CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Backwash - öppen el stängd ventil?  (läst 12078 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #10 skrivet: maj 15, 2012, 22:30:31:31 »
Om man först kolla Ph´t o justerar det med Ph + eller -, sen väntar jag några timmer o mäter värdet, sen dagen efter så chockar jag (eller tvärs om).
Om du har en klorpuck i skimmern så gör det inget om du fixar med Ph`t.
Det man inte ska göra är att blanda olika kemikalier i samma hink.

Du skriver att du har flytande flockmedel, du har inte möjlighet att byta detta till "Flocksticks", de är mycket lättare att handska med. Sticksen lägger man ner i skimmern o när det är förbrukad (tom) så backspolar man filtret o då är det klart.
Det flytande ska man strila ner i poolen o sen, efter ett dygn, så ska man dammsuga upp "Flockarna" som ligger som små undflyende tussar på botten. Flockmedlet binder vissa metaller, ej synliga för ögat, men dessa gör vattnet lite grumligt.
När vattnet slutar att "glittra" då brukar jag stoppa i en flocksticks.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #11 skrivet: maj 16, 2012, 08:44:41:41 »
Aha i samma hink. Nej det gör man ju inte, man blandar ju för sig.

Ah, så sticks är bättre. Ja de sa hos poolsföretaget jag var hos sa att man måste dammssuga upp flockningen. Men de så inget om att det finns sticks som gör att man inte behöver dammsuga efteråt. Men jag ska kolla nästa gång efter stickor.

Hur är det med decinficering? Jag läste om att om man har grumligt vatten kan man ha i chloriklar, hette det. Det ska tydligen rensa bort alla föroreningar som kan göra vattnet grumligt.

Säljaren som sålde huset till mig hade vänligt nog lämnat en tom burk chloriklar. Så de har kanske använt det. Men de sa bara att man skulle ha i lite sånt då och då men de visste inte riktigt varför. Jag är inte så som person att jag har i massa saker eller gör saker med poolen som jag inte vet varför. Därav mina massa frågor här till er :D
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #12 skrivet: maj 16, 2012, 09:59:21:21 »
Så vitt jag kan se är det vanligt chockklor med annat namn.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #13 skrivet: maj 16, 2012, 11:41:27:27 »
Hej Erica :)

Nej visst fasiken, RINSE hade jag ju inte. Det var ju DRAIN jag hade på min. Tur jag har koll på min egen pump  :angel:.

1-2 minuter, okej, hehe. Jag har kört typ 30 min någon gång, kanske ska sluta köra så länge ;)

Men vad säger ni om det där med att blanda klor och ph+ och så? Behöver man vänta ett visst antal timmar/dagar innan man kör de olika preparaten, för man kan väl inte både hälla i klor och ph+ eller flockning?

30 minuters backspolning ?? HUH ?? Då sjönk väl nivån långt under skimmern ? Dessutom "åldras" sanden i förtid genom att du sköljer bort en del av de finaste partiklarna. Dessutom går det ju åt massor av vatten och mycket mera värme om du spolar så länge.

Blandning av kemikalierna när de väl kommer i poolen är inget problem. Men rör inte ihop dem i samma kärl, då blir det trubbel. Du behöver inte vänta en massa mellan kemikalierna. I vårt system med automatisk insprutning tillsätter vi dem utan någon tidsskillnad, fast kloret sprutas in till det ena inloppsmuinstycket, saltsyran till det andra. Den skillnaden räcker gott. Häller du i dem så kan du hälla i dem på lite olika platser, det räcker gott också.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag