CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II  (läst 9449 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #10 skrivet: februari 05, 2015, 17:33:14:14 »
IDip är en fotometrisk mätare, det vill säga samma typ som lamotte, eller Scuba mätaren det som skiljer är att i stället för reagenstabletter eller droppar så sitter reagensmedlet längs ut på en sticka som man under nedräkning i apparaten rör fram och tillbaks i testvattnet. När de 20 sekunderna har gått så tar man upp Stickan och sätter på locket, sen gör fotometern sitt jobb och mäter vattnet. Jag upplever systemet som mycket enkelt.

I grundsatsen så ingår testlogaritmer för Fritt klor, bundet klor, Alkanitet och PH . Sen kan man ladda ner tester om man vill för 48 kr/ st. Själv så har jag tagit hem Bromin, Cya, ozon och Järn eftersom jag har både pool och spabad.

Reagensstickorna är också lite billigare per test än Scubans tabletter som ligger på mellan 3,60 kr och 6,90 kr per test.
Droppreagenserna vet jag dock inte vad dom kostar !
Stickorna ligger på mellan 1 upp till 2 kr per test förutom Järnet som var lite dyrare, men det mäter jag så sällan.

Varför jag var missnöjd med scuban, jo den var dels pillrig att jobba med med de små hårda tabletterna som skulle krossas med en liten plaststav, men framför allt därför att den va mycket osäker på Alkanitets mätningen, gjorde jag 3 mätningar efter varandra så fick jag alltid 3 helt olika resultat som diffade för mycket för att jag skulle känna mig nöjd.

Så det finns en billig Scuba II mätare till salu !

En annan sak med IDip mätaren som jag gillar, är den historik som jag får i appen, med datum tid mätresultat som sparas.  Hjälper man en kompis med att mäta sin pool så är det bara skicka mätresultatet från appen via mail.

Som jag tidigare skrivit så har jag kollat mätaren ett par gånger mot en riktig proffsmätare på badhuset där jag har en kompis som jobbar, och det har inte diffat mer än en eller två tiondelar på mätvärdena.

Men OK jag är väl lite pryltokig också !! 
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Poolgiganten

Utloggad kalle lkpg

SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #11 skrivet: februari 05, 2015, 20:58:07:07 »
Låter helt klart vettigt. Kanske hade lite för bråttom men jag beställde en Lamotte 7 idag.

Tackar för input:)
Arctic Spa Frontier

Utloggad PeeGee

SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #12 skrivet: juni 18, 2016, 18:59:08:08 »
Skulle även kunna rekommendera en testare som heter eXact IDip  som jag köpte i juni 2014 efter att ha varit lätt besviken på min Scuba II testare.

Är du fortfarande nöjd med iDip'en? Var köpte du den?
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #13 skrivet: juni 23, 2016, 00:55:47:47 »
Hej, är fortfarande mycket nöjd med IDip , har uppgraderat den med några fler tester speciellt anpassade för det varmare vattnet i ett spabad, och har skaffat en  kalibreringsvätska för att kunna utföra självkontroll av mätaren.

Den ligger stabilt inom rekommenderat spann på värdet.

Inköpt på spaprylar.se
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad PeeGee

SV: LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 eller Scuba II
« Svar #14 skrivet: juni 23, 2016, 09:10:04:04 »
Hej, är fortfarande mycket nöjd med IDip , har uppgraderat den med några fler tester speciellt anpassade för det varmare vattnet i ett spabad, och har skaffat en  kalibreringsvätska för att kunna utföra självkontroll av mätaren.

Den ligger stabilt inom rekommenderat spann på värdet.

Inköpt på spaprylar.se

Stort tack för informationen!
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag