VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brunt flockat vatten passerar filtret  (läst 8787 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brunt flockat vatten passerar filtret
« Svar #10 skrivet: juni 16, 2014, 11:32:46:46 »
Att det skimrar i grönt kan även tyda på alger, och då behövs mer klor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad c-man

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool sedan 2012, Intex 457x122, saltklorinator
    • Visa profil
SV: Brunt flockat vatten passerar filtret
« Svar #11 skrivet: juni 16, 2014, 14:15:27:27 »
Jag ser i skimmern att flödet har minskat och när jag öppnar pumpen har filtret deformerats något. Vet inte hur mycket motstånd pumpen gillar/tål. Därav byte/rengöring ca 2 ggr/dygn.
Vad vinna på hög klorhalt?
Få utfällning av så mycket som möjligt av det mangan/järn som finns i vattnet eller...?
Vid morgonens "hävert-dammsugning" var det bara ca hälften så mycket "ludd" på botten som för ett dygn sedan. Vattnet ser i a f bättre (klarare) ut nu än det kommunala vatten jag fyllde med förra året. Det vattnet var dock klart efter ett par dagars filtrering utan flockning eller "specialfilter".
Någon som vet om man kan flocka för mycket?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brunt flockat vatten passerar filtret
« Svar #12 skrivet: juni 16, 2014, 17:52:21:21 »
Att filtret deformeras beror väl på Aqua Cure-strumpan, den har ju en avsevärt mycket mindre filteryta än det vanliga veckade filter som du har.

Överdosering av flockningsmedel vet jag inte om man kan göra, men frågan är väl vad som händer med vattnet om du tillför väldigt mycket aluminiumsilikat, och om det på något sätt kan vara skadligt för de badande.

När det gäller klorhalten så är det alltså bara en spekulation från min sida att det grönskimrande kan vara alger, och då kan det behövas en chockklorering till.
Det kanske också kan vara kopparutfällning, och då lät klor itne ha någon effekt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Brunt flockat vatten passerar filtret
« Svar #13 skrivet: juni 17, 2014, 22:29:38:38 »
En järnutfällning blir inte helt brun, det blir lite brun-grönt, varför vet jag inte. I vårt fall när vi fick den stora järnutfällningen så var ju poolen nyfylld så där fanns rakt inga alger. Kopparutfällning har vi haft en annan gång, den blir turkos-blå-grön med mera åt det blåa hållet. Det behövs inga stora kopparmängder, det enda vi hade med koppar i var rörkopplingar och ventiler i mässing, inga kopparrör.

Överdosering av flockningsmedel, ja en nackdel kan väl vara att om ämnet finns i poolen under längre tid så fortsätter det att flocka ut skräp som annars skulle ha gått till filtret så att det lägger sig på botten i stället och man måste då bottensuga onödigt ofta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag