CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph  (läst 2612 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zippo22

Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« skrivet: juli 13, 2020, 16:20:11:11 »
Hej

Har precis köpt ett hus med en 4*8 pool med sandfilter och UV-rening (blue lagon 75W) och är nybörjare vad gäller pool. Vi köpte en digital mätare och när jag mätte ph värdet förra veckan så stod det bara low på apparaten, vilket indikerar att Ph ligger under apparatens nedre gränsvärde (<6,2). Hällde då i ca 1/2 kg höj Ph men ny mätning visade samma sak. Trodde först att mätaren var fel men när jag mätte kranvattnet så blev resultatet normalt. Köpte också teststickor som mäter klor, ph, alkalinitet och även dessa visar lågt på allt (även här är Ph under mätgräns).

Tog dit en kille från ett poolföretag i Fredags som hällde i ca 1 kg höj Ph. Försökte få en förklaring till hur det kan komma sig att poolen hade så lågt Ph men fick bara ett "ingen aning" till svar. Ny mätning efter detta visade åter ingen skillnad. Hällde då själv i ytterligare ett kilo höj Ph för några timmar sedan och nu har vattnet blivit helt grumligt. Jag gissade först på att jag överdoserat och att det har slagit över åt andra hållet med högt Ph men när jag mäter så är det fortfarande ingen mätbar skillnad under 6,2. Alkaliniteten verkar ha stigit en aning enligt teststickorna men även det är fortfarande inom området low.

Är helt förbryllad över vad som är fel. Till saken hör också att vi under tiden har fyllt på med mycket vatten direkt från kran (uppskattningsvis 20-30 cm) eftersom det har försvunnit en del vatten (oklart om det dunstar eller är något läckage) och kranvattnet har OK Ph när jag mäter det. Har använt klorpuck ca 1 var 4e dag.

Bor i Stockholm. Vattnet i poolen har hela tiden varit helt kristallklart tills senaste höj Ph som jag hällde i då det alltså blev helt grumligt. Ingen smuts i poolen och har inte noterat någon konstig lukt eller liknande .

Någon kunnig som kan vägleda vad som kan vara fel och vad man kan göra nu?


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2020, 12:55:03:03 »
Har du ett automatiskt doseringssystem som har spårat ur och pumpat ut en större mängd saltsyra i poolen? Surt nedfall från omgivningen borde inte vara något stort problem om du inte har någon nedsmutsande verksamhet i närområdet.

Jag skulle blanda poolvatten med kranvatten i olika proportioner tills jag får ett mätvärde inom skalan för pH. Därefter kan man räkna fram vad poolvattnet har för pH.  Om det är väldigt mycket för lågt så kanske det är enklast att byta vatten. I så fall behöver man först undersöka att poolens konstruktion klarar en tömning utan risk att väggarna trycks in av marktrycket. I så fall är det nog enklara att pytsa i mer kemikalier eller så får man staga upp väggarna med kraftiga träreglar före tömningen.

Vi har vatten från Norsborgs vattenverk och vi har aldrig haft problem med vare sig pH eller något annat som beror på vattnets kvalité.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad zippo22

SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2020, 09:17:57:57 »
Hej TommyC

Stort tack för ditt svar. Nej, jag tror inte det finns något automatiskt doseringssytem, i alla fall inte som jag har sett och det borde väl vara ganska uppenbart, eller (är som sagt helt ny på pool så ursäkta om frågorna låter dumma). Grumligheten i poolen efter höj PH som jag beskrev har nu lagt sig och vattnet är åter klart. Har nu haft i sammanlagt lite drygt 2 kg höj Ph. Både Ph och alkalinitet är fortfarande för låga men har åtminstone börjat komma in i mätområdet (alkalinitet ca 40, Ph uppskattningsvis 6,3 med mätsticka). Tänkte fortsätta med kemikalierna men jag kan inte alls förstå hur vattnet har blivit så surt till en början. Poolen är ju fylld med kommunalt vatten från början som haft OK ph då jag möter det (Täby).

Tack för tipset med mätning av Ph och också för påpekande att det inte är säkert att en pool klarar att man tappar ut allt vattnet. Hade inte alls tänkt på detta.


Utloggad TommyC

SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2020, 11:26:09:09 »
Bra att det ordnar sig. Du kanske har nytta av poolkemikalkylatorn: https://www.folkpool.se/support/poolsupport/poolkemikalkylatorn.html
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2020, 22:15:15:15 »
Veckoklor/multifunktionspuckar sänker pH. Är vattnet rent så kommer pH minska mer med dessa puckar. UV-lampan har inget med saken att göra.

Det är lite av det här jag pratar om med råd och riktlinjer.

I Stockholm är vattnet inte så hårt. Alltså innehåller inte så mycket kalciumjoner.

kalciumhypoklorit som chock. Vilket medför att koncentrationen kalciumjoner ökar i vattnet. Veckopuckar sänker pH. Vilket ger en låg alkalinitet.

När man tillsätter höj pH kommer detta direkt att reagera med kalciumjonerna. Det bildar kalk. Vattnet blir mjölkigt, Eftersom höj pH reagerar med kalciumjonerna kommer pH inte förändras. Väntar man en tid med lågt pH kommer mjölkigheten att försvinna. Men det är lite som att kissa i byxan. Känns bra i början.

Jag har tidigare på forumet pratat om kalk och sandfilter. Ett sandfilter klarar kalk som inget annat filter klarar.

Kalken kommer att hamna i toppen av sandfiltret och kristalliseras till större partiklar av kalk. Ju högre pH dess mer kalk bildas.

Om pH inte förändras då höj pH tillsätts har kalk bildats. Bara fortsätta att tillsätta mer höj pH. Har man ett sandfilter kommer kalken att hamna i filtret. Det är viktigt att dammsuga också. När vattnet blivit klart så backspolar man sitt sandfilter. Om man behöver sänka sitt pH så gör man det efter backspolning.

Har man en annan typ av filter är det mycket svårt att hantera kalk.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad zippo22

SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2020, 10:49:46:46 »
Hej

Tack för alla svar. Här är en uppdatering:
Efter att ha läst på och lärt mig lite mer om poolkemi så testade jag CyA som visade mycket hög nivå, 126. Har därför gjort följande åtgärder sedan jag skrev tråden som förhoppningsvis kan hjälpa andra med liknande problem:

- Slutade med puckarna och har övergått till att enbart använda kalciumhypoklorit.
- Gjort lite (partiellt) vattenbyte för att få ner CyA, bytte ut ca 15-20 % av poolvattnet. Poolen används en del så jag tänker mig att successivt få ner nivån ytterligare genom naturligt vattenbyte som sker då jag ersätter vatten som försvinner från dunstning och backspolning av sandfiltret.
- Tillsatt mer höj PH och höj Alkalinitet

Testade vattnet igår och värdena har förbättrats väsentligt även om CyA ska ner mer.
Värden innan:
Ph: <6,2
Alkalinitet: <10
CyA: 126
Fritt klor: 1

Nu:
Ph: 7,3
Alkalinitet: 70
CyA: 88
Fritt klor: 3,4

Vattnet är klart och fint och utan lukt.

Tillsätter nu inget annat än kloret. Ser att multipuckarna marknadsförs för att de även innehåller annat såsom flockmedel samt algdräpare.
Bör jag köpa och tillsätta även sådant eller kan man strunta i det?

Utloggad butthead

SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #6 skrivet: juli 22, 2020, 11:03:33:33 »
Så bra att du får ner ditt Cya, även om du måste arbeta ner det ännu mer. Den magiska "klorblockeringsgränsen" på 100 finns egentligen inte utan man bör tillämpa 7,5% regeln. Tyvärr har du då inte tillräckligt med klor i din pool, även om vattnet ser rent och fint ut.

Jättebra att du också väljer att gå över till kalc.hyp.klorit. Du behöver förmodligen inga andra tillsatser i poolen.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #7 skrivet: juli 22, 2020, 14:04:59:59 »
Ett tillägg att beakta. Avdunstning tar inte bort cya. Det återstående vattnet får högre halt av cya då det stannar kvar i vattnet. Enda sättet att få bort det är att pumpa bort det antingen via dränkbar pump eller backspolning.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #8 skrivet: juli 24, 2020, 20:27:38:38 »
Hej

Tack för alla svar. Här är en uppdatering:
Efter att ha läst på och lärt mig lite mer om poolkemi så testade jag CyA som visade mycket hög nivå, 126. Har därför gjort följande åtgärder sedan jag skrev tråden som förhoppningsvis kan hjälpa andra med liknande problem:

- Slutade med puckarna och har övergått till att enbart använda kalciumhypoklorit.
- Gjort lite (partiellt) vattenbyte för att få ner CyA, bytte ut ca 15-20 % av poolvattnet. Poolen används en del så jag tänker mig att successivt få ner nivån ytterligare genom naturligt vattenbyte som sker då jag ersätter vatten som försvinner från dunstning och backspolning av sandfiltret.
- Tillsatt mer höj PH och höj Alkalinitet

Testade vattnet igår och värdena har förbättrats väsentligt även om CyA ska ner mer.
Värden innan:
Ph: <6,2
Alkalinitet: <10
CyA: 126
Fritt klor: 1

Nu:
Ph: 7,3
Alkalinitet: 70
CyA: 88
Fritt klor: 3,4

Vattnet är klart och fint och utan lukt.

Tillsätter nu inget annat än kloret. Ser att multipuckarna marknadsförs för att de även innehåller annat såsom flockmedel samt algdräpare.
Bör jag köpa och tillsätta även sådant eller kan man strunta i det?

Hej,
Dina värden går åt rätt håll.
Du borde byta ut mer vatten för att få bort CYA. Eller så höjer du din klorhalt till över 7 ppm. Jag vet att det är här det blir fel med råd och riktlinjer. Men dessa tar inte hänsyn till CYA.

Har man ett sandfilter och klor som desinfektion så behövs oftast inte de kemikalierna du frågar om.

Men har du hög halt av CYA behövs andra kemikalier. Det är nu hjälpkemikalierna blir det enda desinfektionsmedlet i vattnet. Alltså, din klorhalt och CYA gör att ditt desinfektionsmedel inte är klor.

Dessa hjälpkemikalier är mycket sämre än klor som desinfektion.

Roger

Utloggad zippo22

SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #9 skrivet: juli 25, 2020, 10:31:49:49 »
Tack för alla era svar som gör mig klokare, ska försöka ersätta mer vatten för att bli av med mer CyA.

Erik N: Du skriver att man inte blir av med CyA genom avdunstning. Du har säkert rätt men vad jag inte förstår är då varför praktiskt taget alla klorpuckar som säljs idag innehåller CyA? På många ställen nämner man att problem med CyA framförallt uppstår i pooler med pooltak (som jag har) där man inte får "ett naturligt vattenutbyte via avdunstning och regn" och jag trodde att problemet för min del framförallt berodde på detta men då borde ju problemet gälla alla pooler? I och för sig kanske man behöver backspola filtret oftare i en helt öppen utomhuspool då det kommer in mer skräp men förra ägaren hade backspolat minst en gång i veckan och det var ju uppenbarligen inte tillräckligt (han hade använt ungefär en klorpuck i veckan).

Hur gör ni andra, använder ni CyA baserad klor (typ puckar) eller kör ni enbart med chockklor (alternativt har jag sett att det finns puckar för Spa på ett par stället som inte ska innehålla CyA)? I mitt fall är ju klorpuckar (som är det enda som föregående ägare har använt) uppenbarligen olämpligt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag