. Där ligger problemet.

Om du är lite händig skulle jag bygga ett utsug mellan botten och ytan.


Roger

Utloggad nyburjare

SV: Är sandfiltret för klent?
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2020, 09:52:56:56 »
Alla skimmers ligger o tar ytvatten. Det är så det skall fungera... även på stora markpooler och offentliga. Att ha ett utlopp under vatten ytan kommer inte att ge klarare vatten.... då skulle alla poolägard ha samma problem och alla pooler feljonstruerade..

Aha nu läste jag denna tar inte ytvatten ?? Märklig skimmer ??

Utloggad osiris

  • Poollärling
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • OSIRIS GUITAR
SV: Är sandfiltret för klent?
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2020, 13:13:27:27 »
Man bör först fokusera på att inte tillföra onödigt mkt skit, så har du träd som hänger över ... börja där

Att det är klart på morgonen beror på att stoftet lägger sig på botten , inte konstigt , du kanske skulle passa på att suga upp detta när det ligger där .

Tror inte problemet är filterstorleken.

Du skriver trycker går ner ?? men du menar väl upp ? efterhand som de sätter igen.

Felet som många gör att man backspolar så fort manometern går upp lite, gör inte detta ! ett rent sandfilter filtrerar väldigt dåligt , det är först när det börjar sätta igen som den gör ett bra jobb.

Tryck är slarvigt uttryckt, jag har ingen tryckmätare. Men flödet genom systemet blir lägre... Jag tycker dock att det fungerar väldigt dåligt att dammsuga också, som att pumpen inte orkar suga upp skräpet ordentligt. Såg ett tips någonstans att dammsuga på waste istället för filter, kanske borde testa det...
Intex 4,6 x 1,22, värmepump Invest Living 6 kW - i väntan på att bygga en riktig markpool.

Utloggad osiris

  • Poollärling
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • OSIRIS GUITAR
SV: Är sandfiltret för klent?
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2020, 13:14:55:55 »
Hej,

Innan jag köpte en markpool hade vi en likadan pool som du beskriver. Fick slita hårt för att hålla vattnet rent. I ditt fall har det inte att göra med pumpen och sandfiltret. Kommer inte spela någon roll om du köper en större eller bättre.

Anledningen är konstruktionen av skimmern/utsuget. Den ligger inte vid ytan eller botten av poolen. Där ligger problemet.

Om du är lite händig skulle jag bygga ett utsug mellan botten och ytan.

Roger

Lite oklart vad du menar här :-). Originalutsuget ligger ju mellan botten och yta. Jag har dock en sån här för att det ska bli rent på ytan: https://www.vidaxl.se/e/8718475706984/bestway-ytskimmer-flowclear-58233?gclid=CjwKCAjwsO_4BRBBEiwAyagRTaSZez0LMbM4yQxS4WilP5dvq47JLczyUEPY7t8eo_WvMaPQqUi5CxoCyn0QAvD_BwE
Intex 4,6 x 1,22, värmepump Invest Living 6 kW - i väntan på att bygga en riktig markpool.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Är sandfiltret för klent?
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2020, 15:16:16:16 »
Lite oklart vad du menar här :-). Originalutsuget ligger ju mellan botten och yta. Jag har dock en sån här för att det ska bli rent på ytan: https://www.vidaxl.se/e/8718475706984/bestway-ytskimmer-flowclear-58233?gclid=CjwKCAjwsO_4BRBBEiwAyagRTaSZez0LMbM4yQxS4WilP5dvq47JLczyUEPY7t8eo_WvMaPQqUi5CxoCyn0QAvD_BwE

Hej,

Det är lite bättre med denna yt-skimmer. Tar hand om det som hamnar vid ytan. Dock inte allt.

En normal pool är rektangulär och har en skimmer vid ytan. Jetsen driver yt-smutsen mot skimmern. Har man en rund pool brukar vattnet följa med runt vid ytan för att sedan falla nedåt.

Så jag tror inte en/ett större filter/pump kommer förändra ditt problem?

Enligt mig är det konstruktionen på skimmer och jet som orsakar detta.

Om du är händig kan du alltid sätta ner något som driver yt- smutsen mot skimmern.

Normalt sätt så gör skimmern att vattnet cirkulerar runt i cirklar i denna runda pool. Hastigheten på vattnet ökar mot centrum av denna cirkel. Vilket borde betyda att det mesta av skräp hamnar i mitten av poolen. Jag vet att en hel del även hamnar vid poolkanten. Dessa ämnen brukar vara tyngre och större. Faller fortare.

MVH
Roger



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan