Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Glasfiberpool eller linerpool?  (läst 21198 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool2012

Glasfiberpool eller linerpool?
« skrivet: september 05, 2011, 22:34:46:46 »
Vi funderar på att skaffa en glasfiberpool från Scandinavianpool, den är 3 x 6m och 1,45 hög och har trappa. Glasfiberpool därför att vi tycker det verkar bättre och enklare än linerpool. Vi tänkte även skaffa ett pooltak men ingen värmepump, vi tror att taket värmer tillräckligt och så blir vintertäckningen enkel.

Finns det någon som har några erfarenheter som den vill dela med sig till oss som ännu inte har några erfarenheter? Tacksam för alla synpunkter.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #1 skrivet: september 06, 2011, 22:08:32:32 »
Glasfiberpool kan både vara bättre och mycket sämre än liner. Det finns många olika kvalitéer av de flesta pooltyper.

Glasfiberpool betyder traditionellt att stommen är byggd som en ut- och invänd båt d v s med glasfiberarmerad polysterplast i stommen. Utvändigt (in i pool) ligger gelcoat vilket betyder färgad polysterplast. När det som ska bli ytskiktet läggs i fria luften d v s inte mot en form så tillsätts 5% vax till gelcoaten som då kallas topcoat. Vaxet gör att plasten härdar. Polyester och gelcoat härdar inte mot luft utan förblir klibbig på ytan. 

Ett problem med polyester är att den inte är 100% vattentät utan den tar åt sig vatten med tiden. Det är välkänt bland ägare till plastbåtar att båten är tyngre när den tas upp på hösten än när den läggs i på våren. Skillnaden beror på vatten som tagit upp i plastskrovet.

Om det är för mycket vatten i plasten på vintern kan frostsprängning göra att plasten spricker. Olika tillverkare har olika metoder att med olika tätskikt lösa det här problemet. Hur bra det egentligen fungerar är svårt att veta på förhand.

Var noga med att få garantier samt kolla referenser innan ni köper.

Här är ett (annat?) exempel på problem http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7220.0

Vi har en amatörbyggd glasfiberpool som jag renoverat efter problem med frostsprängning. Förra ägaren tömde men täckte aldrig poolen under vintrarna. Numera är den alltid täckt. Dock letar det sig gärna in lite vatten ändå och det har uppstått ett mindre antal sprickor. När poolen är "hembyggd" så är det mindre problem och kostnader med att laga. Om man har betalt runt 100 kSEK eller mer för baljan så är det lätt att hålla sig för skratt om det uppstår skador.

Nu kanske det låter onödigt negativt om glasfiber. När det fungerar så är det suveränt. Det är robust och tåligt samt har bra finish. Det finns inga veck som vanliga linerpooler oftast verkar lida av. Det går att maskinpolera bort smuts som verkar helt omöjlig att få bort. Men som sagt kolla ytterst noga referenser och garantier inklusive villkor.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Tjalle

SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #2 skrivet: september 07, 2011, 08:52:49:49 »
Pooltak är görbra och innebär att temperaturen kommer (under tiden 15/5 - 15/9) att variera mellan 15 och 30 grader.

Under tiden 15/6 - 31/8 mellan 20-30 grader. Det är o-bra.

Om du installerar en värmepump på 5-10 kw, ( kostnad 10-15.000)  får du den temperatur du vill ha ex. 28 grader.
Elförbrukning c:a 2.000 kwh. för säsongen.

Elförbrukning för poolpumpen c:a 1.000 kwh.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #3 skrivet: september 07, 2011, 08:58:09:09 »
Jag sällar mig till ovan... Vi var också inne på glasfiber eller PP men efter att ha läst om en hel massaproblem, leverantörer som skyller ifrån sig och vissa som t.o.m. hamnat att gräva upp hela poolen kändes det ändå för oss som ett "tryggare" alternativ med liner pool.

Glasfiber är i mitt tycke den snyggaste poolen och man kan få den i trevliga former så visst, slapp man vinter och visste att man inte får de berömda "bubblorna" skulle jag inte tveka att ta glasfiber!

Nu har vi en del veck i vår liner efter ett par år men det är inget man "stör" sig på och den är ju ändå tät. Om några år byter jag liner för några tusenlappar och simmar på igen men hur länge en glasfiberpool håller är det svårt att säga men när det är dags att reparera är risken stor att man får gräva ur hela baljan... sist och slutligen vet jag inte om glasfiber är varken bättre eller enklare som du skriver. Det är klart att den bara går att "ställa ner" men det kräver en kranbil/lyftkran. En plåt till linern rullar man ut på ca. en timme och hänga på linern på plåten tar kanske två timmar, rör, lampor, pumpar, etc. ska kopplas likadant oavsett. I och för sig så är ju ofta inlopp, skimmer och lampor färdigmonterade i en glasfiberpool, eller åtminstone hålen klara men det rör sig heller inte om mycket tid sparad... så jag vet inte om jag tycker det är varken enklare eller bättre egentligen...
Som Tommy skrev, kolla NOGA vad som ingår och se till så ni får ett kontrakt utan konstiga klausuler eller annat om ni väljer glasfiber!
Det brukar finnas en klausul om att garanti inte gäller vid felaktig montering men sen visas aldrig vad som är "rätt" och där har leverantören ett kryphål eftersom leverantören då alltid kan hänvisa till att du gjort "fel".
Det är förstås samma sak på en liner-pool men där är allt olika delar som inte är så kostsamma så leverantörerna är inte lika petiga och visar mer good-will tror jag...

Jag tyckte att PP-pool verkade lite robustare än glasfiber när jag jämförde men det är svårt att hitta bra referenser och hur en PP-pool ser ut efter 5 år i svenskt klimat...

Om ni redan bestämt er för tak och med en så "liten" pool klarar ni er med den minsta värmepumpen. Jag har en Brilix THP55 (ca. 7-8000 kr) som värmer vår 3,5x5,5x1,5m pool och vi har kört sedan första veckan i maj och håller fortfarande 30 grader (med Zabra tak)!
I sammanhanget är en investering i en VP liten och jag tror t.o.m. att ni kan få en liten VP på köpet (det fick jag från RubinPool (efter lite gnäll)) ;)

Ni kommer definitivt att ångra om ni INTE väljer till en VP!

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #4 skrivet: september 07, 2011, 09:11:24:24 »
Elförbrukning c:a 2.000 kwh. för säsongen.

Elförbrukning för poolpumpen c:a 1.000 kwh.

Oj, det var högt för VP!

Elförbrukning på poolpumpen ligger nog rätt nära 1000 kwh för maj-mitten september om man, som jag, kör pumpen (0,75hk) ca. 14 timmar per dygn.
Jag har mätt lite på VP (bor i Stockholm) under maj tills nu och jag trillar nog in på ca. 7-800 kwh för VP under hela säsongen på min Brilix THP55.

Jag har Zabra pool-tak som ju isolerar bra och 100mm isolering under och 20 mm på sidorna. Poolen ligger i väster läge och har sol från ca. 10-11 och sen hela dagen och kvällen.

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Liemannen

SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #5 skrivet: september 07, 2011, 19:04:18:18 »
Nu är ju min pool ny för i år, så det kanske uppstår veck med åren. Just nu finns det dock inga. Poolen är fyrkantig, och jag valde duk med snapin-list, vilket också verkar vara en klar fördel för att slippa veck.
Tror att det lättare blir veck på icke fyrkantiga pooler?

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #6 skrivet: september 10, 2011, 16:37:57:57 »
Efter tre säsonger med linerpool, inga veck ännu. :)
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #7 skrivet: september 12, 2011, 10:31:29:29 »
Åtta-formad pool är värst med veck, medan fyrkantiga har minst... så är det, men vecken är som sagt inte något man stör sig på...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad lialie

SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #8 skrivet: september 30, 2011, 00:06:31:31 »
Runda pooler då? Vilken plats hamnar de på när det gäller liner veck?

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #9 skrivet: oktober 01, 2011, 15:50:37:37 »
Runda pooler då? Vilken plats hamnar de på när det gäller liner veck?

Mitt emellan skulle jag säga... Rund pool med snapin list kan det bli horisontella veck men har man med klämlist kan man ju alltid dra uppåt. Vertikala veck är ju värre då man inte har någonstans att flytta "överlopps" linern. Det är just vertikala veck man ofta får vid midjan på en åtta...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Ann - a - li

SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #10 skrivet: november 10, 2011, 11:08:01:01 »
Hej
Vad du än väljer - kolla leverantören noga. Det finns en leverantör av glasfiberpooler i Stockholmsområdet som har flera konkurser bakom sig. Mitt tips är att du ringer Skatteverket innan du skriver på något. Tro mig, jag har egna erfarenheter....

Utloggad Erica

SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #11 skrivet: november 11, 2011, 07:55:36:36 »
Jo mindre bra leverantörer finns det väl oberoende av vilken pooltyp man väljer. De allra flesta är väl seriösa men man vill ju inte råka ut för ett rötägg. Köper man en ovanmarkare för någon tusenlapp så är det väl inte så kritiskt men för större och dyrare projekt bör man vara noga, precis som om man skall låta bygga ett hus.

Vad det gäller liner kontra glasfiber så hade vi funderingar mot glasfiber, men det blev betong i stället. Vi ville undvika liner, var lite rädda för att råka ut för punkteringar, särskilt med tanke på att vi ofta har en massa barn som badar (5 egna plus kompisarna...), det kan gå rätt vilt till och med diverse leksaker som de testar i vattnet skulle de nog kunna göra hål på en liner. Vi har även fester vid poolen ibland och visst händer det att någon hamnar i poolen i högklackat, något som kanske också kan skada en liner om det inte är hårt underlag under. Veckbildning kan ju vara ett problem också. Har man väl fått veck verkar det omöjligt att få bort dem.

De nackdelar med glasfiber (sådan av lägre kvalitet) som har nämnts, vatteninträngning, frostsprängning m.m. skulle knappast ha varit något problem i vårt fall eftersom det är en inomhuspool så den fryser ju aldrig.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #12 skrivet: november 30, 2011, 09:07:57:57 »
Risken att punktera linern skall nog inte överdrivas. Det är en mycket kraftig och seg "folie", i mitt fall 0,75 mm. Skall nog mycket till att göra hål i den.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #13 skrivet: januari 09, 2012, 00:15:15:15 »
Det finns ca 300 tillverkare på PP i Tjeckien så kvalitén kan nog variera. Liksom kvalitén på glasfiberpooler och alla dåliga rykte och leverantörer.
Frågan du ska ställa till leverantören är vilken typ av plast man använt vid tillverkning av glasfiberpoolerna. Är det Vinylester eller Polyester. Polyester är ca halva priset och är inte tillverkaren väldigt noga så kan böldpest dessvärre uppkomma. Men i vinylester så förekommer inte böldpesten, den är dock dubbelt så dyr.

Mvh Henry   
« Senast ändrad: januari 09, 2012, 09:58:48:48 av Fia »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag