VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tryck över luftvärmepump  (läst 849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Tryck över luftvärmepump
« skrivet: augusti 14, 2020, 23:17:05:05 »
Är det lägre motstånd i en luftvärmepump som inte är igång  dvs kompressorn går inte eftersom tempem  är uppnåd..

Blir inte riktigt klok på min manometet. Men enligt denna är de så..... inget jag tidigare noterat dock

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tryck över luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2020, 08:24:14:14 »
Det skall inte vara någon skillnad.
Den enda orsak jag i så fall skulle kunna se är om det finns någon form av växelventil inbyggd i värmepumpen som kopplar flödet förbi värmeväxlaren när kompressorn inte går - men det är något jag aldrig hört talas om.
Var sitter manometern?
Säker på att du inte tittar på manometern som visar kylmediatrycket? (gastrycket i värmepumpen)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Tryck över luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2020, 08:07:15:15 »
Tror du kollar på manometern som sitter i själva värmepumpen va?
den är inte till för dig att titta på egentligt. den visar trycket i slingorna där du har köldmedia. så när pumpen kör ökar trycket.
Mätaren är mer för att se att man har tryck i slingorna och inte har läckage
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad nyburjare

SV: Tryck över luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2020, 17:19:00:00 »
Nja visserligen blir jag inte yngre och värmen ute pressar på hjärncellerna , men efter medpool i snart 50 år så vet jag var manometern sitter på filtret  <antman>

Men jag förstod nu varför, av någon märklig anledning sammanfaller mängden smuts i skimmerpåsen med när tempen från insprutningsmunstyckena varierar,

Verkar son om det drar in mer ytvatten och smuts när dessa håller samma temp som poolvattnet och mindre när dessa skickar ut vatten som är "varmt" varför vet jag inte, har väl nåt att göra med hur vattnet skiktar sig beroende på tempen.

Dvs när värmepumpen stått avslagen några timmar , då ökade trycket snabbare på manometern än den gör när när den går ., det samlades mer frön o pollen i påsen

Ingen slump har kollat nu flera gången

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan