VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Okunnig  (läst 1021 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Okunnig
« skrivet: juni 25, 2020, 20:36:34:34 »
Nu ör hon igång igen.... fylla på om om igen??? Jag gör av med mer vatten på ett år när jag borstar tänderna än vad jag gör av med i poolen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/jdo3Jq/egen-pool-borde-forbjudas

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Okunnig
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2020, 21:09:12:12 »
Skulle gärna se en granskning på hur relevant och sann datan är.
Äter och dricker en genomsnittlig svensk verkligen 10 liter vatten per dag?
De har även lyckats räkna ut volymen på en form av 10x4x1,5 meter, är det så stora som en genomsnittlig installation verkligen är?
Sedan är det väl inte så att det försvinner 60m³ på ökänd frekvens hos denne poolägare?
Det är ju snarare mer onödigt att använda badkar där vatten byts ut mer regelbundet och spm trådskaparen menar, borsta tänder under rinnande vatten etc.
Detta är ju fullständigt trams. Hon är bara avundsjuk att hon inte har en själv.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Okunnig
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2020, 22:20:50:50 »
Kan påstå att det inte är poolägare som slösar på vatten pga. sin pool. När det är varmt brukar många familjer köpa en liten uppblåsbar pool eller en liten ram-pool. Vattenbytena kan vara upp till varannan dag.

Vidare vattnar man i sina trädgårdar.

Vi som har pool har redan fyllt våra pooler troligen långt innan det blev vattenbrist? Vidare om vi sköter vattnet på rätt sätt behövs inte vattnet bytas ut. Vi spar en mycket stor del till nästa år. De som inte har pool tror att man byter allt vatten varje år och detta är förbrukningen.

Det kommer förbud mot att fylla pooler och vattna i min kommun varje år.

Tyvärr sticker poolägare vissa i ögonen?

Tänk om man införde en maxgräns för vare hushåll angående dusch. Vidare hur många gånger man får fylla sitt badkar? Då pratar vi mycket större mängder vatten än vad en poolägare förbrukar.

Vidare står våra vattenreningsverk för 22% av all vattenförbrukning. Vårat vattenledningsnät behövs bytas ut på många ställen i hela landet. Detta pga. läckage. I nuvarande takt tar det 578 år.



Utloggad MathiasS

SV: Okunnig
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2020, 10:55:47:47 »
Ett oerhört korkat debattinlägg grundat på okunskap och missunnsamhet.

Om man försöker sig på en seriös kalkyl från verkligheten. Hjälp gärna till att korrigera den.

8 års drift. Har fyllt poolen helt 3 gånger dvs 3x40m3=120m3. Därefter fyller jag på poolen under säsong - säg en halv kubikmeter 10 gånger, högt räknat. Det blir ytterligare 40kubikmeter under 8 år.

Totalt har vi då gjort av med 160m3 över 8 år. Det är 20m3 extra jämfört med utan pool, per år.

Vi gör av med cirka 160kubik per år normalt, då har jag reducerat den siffran med snittförbrukningen för poolen. Det blir väl 12% extra.

Det finns cirka 65000 pooler utomhus, runda av det till 100 000 pooler så kanske alla är med?
 

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag