Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Istjocklek i poolen  (läst 9211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
Istjocklek i poolen
« skrivet: november 12, 2007, 16:47:40:40 »
Hej,

Nu närmar sig första vintern med vatten i poolen och det är klart att man går och funderar vad som kan hända ???

Är det någon som kollat hur tjock isen blir i en pool en "normalvinter" runt Stockholmsområdet. Expansionskrafterna från isen utåt måste ju påverka alla pooler oavsett val av material? Eller sväller isen uppåt?

Hur djupt går tjälen med tanke på nedgrävda rör? Har pumpat ut till nedanför inloppen och sedan tömt rören in- och utloppsrören vid pumpen i källaren men det är ändå vatten kvar längs botten, ca 1 meter under marknivå.

Lampor - nu har ju vi monterat en del LEDdar som inte är så lätta att ta bort. Min tanke var att ha en halvfylld plastdunk med glykolblandning framför dem som skulle kunna vara i riskzonen för att ta upp kraft. Vad tror ni?

Hmm, nästan så att man funderar på att låta en kupévärmare stå på under pooltaket. Det skulle nog räcka för att hålla isfritt  :-\

Nu oroar man sig säkert i onödan men det är så med sina små "barn"  ::)



Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Istjocklek i poolen
« Svar #1 skrivet: november 12, 2007, 22:51:13:13 »
Jag bor i Mälardalen, jag har haft gott och väl 25 cm is i poolen.
Sänker alltid vattennivån till strax under markytan så isen får trycka mot mark!
Isen expanderar tyvärr inte bara uppåt!

Tjälens djup vet jag inte men jag använder PEM-slang i marken som tål frysning.

Kupevärmare på 2 kW gör nog bara hål i plånboken....
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Istjocklek i poolen
« Svar #2 skrivet: november 21, 2007, 14:34:29:29 »
Hejsan HappyDigger o andra

 Prova min variant, Ta en dränkbar pump sättden på timer och låt "strålen" hålla en bit av ytan öppen. Enligt någon jag pratade med i början av poolandet om problemet med frysning på vintern, så fick jag det förslaget. Iom. att du har en liten yta ren från is får du inte alls samma frysexpansion som i normalfallet. Det blir ju givetvis is i poolen men den tappar expansionskraften som sagt. Min timer har jag satt så den pumpen går 15min/ timme, o det funkar här (visserligen i blekinge) men det kan frysa på här med.

 Finns ingen från vår norra del av landet som har bättre erfarenhet av att förhindra fryexpansionen på vintern? Eller tom. bättre förslag.

 Hälsningar JPe

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Istjocklek i poolen
« Svar #3 skrivet: november 21, 2007, 14:38:27:27 »
 Ps

 Jag tömmer ju givetvis ur poolen en bit, så jet-streamer o lampor går fria, ifall att...

 JPe

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Istjocklek i poolen
« Svar #4 skrivet: november 22, 2007, 00:04:23:23 »
Det är nog ingen dum idé Jörgen.

Träffade en kille som bodde på en egen ö med egen linfärja (hur kaxigt är inte det O0) och han hade lagt ut en lång perforerad luftslang längs botten och där bubblorna höll en ränna isfri... Kanske kan lägga ut en akvariepump  8)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Poolarn

SV: Istjocklek i poolen
« Svar #5 skrivet: november 28, 2007, 16:38:15:15 »
Hmm!  <hmm>

Även jag nybörjare med andra poolvintern. Vi tappade ur poolvattnet till strax under breddavloppet i år eftersom det ändå regnar lite då och då och vattnet sedan fylls upp till mitten av utloppet som tillverkaren rekommenderar. Jag förstår inte riktigt vitsen med att försöka hålla poolen isfri under vintersäsongen.  ??? I vårt fall är stommen aningen flexibel och ska klara av att isen expanderar lite. Jag har hört talas om andra poolägare som lägger tomma plastdunkar för att underlätta för isexpansion men vi klarade förra vintern utan problem så jag tror inte att det behövs varken isfrihet eller plastdunkar.

Poolarn
  ;D
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad zek

SV: Istjocklek i poolen
« Svar #6 skrivet: december 10, 2007, 18:49:57:57 »
Jag har inga direkt vetenskapliga belägg för detta men min mor fryser in saft och sylt på galburkar och dom håller så länge det finns plats uppåt.

Men expansionen kanske är procentuell i förhållande till volymen och därmed skulle trycket mot poolväggarna bli större än mot glasburkens väggar, å andra sidan är min betongstomme betydligt kraftigare än en glasburk.

Med utgångsläge från syltburken hade jag inte tänkt att göra någonting förutom att sänka nivån under skimmern och lägga på en pressening.

Det finns en pool 3x6m betong och kalkan ett par km från mig och den fryser år efter år , barnen åker skridskor och har skimmern som hockeymål alltså står nivån fortfarande mitt i skimmern. Den har fungerat i över 30 år.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Fia

SV: Istjocklek i poolen
« Svar #7 skrivet: december 10, 2007, 19:15:17:17 »
Att åka skridskor på isen i poolen trodde jag inte gick men jag tror det var Turbouffe som överbevisade mig att det gick fint. Han visade en bild på sin son som gjorde det. ;D
Hittar tyvärr inte tråden o bilden men den finns här i forumet.

Edit.
Har hittat tråden men bilden syns inte, ska kolla om det går att fixa.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=196.msg1870#msg1870
« Senast ändrad: december 10, 2007, 19:24:01:01 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad turbouffe

SV: Istjocklek i poolen
« Svar #8 skrivet: december 11, 2007, 09:30:04:04 »
Så, nu är bilden igång igen med grabben på isen, det var mypix.se som har ändrat om hela siten och bilderna har fått nya adresser.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Fia

SV: Istjocklek i poolen
« Svar #9 skrivet: december 11, 2007, 19:56:01:01 »
 O0 Tack
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag