Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Renovera Sand i Sandfilter  (läst 12497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Renovera Sand i Sandfilter
« Svar #10 skrivet: september 19, 2010, 13:19:44:44 »
Vi har inte på alla år bytt sanden, men behövs det verkligen ? Filtret verkar fungera helt som tidigare, eftersom det bygger upp ett tryck som stiger med tiden, allt eftersom skräp filtreras bort, och som sedan återgår vid backspolning. Kanske skulle man fundera på att göra det när vi har någon större översyn på poolen (inte populärt att stänga med tanke på barnen...vi kör ju poolen året runt eftersom den är inomhus), men hittills har vi inga tecken på att filtret skulle filtrera dåligt eller så; gjorde det det (t.ex. om vi fått tunnlar i sanden) så skulle ju trycket aldrig stiga.

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Renovera Sand i Sandfilter
« Svar #11 skrivet: september 20, 2010, 09:52:49:49 »
hej
jag skulle aldrig använda lut, dels är det en fara i handhavande och var spolar man ut luten sedan förmodligen inte på gräsmattan eller i rabatten utan i dagvattenbrunnen ( vad händer då om alla gör det?).
När jag bytte sanden sist så tog jag en garagedammsugare och sög upp den våta sanden tömde 2 ggr i ett kärl tog ur dysorna samt spolade rent hela behållaren.
Innan jag sedan lade tillbaka sanden (ny eller gammal) tejpade jag runt dysröret upptill, fyllde lite vatten i botten vilket gör att sanden dämpas och dysorna skyddas bättre.
Sanden kan man om man vill rengöra i ett kar samt använda för att sanda av runt huset på vintern.
Varför man skall byta sanden efter 5-7 år vet jag inte men förmodligen är den skitig då ;D
kostnaden för sanden kan man bortse ifrån om man slår ut den på 5-7 år.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad aromata

SV: Renovera Sand i Sandfilter
« Svar #12 skrivet: september 20, 2010, 17:48:59:59 »
Vi startade vår pool 1995 och har fortfarande samma sand och utrustning i övrigt. Poolvattnet är lika fint nu som då. Men vi använder inga andra kemikalier än klor och pH +/- vid behov. Kanske är det annorlunda om man använder flockningsmedel, blandar olika klorprodukter eller använder andra kemikalier typ algmedel.

Utloggad Mr.T

SV: Renovera Sand i Sandfilter
« Svar #13 skrivet: september 28, 2010, 15:44:39:39 »
En anledning varför man ska byta sand med jämna mellanrum (förslagsvis vart 4-5 år) är för att varje gång du backspolar ditt sandfilter så försvinner lite av den mest finkorniga sanden. Det är denna sand som i sin tur rensar bort de minsta och finaste smutspartiklarna och om all denna finkorniga sand försvinner med tiden så sjunker också reningsgraden i sandfiltret.

Därför ska man inte heller backspola i onödan, utan egentligen göra det så sällan som möjligt. Detta spar både varmt poolvatten och sand i sandfiltret. Det vissa gör att att "toppa" sandfiltret med ny sand av och till, men ett totalbyte då och då rekommenderas.


Filtersanden är ju inte dyr, med tanke på hur ofta man behöver byta ut den! En 25kg säck kostar 125:-, och det går åt ca 100-150kg för en stor anläggning till, säg en 8x4m.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag