Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Backwash - öppen el stängd ventil?  (läst 12079 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
Backwash - öppen el stängd ventil?
« skrivet: maj 14, 2012, 20:26:35:35 »
Hej!

När man kör backspolning/backwash och man har pool med sandfilter, ska man ha ventilen öppen eller stängd för avloppet? Jag blir inte riktigt klok på det. Jag har testat att köra med stängd ventil men då hände inte så mycket. När jag kör med öppen ventil så försvinner ju rätt mycket vatten från poolen. Jag får köra filter en hel del eftersom poolen har så mycket skrafs i sig och jag backspolade mellanåt för att vattnet är så skitigt och pumpen förmodligen blev full (trycket gick upp och den sög dåligt). Jag får ju fylla på poolen mellanåt för att inte skimmern ska bli tömd.

Ska det verkligen vara så? Ska man verkligen köra backspolning med öppet avlopp? Det blir ju ett jäkla sjå att fylla upp poolen..

Likadant när man dammsugar bottnen, ska man ha öppet eller stängt avlopp? Jag har som sagt rätt mycket gojs på botten och filtret verkar bli fullt rätt snabbt. Men att hälla ut det rätt i avloppet gör också att poolens  vattennivå sänks rätt snabbt..

Tack alla på förhand.

Hälsar
Emelie
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Poolgiganten

Utloggad elvings

SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2012, 20:46:11:11 »
Ja det försvinner vatten i backspolningen.
Vattnet går baklänges i filtersanden för att få med sig det som fastnat i sanden.

Att man får fylla på vatten efter flera backspolningar är normalt.  det låter dock som om du har något problem om du måste backspola ofta. Kan det vara så att du har väldigt finkornig sand så att den fort blir tät. Kanske skall du gå upp en sandstorlek?

Hur kommer det sig att din pool blir full med så mycket skräp?
Har du inget grovfilter för löv och kvistar innan resten kommer till sandfiltret?
Varför blir vattnet så skitigt?
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2012, 20:55:58:58 »
Tack för svaret!

Det är nu efter vintern som poolen har stått. Dock har den haft bra vintertäcke men den var riktigt skitig från början. Jag tror förra ägaren inte brytt sig så mycket om poolen, faktiskt. Har tvättat plattorna runtom med högtryckstvätt för dem var helt smutsiga.

Så jag förmodar det är därför som den är skitig, för den inte underhållits. Jag vet inte ens om säljaren använt poolen i somras ens.

Jag vet inte vad det är för sand i, om jag ska vara ärlig. Säljaren kunde typ ingenting om poolen.

Jag funderar dock starkt på att ringa de som ägde huset före de som sålde huset till mig. De som sålde huset till mig bodde där bara två år och de innan bodde där sedan byggåret 1977. Den första ägaren borde ju veta, kan man tycka.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2012, 21:33:01:01 »
En backspolning med avloppsanslutningen stängd blir helt meningslös. Det kommer inte att flyta något vatten någonstans. Visst förlorar man vatten vid backspolning men det är inget man kan förhindra. Dessutom behöver poolen få viss omsättning av vatten för att förhindra att ämnen som är lösta i vattnet och som inte reduceras av kloret ändå skall försvinna / hållas nere genom ren utspädning. Om du aldrig skulle skicka något vatten i avlopp och aldrig fylla på skulle till slut halterna av sådana ämnen nå oacceptabelt höga nivåer.

Att vattnet är väldigt förorenat efter ett långt stillestånd förvånar inte. Det bildas ju alger, det kommer i skräp... det är alltid mera jobb att få igång något som stått stilla än att hålla det i balans.

Utloggad Fia

SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2012, 22:08:01:01 »
När du dammsuger så ska avloppet vara stängt, smutsen fastnar i sanden som du sen backspolar bort. Har du ingen håv som du kan ta det värsta skräpet med?

När du fått poolen ren från allt skräp så behöver du inte backspolas lika ofta o inte heller efter varje dammsugning, då backspolar du bara när trycket i filtret har ökat.

Förstår att det är mycket att göra så här i början, men kämpa på, det lönar sig, tro mig!!
När du äntligen kan använda poolen så är det värt allt slit. O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2012, 08:35:33:33 »
Tack för era svar  <sol>

Aha, det är alltså meningen att vattnet ska bytas ut så smått. Tycker det är läskigt att behöva fylla på vatten. Men jag har aldrig varit i närheten av poolhantering förut så det är väl en vanesak :)

Jo, jag har en håv som jag tar upp det värsta med. Men det ligger så himla mycket skrafs på botten som måste dammsugas upp. När jag dammsugar virvlar allt smuts upp och runt i vattnet så poolen blir helt grumlig i flera dagar efteråt. Är det egentligen normalt att poolen blir genomgrumlig efter att man dammsugit den? :o

Jag brukar försöka håva upp det värsta men det finns rätt mycket smått, smått fint smuts som inte gärna fastnar i håven riktigt. Dock har jag fått förklarat för mig att när man dammsugar, ska man göra det jääättelångsamt och inte som man kör en dammsugare inomhus. Så har jag ju gjort, inte konstigt kanske det virvlas upp istället för att sugas in. Eller ja, det sugs in också, det ser jag i slangen, men kanske inte så mycket som det borde.

Jag borde investera i en poolrobot tror jag, hehe.

Men då vet jag hur jag ska göra.
Tack alla, eloge ska ni ha för era snabba och konstruktiva svar :) Jag är så van i forum att folk är otrevliga översittare så jag blir så glad varje gång jag loggar in här och läser  <sol>.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2012, 14:02:54:54 »
Om det blir grumligt när du dammsuger så kanske du rör runt med dammsugaren för fort, eller så har du inte centralventilen i läge "filter".

Alltså, när du dammsuger skall du långsamt föra dammsugarmunstycket över botten så att allt skräp åker in i munstycket och skräpet fastnar i filtret, filtret skall stå i läge "Filter" under tiden.
När trycket blir högt i filtret, typiskt runt 1.3 - 1.5 bar, skall du stänga av cirkulationspumpen, vrida om filtret till läge backwash och sedan starta cirkulationspumpen igen.
Backspola bara precis så länge att vattnet som åker ut i avloppet börjar bli klart igen - du har då spolat ur skiten som funnits i sandbädden.
Stäng cirkpumpen igen, låt sanden sätta sig i ca 1 minut, vrid om ventilen till läge filter, starta cirkpumpen.
(Egentligen skall man köra en stund med ventilen i läge "Rins" innan man kör i läge "Filter", men det tycker jag är onödigt så länge du fortfarande har skitigt vatten.)

Om det behövs, fyll på med nytt vatten.

Är vattnet grumligt och klorhalten låg (under 3 ppm), chockklorera - och snåla inte på klor så länge vattnet är skitigt.
Har du bra klornivå, (3 ppm eller mer) men vattnet ändå är grumligt, kör med en flockningskudde i bräddavloppet (Folkpools brukar jag köra med, de fungerar bra).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2012, 15:10:07:07 »
Hej Rickard och tack för svaret!

Ja, jag tror jag rör runt för fort med dammsugaren. Jag har nämligen centralventilen i läge FILTER.

Aha, det är runt 1.3 bar. Jag trodde det var vid 0.3 bar som trycket är för högt, hehe. Okej, då vet jag.

Tyvärr ser jag liksom inte när vattnet blir klart. Vattnet ser klart ut mer eller mindre hela tiden; det är bara preciiis i början som man ser skräp virvla runt sedan blir det fint vatten efter ~30 sek. Hur länge ska man backspola egentligen?

När använder jag läge RINSE?
Är inte det bara för att tömma poolen från allt vatten?

Jag har chockklorat den två gånger, så klornivån var sjukt hög, tror den var uppe på 8 om jag minns det korrekt. Men min phnivå var på 6.5. Jag har nu under en veckas tid försök återställa phvärdet och är nu uppe på 6.9. När jag mätte värden i förrgår låg klorhalten på 0, enligt teststickan. Men jag har heller inte klorat på ca 2 veckor då jag har koncentrerat mig på phvärdet. Man får väl inte blanda medel.

Är det ens lönt att chockklora innan jag fått rätt på ph-värdet?
Chockkloreringen fungerade bra sist i varje fall men vissa säger man inte kan klora utan att ha rätt ph-värde, andra säger det inte spelar någon roll; att kloret tar ändå.

Flockmedel har jag skaffat mig. Tror det är flytande medel, 1litersflaska. Fungerar det, tro? Vad är en ”flockningskudde”?

Hur länge ska man vänta mellan de olika kemikalierna? På alla förpackningar står ju att man absolut inte får blanda dem. Kan jag inte ta ph+ samtidigt som jag tar klor? Eller om jag vill ta klor samtidigt som flockmedel? Eller man måste vänta några dagar mellan preparaten? 
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2012, 17:42:09:09 »
RINSE (renspolning) körs kortvarigt (10-15 sekunder) efter en backspolning för att få ut smutsigt vatten ur ventilsystemet medan sanden packar sig. Skall du tömma poolen (går bara om du har bottenavlopp, annars slutar den ju suga så fort det är under skimmern) är det DRAIN ( (kallas WASTE på en del filter)som gäller, inte RINSE. Men på ditt filter fanns väl bara FILTER,RECIRCULATE,DRAIN och BACKWASH. Har du ett RINSE-läge ?

Flockningskuddar kan man lägga i skimmern, då doseras flockningsmedel ut gradvis i poolen.

Man brukar ofta rekommendera 1-2 minuter backspolning, men det varierar med filtret och hur mycket smuts det är.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Backwash - öppen el stängd ventil?
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2012, 21:26:48:48 »
Hej Erica :)

Nej visst fasiken, RINSE hade jag ju inte. Det var ju DRAIN jag hade på min. Tur jag har koll på min egen pump  :angel:.

1-2 minuter, okej, hehe. Jag har kört typ 30 min någon gång, kanske ska sluta köra så länge ;)

Men vad säger ni om det där med att blanda klor och ph+ och så? Behöver man vänta ett visst antal timmar/dagar innan man kör de olika preparaten, för man kan väl inte både hälla i klor och ph+ eller flockning?
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag