CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dimensionera rätt?  (läst 3710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TMC

Dimensionera rätt?
« skrivet: december 04, 2005, 11:59:36:36 »
Hej,

Vi kan inte mycket om pool ännu, men försöker skapa oss en bild tillsammans med både husleverantör (nybygge) och värmepumpsleverantör ???

Frågan är: Vi skall bygga ett 2-planshus i Dalsland på ca 200 kvm boyta, detta skall vi tillsammans med en 8x4 markpool värma med jord- eller bergvärme.

Men vad föreslår ni för modell (vi kan välja IVT eller NIBE enligt husfabrikanten).

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Dimensionera rätt?
« Svar #1 skrivet: december 04, 2005, 16:44:45:45 »
Du borde kunna välja den VP som passar er bäst, ska inte styras av husleverantören (tycker jag). Om du ställer frågan på www.varmepumpsforum.com så kommer du få bra svar på vad du behöver i dimensionering osv av VP.

Lycka till

EDIT
Såg nu att du redan ställt frågan på VP-forum!
« Senast ändrad: december 04, 2005, 18:10:10:10 av RLA »
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad TMC

Re:Dimensionera rätt?
« Svar #2 skrivet: december 04, 2005, 23:05:00:00 »
Tjena,

Ja frågan arbetar redan i VP-forum :P

Men vill ändå ha råd av er här inne eftersom ni alla är intresserade/kunniga om pooler och då ofta även om uppvärmningsproblematiken, vilket inte lika många av besökarna är i VP-forumet! Råd från olika håll ger en sammantagen bra bild hoppas jag!

Svaret på att vi bör välja IVT eller NIBE är att vi annars får ganska dåligt avdragspris på den pump (IVT 490 eller NIBE 360P) som följer med huset som standard.

Tips någon?

Utloggad Johan

Re:Dimensionera rätt?
« Svar #3 skrivet: december 05, 2005, 10:38:53:53 »
Hej
Jag har ett hus buyygt på 70-talet med en inomhuspool 3x6m som vi värmer med en varmitek 12TBR. Vi värmer året runt och för oss passar varmiteks lösning med dubbla kompressorer mycket bra. Poolen kan värmas med steg 1+2  och huset värms med de steg som behövs för tillfället. Denna lösning skalar bra både på sommaren och på vintern.

Utloggad TMC

Re:Dimensionera rätt?
« Svar #4 skrivet: december 10, 2005, 00:29:57:57 »
Hej,

Förutsättningarna har ändrats lite grann, vad rekommenderar ni för modell till följande förutsättningar:

Hus: 2-plan 200 kvm, temp 21,5 grader
Garage: fristående dubbelgarage med förråd 60 kvm, temp 17 grader
Pool: 8x4 m med rostfri värmeväxlare, temp 26 grader maj-sept (inkl poolskydd)
Poolhus: 15 kvm, 21,5 grader
Vinterträdgård: 20 kvm, 20 grader
 
Tanken är att vi skall uppföra huset först och sedan resten i den turordningen det är uppställt här ovan. Men vi planerar att redan vid husbyggnationen förbereda för kulvertar för att i framtiden värma även resten.
 
IVT eller NIBE har vi än så länge fastnat för!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag